کد خبر: ۳۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
خبرگزاری افه اسپانیا اعلام کرد: مجلس ملی‌ اکوادور سه شنبه شب توافقنامه تجاری با ایران را که در سال 2011 به امضا رسید، تصویب کرد.
این خبرگزاری اسپانیایی افزود: بر اساس مصوبه مجلس ملی این کشور آمریکای جنوبی، کالاهای اکوادوری مخصوصا مواد غذایی از طریق ایران وارد آسیای مرکزی با 400 میلیون نفر جمعیت خواهد شد و روادیدهای تجاری، مزایای کنسولی، دسترسی به نمایشگاه ها و بازارها علاوه بر همکاری بین اتاق های بازرگانی دو کشور تسهیل خواهد شد.
تصویب این توافقنامه در مجلس اکوادور، درهای این کشور را به روی 16 کشور جهان از جمله ایران می گشاید.
مجلس ملی اکوادور در بیانیه ای آورده که ایران دومین اقتصاد خاورمیانه است. پنجمین ناوگان تجاری بزرگ جهان و سومین ذخایر نفتی‌ جهان را داراست و علاوه بر آن، ایران از سال 2012 ، تعرفه های گمرکی ترجیحی برای یک سری کالاهای اکوادوری دارد.
به گفته «ماریا آئوگوستا کایه» رئیس کمیسیون حاکمیت، یکپارچگی، روابط بین المللی و امنیت جامع مجلس ملی‌ اکوادور، این توافقنامه که مذاکرات آن از سال 2007 آغاز شد، نتیجه روندی طولانی در چارچوب یک بحران جدی است که به کشورهای صنعتی ضربه زد و در سال 2008 به آمریکای لاتین رسید.
این مقام مجلس اکوادور تصریح کرد: این وضعیت ایجاب می‌ کرد درها را به روی شرکای جدید و گسترش روابط تجاری و دیپلماتیکی اکوادور باز کنیم.
مجلس اکوادور به نقل از «احمد پابرجا» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اکوادور بیان کرده است که با این توفقنامه، تجارت دوجانبه با ایران را که یک بازار 75 میلیون نفری است ، 400 میلیون دلار افزایش خواهد داد.
بر اساس این گزارش، سفیر ایران گفته است که تهران میزان بالایی از موز را از اکوادور خریداری می‌ کند اما این کار را از طریق ترکیه انجام می‌ دهد و برای کاهش هزینه ها می‌ خواهیم آن را به طور مستقیم وارد کند و ایران علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش هایی‌ نظیر مسکن های اجتماعی و باز کردن فضاها در زمینه انتقال فناوری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار