کد خبر: ۳۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی گفت: در پسا برجام شرایط برای گسترش همکاری های ایران و آلمان در زمینه های تحقیقات، آموزش، تجهیزات، ماشین آلات و ژنتیک محصولات خاص ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
حجتی روز یکشنبه در حاشیه دیدار با «کریستین اشمیت» وزیر کشاورزی جمهوری فدرال آلمان و هیات همراه که در تهران و محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: همکاری ایران و آلمان در بخش کشاورزی از سابقه زیادی برخوردار است اما به دلیل تحریم ها این همکاری ها کاهش یافته بود.
وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در زمینه های دامپزشکی و داروهای دامپزشکی نیز در گذشته همکاری هایی بین دو کشور وجود داشته است که امیدواریم در فضای جدید و پس از برجام این مراودات و مبادلات تجاری بیش از پیش گسترش یابد.
به گفته حجتی در گذشته نیز برای بررسی این مسائل کارگروه مشترکی بین وزیران دو کشور ایران و آلمان تشکیل شده بود . این کارگروه پس از این مسائل را یک به یک بررسی و عملیاتی می کند تا شاهد نتایج مطلوب آن در آینده باشیم.
وی با بیان اینکه همکاری های ایران و آلمان در زمینه ماشین آلات کشاورزی، تولید سم های موثر و داروهای دامپزشکی از مباحث مطرح شده بین طرفین است، گفت: گیاهان دارویی نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده بین شرکت های دو طرف بوده است و قرار شد وزیر کشاورزی آلمان آن را در دستور کار خود قرار دهد.
حجتی با اشاره به اینکه ایران دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی برای تولید گیاهان دارویی است ، افزود: هم اکنون جامعه جهانی به سوی داروهای گیاهی تمایل پیدا کرده و چگونگی فراوری و بسته بندی این محصولات که مطابق با نیاز بازارهای جهانی باشد از زمینه هایی است که امیدواریم بتوانیم همکاری های مناسبی با طرفین آلمانی داشته باشیم.
وزیر جهادکشاورزی درباره صادرات محصولات ایرانی به آلمان نیز گفت: در سال های اخیر صادرات محصولاتی چون خرما ، کشمش و پسته به آلمان کاهش یافته و هم اکنون حجم صادرات این محصولات به آلمان به کمتر از 130 میلیون دلار رسیده است. با وجود ظرفیت های موجود در ایران ، این رقم قابل قبولی برای ما نیست.
وی افزود: همکاری های تجاری ایران و آلمان متاسفانه به دلیل تحریم ها در سال های اخیر کاهش یافته بود و امیدواریم در پسا برجام مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.
حجتی افزود: طرفین آلمانی درباره بهداشت محصولات کشاورزی مذکور حساسیت زیادی نشان می دهند و در همین راستا دو کشور تلاش دارند استاندارد های بین المللی را در این زمینه رعایت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد خط اعتباری مشترک بین دو کشور ایران و آلمان حجم مبادلات تجاری و همکاری های دو جانبه بیش از پیش توسعه یابد.
در این دیدار تفاهم نامه همکاری ایران و آلمان در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی در حضور وزیران کشاورزی دو کشور امضا شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: