کد خبر: ۳۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
با امضای تفاهم نامه 3.5 میلیارد دلاری بین شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران و دو شركت كره ای، كره جنوبی در سه طرح بزرگ سد و نیروگاه بختیاری و كارون 2 و انتقال آب به فلات مركزی ایران مشاركت می كنند.
سفر سه روزه «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی به همراه هیات 236 نفره از تجاری اقتصادی به تهران، عصر دیروز(سه شنبه) در حالی به پایان رسید كه رهاورد آن در بخش های مختلف اقتصادی دو كشور بویژه انرژی، چشم انداز روشنی برای همكاری های تهران و سئول را ترسیم كرده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان روز دوشنبه در مراسم استقبال رسمی از همتای كره ای خود گفت: حجم روابط تجاری ایران و كره جنوبی اكنون 6 میلیارد دلار است و دو طرف تصمیم گرفته اند این میزان را به سطح سه برابری یعنی 18 میلیارد دلار افزایش بخشند. براین اساس در مدت حضور هیات كره ای در تهران 32 تفاهم نامه میان بخش های دولتی و خصوصی دو كشور امضا شد تا گام بلندی برای افزایش مناسبات اقتصادی در پساتحریم كلید بخورد.
در همین چارچوب، عصر دیروز (سه شنبه) شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران تفاهم نامه ای به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون دلار با دو شركت صاحب نام كره ای برای مشاركت در سه طرح بزرگ نیروگاهی و انتقال آب كشور امضاء كرد.
بر مبنای این تفاهم نامه كه با حضور «سیدمحمدرضا رضازاده» مدیرعامل شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران، «بیك» مدیرعامل شركت «دایلیم» (Daelim) كره جنوبی و «لی هاك سو» قائم مقام شركت «كی- واتر» (K-water) این كشور به امضاء رسید، دو شركت در طرح های سد و نیروگاه بختیاری، سد و نیروگاه كارون 2 و انتقال آب از سرشاخه های كارون به فلات مركزی ایران مشاركت می كنند.
سد بختیاری به عنوان بلندترین سد دوقوسی بتنی ایران و جهان با مشاركت كره جنوبی در مدت هفت سال ساخته می شود؛ برآوردهای اولیه حاكی از نیازمندی پروژه به یك میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه است كه توسط كره ای ها و ژاپنی ها فاینانس می شود.
مطالعات ساخت سد مخزنی كارون 2 روی رودخانه كارون در سال 1393 به پایان رسید و از حدود دو سال پیش، اجرای این طرح در مرحله تامین مالی است. محل اجرای این پروژه در منطقه سوسن در 40 كیلومتری ایذه خواهد بود.
برپایه این تفاهم نامه، سد و نیروگاه كارون 2 با مشاركت «كی- واتر» و دو طرح دیگر با مشاركت دایلیم اجرایی خواهند شد.
كارشناسان حوزه آب و انرژی كشور، حضور شركت های توانمند كره ای در ایران برای مشاركت در اجرای طرح ها را فرصت مغتنمی برای بهره مندی از دانش و تجربه های آنان در این عرصه ها و ورود فناوری مدرن و به روز جهانی به كشور ارزیابی می كنند. آنان همچنین، اجرای قراردادها به صورت بی.او.تی (BOT) برای تامین مالی پروژه های سد و نیروگاه برقابی را دیگر مزیت این قراردادها عنوان كردند.
در پروسه بی.او.تی (BOT)، مجموعه‏ای از شركت‏های خارجی و گاهی داخلی در قالب سرمایه گذاری مشترك (Joint Venture) قرارداد ساخت و بهره‏برداری محدود «از نظر بازه زمانی» با كشور میزبان معمولاً با شركت دولتی یا غیردولتی بهره‏بردار سیستم نیروگاهی و الكتریكی آن كشور منعقد كرده و پس از پایان مدت بهره‏برداری، نیروگاه را به كشور میزبان ترانسفر می ‏كنند. در حقیقت BOT مخفف Build,Operate,Transfer است.
بنا به اظهار نظر كارشناسان، در صورت نهایی شدن این تفاهم نامه، سایر بخش های حاكمیتی و بالادستی بخش مدیریت منابع آب كشور نیز می توانند از تجارب كره ای ها بویژه در مدیریت یكپارچه آبخوان ها و آبخیزها استفاده كنند.
گفته شده، كره جنوبی در آینده نزدیك در مقوله دیسپاچینگ (سیستم های مدرن جمع آوری اطلاعات و كنترل) آب، با ایران همكاری خواهد كرد.
ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و كره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار بوده كه از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به كره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیو ن دلار واردات از كره بوده است.
همچنین بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار