کد خبر: ۳۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
معاون قضايي دادستان کل کشور خبرداد:
معاون قضايي دادستان کل کشور با بيان اين‌که سالانه ۲۰۰ هزار پرونده مربوط به زمين‌خواري در کشور تشکيل مي‌شود گفت: ۵۵ درصد تصرفات سواحل شمالي از سوي دستگاه‌هاي دولتي بوده است.
به گزارش، محمدجواد حشمتي با اشاره به اينکه بيشترين تخلفات مربوط به تصرفات اراضي ملي و تغيير کاربري‌ها از سوي بنگاه‌هاي معاملات املاک انجام مي‌شود افزود: چرا نظارتي بر بنگاه‌هاي معاملات املاک نيست و ما هر روز شاهد رشد قارچ‌گونه بنگاه‌هاي معاملات املاکي هستيم که نه اطلاعات حقوق و قانوني دارند و نه از مسائل فني ساخت و ساز سر در مي‌آورند.
وي با اشاره به وقوع بسياري از تخلفات مرتبط با زمين‌خواري از سوي مسئولان دولتي در سطوح مياني ادامه داد: در يک مورد سه هزار هکتار از اراضي دولتي را در يک شهر با فشار نماينده مردم آن شهر در مجلس و مسئولان محلي به يک فرد براي اجراي پروژه‌اي اختصاص مي‌دهند اما بعد متوجه مي‌شوند اصلا چنين پروژه‌اي وجود نداشته است.
جانشين دبير شوراي عالي حفظ حقوق بيت‌المال در اراضي و منابع طبيعي با اشاره به وجود بيش از 134 هزار ويلاي غيرمجاز در مازندران اظهار کرد: برخي با زور و فشار اراضي کشاورزي مرغوب را وارد حريم بافت روستا کرده و با تغيير کاربري آن به مسکوني با ده‌ها برابر قيمت به فروش مي‌رسانند در حالي که قبلا همين زمين کشاورزي را به ثمن بخس و با بهايي ناچيز از کشاورز خريداري کرده بودند و بعد با پرداخت مبلغي به بخش‌دار آن اراضي را وارد حريم روستا مي‌کنند تا بتوانند آن زمين را به مسکوني تغيير کاربري دهند.وي با اشاره به تصرف 80 درصد از سواحل شمال کشور خاطرنشان کرد: 55 درصد اين اراضي متصرف شده از سوي دستگاه‌هاي دولتي اشغال شده است. چرا قانون آزادسازي حريم سواحل اجرا نمي‌شود؟ اگر دستگاه‌هاي دولتي خارج شوند ما تکليف بخش خصوصي را سريع‌تر مشخص مي‌کنيم.
در اين زمينه خسارات زيادي به انفال و بيت‌المال وارد شده است.حشمتي با بيان اينکه اگر نهادهاي نظارتي کارهاي خود را به درستي انجام دهند کمتر شاهد چنين اتفاقاتي خواهيم بود ادامه داد: چرا همه روي سواحل شمالي خيمه زده‌اند؟ چرا اراضي کشاورزي را متري 80 تا 90 هزار تومان مي‌خرند و بعد با چند برابر قيمت مي‌فروشند؟ پولدارها انصاف ندارند، کشاورز بي‌نوا به اين پول نياز دارد و پولدارها يک مبلغي به آنها مي‌دهند بعد اراضي مرغوب کشاورزي را خشک کرده و با فشار و تطميع وارد حريم بافت روستا مي‌کنند و سپس با قيمت‌هاي گزاف به فروش مي‌رسانند، چرا جلوي اينها گرفته نمي‌شود؟
وي با بيان اينکه طرح‌هادي، روستاها را از بين برد و روستاخواري را رايج کرد ادامه داد: روستايي‌ها تا پيش از اجراي طرح‌هاي‌هادي نيروي مولد و توليدکننده بودند اما حالا براي تهيه مايحتاج اوليه خود نيز به شهر مي‌آيند بعد همين فرد روستايي براي آنکه فرزندش خانه‌دار شود در اراضي ملي و طبيعي خانه مي‌سازد، وقتي مي‌رويم زمين را از او پس بگيريم مي‌گويد شما به
 من ظلم مي‌کنيد.

نام:
ایمیل:
* نظر: