کد خبر: ۳۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
مافیای اقتصادی بر سر برنج سایه انداخت
کورش شرفشاهی
 کاهش و افزایش قیمتها اتفاق می افتد و پس از آنکه مردم فریادشان به آسمان می رسد، تازه برخی آقایان متوجه میشوند و به دنبال مقصر می گردند. در این بین کسانی سود می برند که نام فرصت طلب را یدک می کشند. این افراد کاری ندارند دلایل گرانی و ارزانی چیست،‌ بلکه برای آنها مهم این است که از پولشان نهایت استفاده را ببرند. مدتها بود که قیمت سکه و دلار ثابت بود و بازار مسکن نیز در رکود به سر می برد. قیمت خودرو نیز ثابت مانده بود و صدای نمایشگاه داران درآمده بود و حتی رییس اتحادیه از ورشکستگی نمایشگاه داران خبر داد. این همه رکود همواره نگران کننده بوده و مردم که سابقه آشفته بازار کشور را دارند، می دانستند که یک روزی از یک جایی تورم بیرون می زند تا آنکه قیمت برنج ایرانی دو برابر شد. به نوعی که برنج در مراکز عمده و خرده‌فروشی، بسته به نوع و کیفیت در عمده فروشی‌ها کیلویی 5000 تا 9000 تومان عرضه می شود و در مغازه‌های سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها کیلویی 8000 تا 16 هزار تومان قیمت دارد که نرخ بالا و بی‌سابقه‌ای است.
در این رابطه رییس اتحادیه سوپرمارکت‌ها با اشاره به این‌که قیمت فروش برنج باکیفیت ایرانی حداقل معادل 12 هزار تومان است، گفت: قطعا برنج‌های ایرانی که بین 5000 تا 9000 تومان فروخته می‌شوند درجه دو یا سه بوده و یا این‌که به عنوان برنج مخلوط عرضه می‌شوند.
سعید درخشانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش قیمت برنج در برخی خرده‌فروشی‌ تا رقم 16 هزار تومان اظهار کرد: قطعا اگر گزارشی در این رابطه مبنی بر گران‌فروشی به اتحادیه ما داده شود 100 درصد با آن برخورد و مساله را پیگیری می‌کنیم؛ هرچند هر اتحادیه‌ای بازرس مخصوص خود را دارد.
وی در پاسخ به این‌که قیمت انواع برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها بین 5000 تا 9000 تومان است اما در مغازه‌های سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها شاهد فروش برنج با قیمت بین 8000 تا 16 هزار تومان هستیم، گفت: قطعا قیمت برنج خوب ایرانی بین 5000 تا 9000 تومان نیست.
رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران افزود: زمانی که برنج از شمال به تهران می‌آید حداقل 10 هزار تومان هزینه دارد؛ بنابراین چگونه می‌تواند بین 5000 تا 9000 تومان فروخته شود. حداقل قیمتی که باید برای برنج خوب ایرانی در نظر گرفت رقم 12 هزار تومان است.
درخشانی در ادامه با تاکید بر این‌که برنج درجه یک ایرانی هزینه ورودش به تهران تا 10 هزار تومان تمام می‌شود، خاطر نشان کرد: نمی‌دانیم چه برنجی است که به قیمت 5000 تا 9000 تومان فروخته می‌شود. اما قطعا این برنج، برنج درجه دو یا سه است و حتی این امکان وجود دارد که به عنوان برنج مخلوط شده به دست مشتری برسد.
اما به راستی چه اتفاقی افتاده که یک باره قیمت این گونه کالا بالا رفته است؟ آن هم زمانی که تا برداشت برنج سال جدید بیش از 4 ماه باقی نمانده است؟
نماینده مردم لنگرود در مجلس، با تکذیب برخی اظهارات مبنی بر اختلاط برنج ایرانی با نوع خارجی آن، گفت: منتسب کردن آلودگی به برنج ایرانی یا اختلاط آن با برنج های خارجی ترفند برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر و ایجاد کساد در بازار تولیدات ملی است.
مهرداد بائوج لاهوتی ، با تاکید بر اینکه برنج ایرانی با کیفیت عالی در کشور تولید و عرضه می شود، افزود: اظهارنظرهایی مبنی بر قاطی کردن برنج ایرانی با خارجی تنها در جهت خراب کردن بازار تولید ملی است.
این نماینده مجلس ، با بیان اینکه با هر اظهارنظری که به کاهش تمایل مردم در استفاده از تولید ملی منجر شود باید برخورد قانونی صورت بگیرد، تصریح کرد: هر چند حفظ حقوق مصرف کنندگان در این رابطه ضروری است،اما نباید از حق تولیدکنندگان زحمت کش نیز چشم پوشی کرد.
وی با تاکید بر اینکه هنوز ذره بین دستگاه های نظارتی از آلوده بودن برنج خارجی برداشته نشده است،تاکید کرد:در حالی که کیفیت بسیار نازل برنج خارجی بر کسی پوشیده نیست،گویا اظهارنظرهایی چون اختلاط برنج ایرانی با خارجی تنها راهکار سودجویان برای فروش محصولات خارجی در بازار است.
بائوج لاهوتی با بیان اینکه کیفیت برنج ایرانی زبانزد است، افزود: درحال حاضر بسیاری از کشورها خواهان خرید برنج ایرانی هستند؛اما متاسفانه در سایه بی مهری مسئولان نسبت به شالیکاران شاهد کاهش هر روزه تولید این محصول در کشور هستیم.از سوی دیگر نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: ورود غیرقانونی برنج به کشور بسیار نگران کننده است.
جبار کوچکی‌نژاد در خصوص وضعیت محصول برنج در کشور با بیان این‌که «برنج‌هایی که در سال گذشته وارد شده همچنان در انبار است» اظهار کرد: عمر برنج حداقل یکسال تا یکسال و نیم است و پس از سپری شدن این مدت برنج کیفیت خود را از دست می‌دهد و احتمال اینکه برنج‌های انبار شده، قابل استفاده نباشد، زیاد است. نماینده رشت گفت: گزارشات رسیده نشان می‌دهد که حجم این برنج‌ها چند میلیون تن است و به همین علت باید این برنج از سبد خانوار حذف و امحا شود. بنابراین سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان استاندارد و وزارت بهداشت باید در این موضوع ورود کنند.
کوچکی‌نژاد گفت: کشاورزان داخلی قدرت تولید دو میلیون و 400 هزار تن برنج را دارند و بنابراین با حمایت از تولید داخلی می‌توانیم به سادگی کسری 300 الی 400 هزار تن را برطرف کنیم. اما متاسفانه مافیای برنج ‌نمی‌گذارند که کشاورزان در حجم بالاتری کشت کنند یا کیفیت کشت را افزایش دهند، چراکه ما نیازمند افزایش کشت برنج در سطح کشور هستیم تا کشاورزی رونق بگیرد.این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «باید جلوی ورود برنج خارجی را به کشور گرفت» ادامه داد: با فروش برنج خارجی در کشور منابع داخلی به هدر می‌رود که این امر منطقی نیست.
وی یادآور شد: کنترل واردات و ثبت سفارشات محصولات کشاورزی تحت کنترل وزارت جهاد کشاورزی است و این در حالی است که وزارت کشاورزی باید با جدیت بالاتری در صحنه حضور پیدا کند.کوچکی‌نژاد با بیان این‌که «برنج داخلی می‌تواند نیازهای داخل را برطرف کند» تصریح کرد: کسری برنج داخلی ما بطور احتمالی 300 الی400 هزار تن است که این مقدار نیز با تقویت تولید داخلی برطرف خواهد شد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «در گذشته جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که قوانین نمی‌گذارند ما واردات را کنترل کنیم» یادآور شد: اما هم اکنون تقریبا کنترل واردات محصولات کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و قانون در این راستا بسیار شفاف است.

نام:
ایمیل:
* نظر: