کد خبر: ۳۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
دبیر نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با اشاره به برگزاری این اجلاس در چابهار، این اجلاس را یكی از مهمترین رویدادهای بین المللی پس از برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) در این منطقه عنوان كرد.
محمود احمدی افزادی روز سه شنبه در نشستی خبری در تهران به مناسبت برگزاری این اجلاس در روزهای سی ام و سی ویكم اردیبهشت ماه جاری، افزود: حدود 30 شركت خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار اعلام آمادگی كردند. علاوه بر كشورهای شركت كننده در این اجلاس، كشورهایی مانند روسیه، نیجریه و ژاپن از طرف‌های اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شوند.
وی افزود: در حاشیه برگزاری اجلاس چابهار، مذاكراتی بین نمایندگان 11 وزارتخانه كشور و شركت كنندگان در این اجلاس برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت. همچنین نمایشگاهی در حاشیه این اجلاس برگزار خواهد شد.
مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی مناطق آزاد كشور گفت: یكی از موضوع های مهم دو دهه گذشته ‌پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت بوده و برگزاری این اجلاس در چابهار و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و بندر اقیانوسی- تجاری و صنعتی این منطقه ، مسیر دستیابی ایران را به بازارهای جهانی هموار می كند.
احمدی افزادی افزود: ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس در چابهار و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و بندر اقیانوسی- تجاری و صنعتی چابهار به توسعه تجارت كشور در دوره پس از تحریم كمك می كند.
وی با اشاره به حضور 21 كشور جهان در اجلاس روسای مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند، افزود: هفت شریك گفت و گوی این اتحادیه شامل آمریكا، فرانسه، آلمان، مصر، چین، انگلیس و ژاپن نیز در این اجلاس حضور دارند.
دبیر اجلاس مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند افزود: این اجلاس با هدف افزایش سطح همكاری‌ كشورهای شركت كننده در زمینه‌های تجارت، امنیت دریایی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخش‌های شیلات، لجستیك، افزایش تعاملات آكادمیك و علمی، تعامل‌های فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.
وی جلب نظر سرمایه‌گذاران كشورهای عضو برای همكاری در ایران به‌ویژه در مناطق آزاد و دستیابی به رشد سرمایه‌گذاری در این مناطق به‌ویژه چابهار از طریق حضور فعال در اجلاس و ایجاد دبیرخانه دائمی آن در ایران با استفاده از توان و تكنولوژی كشورهای عضو اجلاس را از دیگر اهداف برگزاری این گردهمایی عنوان كرد.
دبیر اجلاس روسای مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند؛ اهداف كلی برگزاری این اجلاس را آزادسازی تجاری، تقویت همكاری‌های آموزشی تكنولوژیكی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین كشورهای عضو عنوان كرد.
احمدی افزادی گفت: نیاز به ایجاد سازمانی برای همكاری در این منطقه را نخستین‌ بار «نلسون ماندلا» (رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی) در سفری كه سال 1995 به هند داشت، مطرح كرد. همان سال نخستین نطفه‌های تاسیس اتحادیه همكاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند ایجاد و در سال 1997 این سازمان با 21 عضو اصلی و هفت طرف گفت‌وگو به طور رسمی تاسیس شد.
احمدی افزادی از كشورهای ایران، هند، استرالیا، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانكا، تایلند، عمان، امارات متحده عربی، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، كنیا، موزامبیك، سیشل، كومور، موریس و ماداگاسگار به عنوان كشورهای عضو این اتحادیه و از ایالات متحده امریكا، چین، فرانسه، انگلیس، ژاپن، مصر و آلمان به عنوان شركای گفت و گو در این اتحادیه نام برد.
وی «امنیت و ایمنی دریانوردی»، «تسهیل تجارت و سرمایه گذاری»، «مدیریت شیلات و ماهیگیری»، «كاهش خطرات و سوانح طبیعی»، «همكاری های علمی و دانشگاهی»، «گردشگری و فرهنگ»، «توانمند سازی زنان» و «توسعه اقتصاد اقیانوسی» را هشت اولویت محوری این اجلاس بیان كرد.
دبیر اجلاس روسای مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند افزود: امنیت و ایمنی دریانوردی از حوزه های كلیدی مد نظر آیورا است زیرا اقیانوس هند امن و ایمن به منظور تقویت جابجایی كالا و افراد بین كشورهای عضو حایز اهمیت است و عامل وحدت بخش و ارتباط مشترك كشورهای عضو و تعهد مشترك آنها برای توسعه پایدار و شكوفایی منطقه است.
وی با اشاره به اهمیت «تسهیل تجارت و سرمایه گذاری» نیز گفت: آیورا بستری است كه كشورهای عضو باید از آن به منظور برقراری تجارت بین الملل ،ترویج سرمایه گذاری و نیل به رشد اقتصادی پایدار و بازار محوری بهره بگیرند كه این امر به اشتغالزایی در منطقه كمك می كند. ضمن اینكه ایورا باید به دنبال ایجاد توافقنامه تجارت ترجیحی برای منطقه به گونه ای باشد كه دسترسی به بازارهای جهانی را از طریق حذف موانع تجارت و سرمایه گذاری ممكن سازد.
دبیر اجلاس مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به نقش مهم «اقتصاد آبی یا اقیانوسی» در توسعه تجارت كشورها گفت: اقیانوسها راه اصلی حمل ونقل برای 80 درصد تجارت جهانی هستند به همین دلیل اقتصاد آبی مفهوم جامع جدیدی است كه اقتصاد اقیانوسی، محیط زیست و پایداری را در برمی گیرد و هدف ان برآورده كردن نیازهای پایه انسانی است.
وی با اشاره به مزیت های ایران در آیورا گفت: ایران در این كنفرانس از چند منظر مورد توجه قرار دارد. حضور ایران به‌ عنوان كشور مهم و تاثیرگذار در منطقه به واسطه موقعیت جغرافیایی و تجاری و به‌عنوان اتصال‌ دهنده تجارت غرب به شرق از طریق دریای عمان و خلیج فارس از جمله ویژگی‌های جغرافیایی اش است كه با رفع تحریم‌ها در سال جاری، بازار ایران برای كشورهای مختلف مناسب ارزیابی شده و آنها خواهان حضور در ایران هستند در نتیجه این این كنفرانس می‌تواند بسترهای لازم را در این زمینه فراهم كند.
‌این مقام مسئول با اشاره به ریاست دو ساله ایران بر آیورا نیز گفت: ایران از سال 2005 به مدت دو سال ریاست دوره‌ای اتحادیه را برعهده داشت. با توجه به ریاست موفق ایران بر اتحادیه ریاست ایران برای یك سال دیگر تمدید شد. هشتمین نشست اتحادیه در آوریل 2008 در تهران برگزار شد و امسال نیز نخستین كنفرانس رؤسای مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی ایران در منطقه آزاد چابهار با حضور بیش از 15 كشور برگزار می‌شود.
اتحادیه همكاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند در مارس 1995 در نشستی در كشور موریس كه اكنون مقر این اتحادیه است، مورد تصویب قرار گرفت و بعدا در روزهای 6و 7 مارس 1997 به طور رسمی آغاز به كار كرد.
اتحادیه همكاری‌های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند دارای 21 كشور عضو از سه قاره آسیا، افریقا و اقیانوسیه است كه به انتشار اطلاعات در خصوص رژیم های تجاری و سرمایه گذاری اعضا با هدف كمك به درك بهتر و بیشتر فرصت های سرمایه گذاری در درون این منطقه از سوی تجار و صنعتگران اقدام می كند.
نخستین كنفرانس رئیسان مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه جاری در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: