کد خبر: ۳۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
گزارش «تجارت» از ترافيك گردشگران مقابل هتل‌هاي بين المللي
حال و هواي ايران اين روزها تغيير كرده است. توافق هسته‌اي به نتيجه رسيده و ديگر كمتر خبر ضدايراني در رسانه‌هاي غربي منتشر مي‌شود.
ايران اين روزها براي بسياري از شهروندان خارجي جذاب شده، تا جايي كه سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از سونامي‌ورود گردشگر به ايران خبر مي‌دهد. اين موضوع درحالي رخ مي‌دهد که از مدت‌ها پيش، رقابت سنگين مذاکره تجاري با ايران به جريان افتاده و هيأت‌هاي تجاري يکي پس از ديگري وارد تهران مي‌شوند. پيش از اين نيز سازمان توسعه تجارت‌ اعلام كرده بود كه سال گذشته ٦٤ هيأت تجاري از ٢٨ کشور جهان به ايران سفر کرده‌اند که اين رقم در مقايسه با ‌سال ٩٣ رشد ٢٣٧ ‌درصدي داشته است.
حالا ترافيك مقابل هتل‌هاي بين‌المللي سنگين‌تر از گذشته است. در خيابان‌ها، موزه‌ها و حتي بازار تهران توريست‌ها بيشتر از گذشته ديده مي‌شوند. هتلداران روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارند. نکته جالب در اين ميان افزايش تمايل توريست‌هاي جوان براي سفر به ايران است. اين درحالي است که درگذشته بيشتر گردشگران بازنشسته و کهنسال مسافر ايران بودند و چون اين دسته از توريست‌ها فرصت سفر دوباره به ايران پيدا نمي‌کنند، جوان‌ترشدن ميانگين سني توريست‌هاي مسافر ايران مي‌تواند يک امتياز مهم براي صنعت گردشگري به شمار آيد. استقبال گردشگران خارجي براي سفر به ايران رشد قابل توجهي داشته تا جايي كه طي روزهاي گذشته صحبت از رشد ٢٠٠‌ درصدي گردشگران سياحتي و رشد ٢٠ تا ٣٥‌درصدي گردشگران زيارتي به ايران بود. برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهند كه موج تقاضا براي سفر به ايران به‌اندازه‌اي رسيده که هتل‌هاي کشور ديگر جوابگو نيستند. اين شرايط موجب شده تا توجه به زيرساخت‌هاي اقتصادي و بسترهاي موجود براي سرمايه‌گذاري خارجي ايجاد جذابيت كند.
رشد 12 درصدي رشد گردشگران خارجي
در همين حال مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در يک برنامه تلويزيوني گفت: عملکرد دولت يازدهم در بيش از دو سال اخير در توسعه گردشگري مطلوب بوده و دولت بر تعامل با کشورهاي جهان تأکيد دارد. وي ادامه داد: بايد زيرساخت‌هاي لازم را متناسب با کشورهاي هدف ايجاد کنيم. معاون رئيس‌جمهوري تصريح كرد: ما اهداف گردشگري خود را متناسب با سند چشم‌انداز بيست ساله و براي جذب 20 ميليون گردشگر برنامه‌ريزي کرديم که شامل کشورهاي اسلامي‌و غيراسلامي‌و قاره‌هاي مختلف مي‌شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در عرصه گردشگري روند رو به رشدي نشان مي‌دهد و نرخ رشد گردشگران خارجي در جهان چهار درصد و اروپا 5 درصد اما در ايران 12 درصد بوده است.
آغاز سونامي‌ورود گردشگر به ايران
سلطاني‌فر ادامه داد: تقريبا سونامي‌ورود گردشگر به ايران آغاز شده و 18 نشريه معتبر بين‌المللي و سازمان‌هاي بين المللي گردشگري و مراکز علمي‌مرتبط، جمهوري اسلامي‌ايران را براي سال 2016 و 2017؛ نخستين مقصد يا جزو پنج مقصد اوليه گردشگري يا جزو 10 مقصد تعيين کردند و رسانه‌هاي خارجي هم در سال‌هاي اخير گزارش‌هاي متنوعي تهيه و پخش کردند. وي گفت: در فصل اول گردشگري جهاني تقريباً همه هتل‌هاي ايران اعم از پنج ستاره و چهار ستاره ذخيره شده است و فصل دوم گردشگري خارجي نيز همين شرايط ديده مي‌شود. سلطاني‌فر افزود: رويکرد دولت، افزايش تعامل است و براي اتباع 190 کشور جهان تسهيلات ويزاي فرودگاهي فراهم کرديم که در فرودگاه‌هاي بين المللي مانند فرودگاه‌امام خميني، اصفهان، تبريز، مشهد و شيراز ارائه مي‌شود.
برنامه‌ريزي براي صدور ويزاي الكترونيك
رئيس سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: براي تحقق اهداف سند چشم‌انداز و وضع مطلوب بايد جذب گردشگر را از 5.2 ميليون نفر به 20 ميليون نفر برسانيم که ساماندهي گسترده‌اي مي‌خواهد. سلطاني‌فر از برنامه‌ريزي براي صدور ويزاي الکترونيک براي گردشگران خارجي تا پايان سال 2016 خبر داد و گفت: 501 هتل و هتل آپارتمان در دست ساخت است و شبکه حمل و نقل هوايي و جاده‌اي هم رو به توسعه خواهد بود. وي افزود: در دوره پسابرجام شرايط خوبي براي نوسازي ناوگان هوايي ايجاد شده و بايد سطح خدمات و تأسيسات گردشگري را نيز توسعه دهيم و خوشبختانه همه قوا حمايت مي‌کنند، تک تک اعضاي دولت و آحاد نمايندگان مجلس نهم و قوه قضائيه به دنبال توسعه صنعت و اقتصاد گردشگري کشور هستند.
هماهنگي با بخش خصوصي در حوزه گردشگري
معاون رئيس‌جمهوري گفت: از طريق صندوق مالي احيا، مرمت و بهره‌برداري اماکن تاريخي با بخش خصوصي هماهنگي خوبي داريم و تمام هتل‌ها در اختيار بخش خصوصي است و واگذاري بناهاي تاريخي به صورت اجاره به بخش خصوصي در چارچوب مقررات و ضوابط است و کارشناسان رسمي‌دادگستري نظارت دارند. سلطاني‌فر ادامه داد: متناسب با هزينه‌اي که بخش خصوصي انجام مي‌دهد، دوره بهره‌برداري هم به آنها داده مي‌شود تا توجيه اقتصادي داشته باشد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه از شناسايي 40 کشور هدف براي جذب گردشگر خبر داد و گفت: حدود 98 درصد گردشگراني که به ايران مي‌آيند پس از برگشت ابراز رضايت مي‌کنند و با مصاحبه با رسانه‌هاي کشور خود، جمهوري اسلامي‌ايران را با مختصات واقعي خود معرفي مي‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار