کد خبر: ۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
افزایش سه برابری مصرف گاز
کاهش دمای هوا طی هفته گذشته به ویژه در نیمه شمالی کشور، میزان مصرف گاز را حدود سه برابر افزایش داده و در حالی که مسوولان شرکت گاز اعلام کردند که برای تامین گاز هنوز سراغ مخازن ذخیره سازی نرفته‌اند، اما روزانه 1.7 میلیون متر مکعب گاز از مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه برداشت شده است.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛پیش‌بینی شده بود که با توجه به شرایط آب و هوا، مصرف گاز بخش خانگی تا امروز به مرز ٣٠٠ میلیون متر مکعب برسد. این در حالی است که میزان مصرف تا 20 مهرماه سال جاری روزانه 120 میلیون متر مکعب بوده است.
 
در این زمینه عبدالحسین ثمری،معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که امسال از مخازن ذخیره سازی شوریجه و سراجه برداشت گازی صورت نگرفته است، گفته که تزریق گاز به دو مخزن ذخیره سازی یاد شده در حال انجام است و زیرساختهای لازم برای افزایش ١,٥ برابری برداشت گاز از مخازن ذخیره سازی نسبت به سال گذشته فراهم شده است.
 
اما به رغم این اظهارات ثمری، مدیرعامل شرکت مناطق نفت مرکزی از آغاز برداشت زودهنگام از مخزن ذخیره سازی شوریجه به میزان روزانه 1.7 میلیون متر مکعب گاز خبر داد و تصریح کرد:به فصول سرد سال میزان برداشت از مخازن ذخیره سازی گاز سراجه قم و شوریجه روزانه به حدود 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
 
به گزارش ایسنا، مجموع کشور در زمستان سال گذشته با 200 میلیون متر مکعب کمبود گاز روبه رو بوده است که برای جبران این کمبود گاز رسانی به نیروگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو شد و در نتیجه 28 میلیارد لیتر سوخت دیزل و مازوت در نیروگاه‌ها سوزانده شد.
 
در این زمینه بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود که شب‌های زمستان سال گذشته از فکر تامین گاز کشور خوابم نمی‌برده است. وی اما وعده داده که تا پایان سال 100 میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه شود.
 
زنگنه،این برنامه را دشوار دانسته و گفته که توسعه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور "حکم نان شب" را دارند.
 
اما آنطور که اعلام شده همه این گاز تا ابتدای زمستان وارد مدار نمی‌شود و در نتیجه شرکت گاز در زمینه گازرسانی احتمالا با محدویت‌هایی رو به رو خواهد شد،‌ به طوری که حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز به ایسنا اعلام کرد که وضعیت اینطور نیست که در زمینه گاز رسانی در سال جاری هیچ مشکلی نداشته باشیم؛ تامین گاز به میزان سرما و مصرف بستگی دارد و در این راستا باید با احتیاط پیش برویم،‌ اما سال 94 وضعیت در زمینه تامین گاز بهتر خواهد بود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، تامین ، افزایش
نام:
ایمیل:
* نظر: