کد خبر: ۳۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
راههای گسترش همكاریها و توسعه مناسبات بین ایران و منطقه آزاد تجاری «شن جن» چین در جریان ملاقات «علیرضا سالاریان» سركنسول ایران در گوانگجو با مسئولان این شهر بررسی شد.
در این دیدارها كه روز گذشته (جمعه) صورت گرفت، معاون شهردار «شن جن» از توسعه همكاری بین این شهر با كشورمان استقبال كرد و از آمادگی برای برقراری پیوند خواهرخواندگی با یكی از شهرهای ایران خبر داد.
«شوئه فنگ» خاطرنشان كرد كه هم اكنون فضای مناسبی برای تقویت همكاریها با ایران وجود دارد و شهر «شن جن» برای گسترش همكاریهای با ایران از هر نظر آماده است.
«علیرضا سالاریان» سركنسول ایران در گوانگجو نیز در سخنانی به توافقات سفر رئیس جمهور چین به تهران اشاره كرد و گفت: باید تلاش كرد تا مناسبات و همكاری های فی مابین بیش از پیش توسعه یابد و ما علاقمند هستیم روابط خود را با شهر «شن جن» تحكیم بخشیم.
در این دیدار طرفین همچنین بر افزایش مناسبات در بخش های حمل و نقل، بندری و همكاری مناطق آزاد تجاری دو كشور از جمله منطقه آزاد قشم و مناطق آزاد استان گوانگ دونگ از جمله «چیان های» و «شه كو» و تبادل هیات در بخش های مختلف تاكید كردند.
سركنسول ایران در گوانگجو همچنین دیداری با «یه جیان ده» رئیس شورای توسعه تجارت بین الملل شهر «شن جن» داشت كه در این دیدار نیز بر گسترش همكاریهای تجاری و اقتصادی میان ایران و این منطقه اقتصادی چین تاكید شده است.
طرفین همچنین علاوه بر آمادگی خود برای تبادل هیات ها بین جمهوری اسلامی ایران و «شن جن» برای گسترش روابط؛ موافقت خود را با برگزاری سمینار اقتصادی با حضور اعضای شورای توسعه تجارت بین الملل این شهر، شركتهای چینی مستقر در استان گوانگ دونگ و ایرانیان مقیم در ماه آینده موافقت كردند.
گسترش همكاری میان نهادهای اقتصادی دو كشور از جمله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و چین از دیگر موضوعات مورد گفت وگو و توافق طرفین اعلام شده است.
«شن جن» یكی از شهرهای استان گوانگ دونگ در جنوب چین است. این شهر پیش از سال 1979 و شروع اقتصاد درهای باز در چین، منطقه‌ای كوچك با جمعیتی در حدود 30 هزار نفر بود اما پس از آن تبدیل به نخستین منطقه ویژه تجاری این كشور شد.
شهر «شن جن» مركز «آی تی» چین نیز به حساب می آید كه تولید ناخالص داخلی آن در سال 2015 برابر با 270 میلیارد دلار بوده است. حجم واردات و صادرات شهر شن جن نیز در سال گذشته میلادی بیش از 400 میلیارد دلار بود كه حدود 280 میلیارد دلار به صادرات این شهر اختصاص داشت.
همچنین بر اساس گزارش ها، در سال 2015 میلادی حجم روابط تجاری شهر «شن جن» و ایران حدود یك میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار