کد خبر: ۳۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با رییس مجلس سنای بلژیك گفت‌: بخش زیادی از مذاكرات حول رفع موانع اقتصادی میان دو كشور بود.
علی لاریجانی روز چهارشنبه بعد از دیدار با "كریستین دوفرین" ضمن ابراز خوشحالی از سفر رییس مجلس سنای بلژیك و چند تن از سناتورهای آن كشور به ایران گفت: ما با كشور بلژیك رابطه طولانی از نظر دیپلماتیك داشتیم و در گذشته همكاری‌های تجاری نسبتا پیوسته‌ای را تجربه كرده‌ایم.
وی با بیان این كه سفر مجلس بلژیك فرصتی برای حركت قوی‌تر در روابط دو كشور است، ادامه داد: در مذاكرات امروز به گسترش روابط پارلمانی میان دو كشور تاكید كردیم و این كمك می‌كند كه در این مجلس و در پارلمان جدیدی كه در ایران تشكیل می‌شود، زمینه‌های فعال‌شدن گروه دوستی و كمیسیون‌های سیاست خارجی دو كشور را تجربه كنیم.
رییس مجلس اظهار داشت: بخش زیادی از مذاكرات امروز نیز حول زمینه‌هایی در حوزه اقتصادی بود كه می‌تواند موانعی را در این مسیر بردارد و بحث‌های خوبی در این زمینه داشتیم. همچنین درباره شرایط منطقه و بحران تروریسم نیز مذاكراتی صورت گرفت.
وی با اشاره به حادثه تروریستی چندی قبل در كشور بلژیك ادامه داد: ‌تروریسم یك مشكل اساسی برای همه كشورها، اروپا و به‌خصوص بلژیك ایجاد كرده است كه همین چند وقت پیش یك حركت تروریستی در این كشور رخ داد كه ما از آن ابراز تاسف كردیم.
وی با بیان این كه مذاكراتش با رییس مجلس سنای بلژیك سازنده و مثبت بوده است، گفت: سفر هیات پارلمانی بلژیك مقطع جدیدی را عملا برای همكاری‌های میان دو كشور ایجاد كرده است.
كریستین دوفرین نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران گفت: به حق می‌توان گفت كه ایران مهد تمدن بشری است زیرا تمدنی جالب با زمینه‌های بسیار جذابی برای ما دارد.
وی گفت: ایران و بلژیك دارای روابط دیرینه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند و امروز باتوجه به زمینه‌های جدید موقع آن فرا رسیده كه برای گسترش روابط در این زمینه‌ها تاكید كنیم.
رییس مجلس سنای بلژیك گفت: بلژیك كشور بسیار بزرگی نیست اما از آن جهت كه جزو موسسین اتحادیه اروپا بوده، از جایگاه ویژه‌ای در این اتحادیه برخوردار است و در دیداری كه با رییس مجلس ایران داشتیم، درباره موضوعات متعدد تبادل نظر شد زیرا باید در مسائل مختلف روابط خود را توسعه دهیم و ما از تبادل دانش و تكنولوژی میان دو كشور استقبال می‌‌كنیم.
وی با تاكید بر این كه باید با همكاری بین‌المللی با تروریسم مبارزه شود، گفت: برای این امر تبادل مستمر اطلاعات میان دو كشور ایران و بلژیك بسیار مهم است و ما اعتقاد داریم كه در كنار دیپلماسی دولتی،‌ دیپلماسی پارلمانی هم می‌تواند عملكرد خوبی داشته باشد زیرا كشور بلژیك مصمم به توسعه این روابط است.
رییس مجلس سنای بلژیك با دعوت از رییس مجلس ایران و گروه دوستی پارلمانی برای سفر به كشورش اظهار داشت: اعتقاد داریم كه مجالس چون زمینه‌های خوب قانونگذاری در اختیار دارند، می‌توانند در چارچوب‌های قانونی مناسب روابط میان دو كشور را توسعه دهند.
دوفرین همچنین در پاسخ به این سئوال كه كشورش پس از حوادث تروریستی اخیر چه اقداماتی انجام داده است، گفت: باید در این زمینه این سئوال را مطرح كنیم كه چرا جوانان نسل دوم و سوم مهاجران به اروپا، به سوریه رفته و به داعش ملحق شدند.
دوفرین خاطرنشان كرد: در این زمینه نیاز به همكاری نظامی بین‌المللی داریم و این موضوع فقط با همكاری همه كشورها میسر است.
وی ادامه داد: پس از آن باید به فكر صلح پایدار در سوریه باشیم و انتخابات برگزار شود تا دولتی دموكراتیك كه آزادی‌های فردی را رعایت می‌كند و روند بازسازی سوریه را پیگیری می‌كند، تشكیل شود.
وی ادامه داد: دولت وحدت ملی در سوریه باید با تروریسم مبارزه كند و این كار تنها با تبادل اطلاعات میان ایران با دیگر كشورها میسر است و مسیر طولانی دارد كه از جمله آن باید كشورهای دیگر دست از خودخواهی در سوریه بردارند.
رییس مجلس سنای بلژیك صبح امروز - چهارشنبه - به منظور دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار