کد خبر: ۳۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
به دليل کمبود نقدينگي و کم لطفي بانکها
گروه اقتصادي - آبزي پروري يکي از اقتصادي‌ترين زير بخش‌هاي کشاورزي است که مي‌تواند سود خوبي را عايد توليدکنندگان نمايد، اما توسعه و درآمد زايي اين بخش نيازمند برنامه ريزي مدون و حمايت سيستم بانکي است زيرا اين روزها توليدکنندگان با مشکلات متعددي دست و پنجه نرم مي‌کنند.
در اين رابطه کيوان رهبران مدير عامل اتحاديه پرورش دهندگان ميگو سيستان و بلوچستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به وضعيت توليد ميگو اظهار داشت: در حال حاضر مهمترين مشکل پرورش دهندگان کمبود نقدينگي و سنگ اندازي بانک‌ها براي تامين سرمايه در گردش است. وي افزود: از حدود 86 مزرعه پرورش ميگو در سايت گواتر تنها 20 مزرعه براي خريد نهاده‌ها آماده فعاليت هستند که در راستاي اقتصاد مقاومتي لازم است که بانک‌ها با در اختيار گذاشتن نقدينگي لازم مشکلات توليدکنندگان را مرتفع کنند چرا که ادامه اين روند آب در‌هاون کوبيدن است.
رهبران ادامه داد: از 20 مزرعه فعال در سايت گواتر، 10 الي 12 مزرعه همانند سال‌هاي گذشته بدون هيچ امکاناتي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند که در اين ميان لازم است با تجهيز تکنولوژي‌هاي روز دنيا تناژ توليد را افزايش دهيم. وي يادآورشد: مشکل توليدکنندگان براي دريافت وام ، شرط وثيقه است که اگر بانک محصول را به عنوان ضمانت در رهن بگيرد، توليدکنندگان مي‌توانند با آسودگي خاطر به توليد ادامه دهند.مدير عامل اتحاديه پرورش دهندگان ميگو گفت: برخي افراد سودجو در پي ايجاد مزارع پرورش ميگو تنها به دنبال دريافت وام‌هاي کلان هستند و نبايد فراموش کرد که اين سودجويان همان افرادي هستند که در گذشته براي مزارع خود وام گرفتند و اقساط آن را پرداخت نکرده‌اند. وي با اشاره به اينکه توليدکنندگان مزارع کوچک منتظر حمايت‌هاي دولت هستند، تصريح کرد: بزرگترين مشکل توليدکنندگان در صنعت کشاورزي، همکاري نکردن نظام بانکي است .
رهبران عنوان کرد: با توجه به اينکه صنعت پرورش ميگو پر سود و اقتصادي است از وزير جهاد کشاورزي خواستار شديم تا سرمايه در گردش اين بخش را تامين کند تا مزارع به فناوري‌هاي روز دنيا مجهز شوند. مدير عامل اتحاديه پرورش دهندگان ميگو با اشاره به توليد محصول در سال جاري افزود: با توجه به آنکه در سايت گواتر 85 مزرعه 20 هکتاري داريم که هر کدام چهار استخر 1.1 هکتاري دارند بايد گفت که‌امسال حداکثر 200 تن توليد خواهيم داشت و اين درحاليست که با توجه به مزارع موجود در صورت تامين نهاده‌هاي لازم بايد حداقل 2000 تن توليد ميگو داشته باشيم.
رهبران با اشاره به اينکه اقتصاد مقاومتي بدون حمايت شکل نمي‌گيرد، افزود: توليد ميگو بسيار ارزآور است اما با کمبود نقدينگي و ادامه اين روند اقتصاد مقاومتي در بخش آبزيان شکل نمي‌گيرد و مي‌توان گفت که با اين وجود تنها شعار اقتصاد مقاومتي داده مي‌شود. وي يادآور شد: با توجه به فعاليت 20 مزرعه در سايت گواتر بايد گفت که در صورت حمايت‌هاي لازم و تامين نهاده‌ها توان توليد 4 تن ميگو در هکتار وجود دارد.
رهبران گفت: با توجه به آنکه صندوق توسعه کشاورزي يکي از راه‌هاي تامين سرمايه در گردش اين بخش به شمار مي‌رود که بايد 49 درصد توسط دولت و 51 درصد توسط بخش خصوصي تامين شود، متاسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده است.وي در ادامه يادآور شد: پرورش دهندگان ميگو با مشکلات متعددي اعم از کمبود نقدينگي و بهره بالاي بانکي مواجه هستند که در اين ميان لازم است وزارت جهاد کشاورزي که متولي حمايت از حقوق کشاورزان است تمهيداتي براي کاهش نرخ بهره بانکي بينديشد چرا که اين امر اجحاف در حقوق توليد کننده است.
مدير عامل اتحاديه پرورش دهندگان ميگو با اشاره به وضعيت صادرات بيان کرد: برخي افراد سودجو با توليدکنندگاني که به سبب کمبود نقدينگي مشکل تامين نهاده دارند، قراردادهاي سلف مي‌بندند و خود محصول را صادر مي‌کنند که دراين ميان بايستي دست اين افراد را کوتاه کنيم چرا که اين سودجويان خود را پشت مزارع 20 هکتاري پنهان کردند و موجب شدند که توليد کنندگان خط اول با ضرر و زيان مواجه شوند.
وي عنوان کرد: در واقع بايستي دولت از توليد کنندگان اصلي مزارع پرورش ميگو حمايت کند چرا که صادرکنندگان محصول نيازي به حمايت و بخشودگي ندارند. رهبران با اشاره به اينکه 80 ميليارد تومان از مصوبه بخشودگي و جرائم تسهيلات پرورش ميگو باقي مانده است، اظهار داشت: تعدادي از پروش دهندگان ميگو مشمول بخشودگي دولت نشدند و از طرفي هم 80 ميليارد تومان مصوبه بخشودگي تسهيلات باقي مانده است.
مدير عامل اتحاديه پرورش دهندگان ميگو با اشاره به سنگ اندازي‌هاي سازمان دامپزشکي يادآور شد: با توجه به 86 مزرعه پرورش ميگو سايت گواتر که هر کدام به 4 استخر مجهز هستند، بايد گفت که در يک دوره شش ماهه حداقل 5 هزار و 160 تن مي‌توان توليد و صادرات داشت که متاسفانه سيستم بانکي و قوانين سازمان دامپزشکي اين امر را دشوار کرده است.گرچه سالها از آسودگي خاطر در خصوص شيوع بيماري در مزارع پرورش ميگو مي‌گذرد اما سال گذشته به يکباره شيوع بيماري لکه سفيد خسارت قابل توجهي را به پرورش دهندگان وارد کرد که تمامي‌زحمتشان را نابود کرد:
رهبران عنوان کرد: سهل انگاري سازمان دامپزشکي و شيلات موجب شد که در پنج سال متوالي در مزارع سايت گواترشاهد بيماري لکه سفيد باشيم و امسال بايد منتظر ماند و ديد که چه سرنوشتي منتظر استخرهاي فعال مزرعه است.وي ادامه داد: سازمان دامپزشکي وظايف خود را در زمينه استانداردهاي بهداشتي توليد و معدوم سازي رعايت نمي‌کند که در نهايت همين امر موجب شيوع بيماري لکه سفيد در مزارع مي‌شود و در اين ميان سازمان دامپزشکي اينگونه توجيه مي‌کند که صنعت ميگو سودآور است و به همين خاطر بايد توليد کنندگان ريسک آن را بپذيرند.

برچسب ها: پرورش ، ميگو ، بانکها
نام:
ایمیل:
* نظر: