کد خبر: ۳۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
این روزها دیگر رسانه های رسمی و سنتی به عنوان تاثیرگذار ترین کانال ارتباطی شناخته نمی شوند.حتی می توان قدر ت رسانه های جدید را در بخش های بیشتراز صدا و سیما دانست .
این روزها که  بحث فيش حقوقي مديران بيمه و استعفاي پشت سر آن پیش آمده و يا داستان فرزاد حسني و عكس المعل هاي منفعلانه بعد از آن، از تاثيرگذاري و اهميت شبكه هاي موبايلي حکایت دارد .اینها تنها نمونه های از چند ده مورد استفاده از فضای مجازی بود که ذکر شد. در حال حاضر استفاده از فضای مجازی به عنوان تیغ دولبه ای شناخته میشود که در دست هرکاربر موبایل های هوشمند قرار گرفته است.در حال حاضر این شبكه ها بهترين ابزار براي احقاق حقوق مدني و صنفي عده ای هستند واز طرفی محلی برای عده ای سود جو که درآن با دامن زدن به شایعات سودهای کلانی را دربازارهای ایران به جیب بزنند.
بورس و در کل بازارسرمایه ایران به عنوان یکی از پرمخاطب ترین و پر کاربردترین نرم افزار های مجازی شناخته می شود.در همین حال اگر كانال ها و اتاق هاي بورسي در زمينه شفافيت بورس و اصلاح رويه هاي غلط و خطرناك اقدام کنند ،که در برخی از گروهای تلگرامی این روند در چند ماه گذشته دیده شد قطعا نتيجه برای منتشر کننده همان ماحصل مطلوب خواهد بود. 
بازار سرمایه ما در حالی با اخبار و نوشته های افرادی ناشناس در فضایی مجازی نوسان و حتی سود و زیان میکند که همه مدیران و کارشناسان سایت  کدال را به عنوان مرجع اصلی و رسمی انتشار اخبار برای شرکت های بورس می دانند. حال چه اتفاقی افتاده است ؟اصلا ماهيت و فلسفه وجودي كدال چيست؟ چرا در يك سال اخير چند اطلاعيه با اهميت خيلي زودتر از انتشارش در كدال ، دست به دست در كانال ها و اتاق ها چرخيده است؟ درز اطلاعات از چه وادی و کانالی بوده ؟مگر افشای اطلاعات نهانی و در اختیار قرار دادن ان برای افراد خاص در بورس جرم نیست ؟ البته جرمی که  متاسفانه به يك عادت رسمي تبديل شده و ديگر هيچ كسي به آن حساس نيست و حتی ناظران بازار با اخبارو شایعاتی که باعث نوسان در برخی نماد ها وشرکت ها شده اند خود درگیر می شوند. . 
به راستی میتوان گفت فضای مجازی به عنوان مرجع پر خطر اخباردر بازار سرمایه به جای کدال قرار گرفته است .به گفته برخی از فعالان بازار  كدال به گورستان اطلاعيه ها تبديل شده و، اخبار بااهميت شركت ها به بیرون درزپیدا مي كند ، دست به دست مي چرخد ، تاثيرش را بر روي سهم ها ميذارد و نهايتا در كدال بايگاني مي شود و آنقدر اين چرخه عادي شده است كه ديگر كسي به اين روال غلط و خطرناك حساس نيست.
در شرایطی که افكار عمومي از بورس مي ترسد و اين موضوع به عنوان بزرگترين مانع توسعه بورس در ايران شناخته می شود و اگر ضريب نفوذ بورس در ايران فاصله معني داري با ساير كشورها دارد دليلش همين ترس و به اعتقاد عده ای شرایط مافیایی آن است . فعالان بازار وکسانی که کسب و کارشان و به نوعی درآمد خود را از این بازار به خانه میبرند هر سال شاهداین هستندكه بخش عمده اي از افرادي كه وارد بورس مي شوند با ضررهاي عجيب و غريب از اين بازار خارج شده و به جمع بدگويان بازار مي پيوندند .
در حالی که شفافيت وسلامت اساس هر كسب و كاري بوده و از طرفی هر كسي نگاه پايداربه فعالیت در بورس دارد بايد درجهت سلامت این بازار تلاش کند ،اينكه درهردوره اي عده اي از اطلاعات نهاني با خبر باشند و از اين رانت سوء استفاده بكنند براي آينده بورس زهرهست .
برای همه فعالان بازار این امرمهم و قطعی است که بورس بايد توسعه پيدا كند ،عمق يابد و ضريب نفوذش در جامعه افزايش يابد تا به بازاري پويا و بلندمدت تبديل شود و مهمترين ركن اين امر شفافيت و سلامت آن هست ، سلامتي كه همه ما از رسانه تا مدیران  ارشد و سهامداران بايد در مقابلش احساس وظيفه نموده و براي تحققش تلاش کنیم و اجازه ندهیم که عده ای با در اختیار داشتن فضای مجازی سرمایه و پول سهامداران را به بازی بکیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار