کد خبر: ۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
مدتی پیش‌تر دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر این‌که از اردیبهشت سال گذشته قیمت خودرو ثابت مانده است، درخواست کرد که قیمت این کالای مورد نیاز مردم افزایش پیدا کند. از طرف دیگر صحبت بر این بود که قیمت‌گذاری خودرو که در طول گذشته تا به حال توسط شورای رقابت انجام می‌شد، از این به بعد در حاشیه‌ بازار تعیین شود. درباره دلیل چنین حرفی تاکید شد که،‌ روش قیمت‌گذاری خودرو در بازار باعث افزایش قیمت زیادی نخواهد شد.

در نگاه اول موضوع آن است که ما از سال ۱۳۹۳ افزایش قیمت داشته‌ایم و بنابراین در سال ۱۳۹۴ نیز این افزایش قیمت خودرو وجود داشته است. در ثانی ما به عنوان عضو کوچکی از این خانواده واقف هستیم که نمی‌توانیم درباره‌ شرایط قیمت‌گذاری و میزان قیمت خودرو نظری بدهیم اما توصیف شرایط بازار کاری است که از دست ما ساخته است و می‌ةوانیم با توضیح دادن آن امکان تصمیم‌گیری بهتری را برای تصمیم‌گیران فراهم کنیم.

واقعیت این است که در شرایط فعلی که به اواخر فروردین‌ ماه نزدیک شده‌ایم، ما هیچ استقبالی را از طرف مردم شاهد نبوده‌ایم. خرید خودرو در این شرایط تقریبا صفر است. رویکرد مردم در شرایط فعلی، نخریدن خودرو است. افراد مختلف برای عدم استقبال‌شان از بازار خودروی داخلی دلایل مختلفی دارند. برخی از کسانی که سراغ خرید خودرو نمی‌آیند،‌صرفا به دلیل نداشتن توانایی مالی و قدرت خرید پایین است اما برخی دیگر هم منتظر ارزان شدن خودروهای داخلی هستند تا بتوانند در شرایط بهتری خودرو را بخرند. گروه اول که شرایط خاص خودشان را دارند و مسوولان باید درباره‌شان فکر کنند اما کسانی که چشم به راه کاهش قیمت خودرو هستند، کاملا اشتباه می‌کنند.

اگر به روند افزایش قیمت‌ها در سالهای گذشته نگاه کنیم، ‌می‌بینیم که در مملکت ما هرساله افزایش قیمت وجود داشته است. در کشور عزیز ما اول از همه مالیات چند درصد افزایش پیدا می‌کند. بعد از آن در مسایلی که مربوط به خودرو می شود،‌ مسایلی مثل حق بیمه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کنند. همه‌ اینها در حالی است که ما شاهد افزایش حقوق کارمندان به اندازه‌ مناسب نیستیم. چیدن تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شود که ما هر سال یک‌سری افزایش قیمت داشته باشیم. پس این‌که بگوییم هیچ‌وقت افزایش قیمت وجود نداشته، چندان حرف درستی نیست.

فقط به عنوان یک عضو از خانواده‌ی خودروی کشور باید تاکید کنم که حواسمان باید به چند نکته جمع باشد. یکی این‌که اگر افزایش قیمت خودرو تا اندازه‌ای بیشتر شود، قیمت خودروهای خارجی با کیفیت از قیمت خودروهای داخلی خودمان بالاتر می‌رود. با توجه به قرار گرفتن ما در دوران پساتحریم اقبال عمومی به سمت نخریدن خودروی داخلی یا سوق پیدا کردن به سمت خودروی خارجی می‌رود که این امر مطلوبی نبوده و به ضرر خودمان است.
توصیه من به عنوان یک عضو از خانواده‌ خودرویی کشور به خودروسازان داخلی کشورمان این است که سعی کنند کیفیت خودروها را بالا ببرند و آپشن‌های بیشتری را افزایش بدهند. حرف بیشتری نمی‌توانم به آنها بزنم چون خودروسازان هم به‌هرحال برای کارشان هزینه می‌کنند و باید براساس آن شرایط بازارشان را بسنجند.

تنها ترس و هشدار من این است که اگر قیمت‌ها بی‌رویه بالا برود مردم پولشان را برای کالای خارجی هزینه می‌کنند که بعضا وضعیت بهتری از نظر کیفیت، ایمنی و بقیه‌ مشخصات دارد.

غلامحسین قاسمیان – نایب رییس نمایشگاه‌داران خودرو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار