کد خبر: ۳۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
همه چيز بر مبناي جيب مردم
کورش شرفشاهي - تالارهاي پذيرايي يکي از چالشهاي هميشگي براي هر نوع مراسمي‌است. فرقي نمي‌کند که تالار را براي عروسي بخواهيد، ناهار بازگشت از مراسم تدفين را در تالار بدهيد، بازگشت از مکه را از طريق تالارها جشن بگيريد يا براي پيروزي در انتخابات سور بدهيد.
به هر حال تالارهاي پذيرايي اشکتان را در مي‌آورد. البته بسيار تفاوت مي‌کند که درکدام نقطه از شهر تالار بگيريد. فضاي تالار بسيار مهم است. تزيينات هم هزينه‌هاي شما را بالا مي‌برد و البته برخي موارد به صورت ويژه و بدون آنکه متوجه بشويد، هزينه‌هاي شما را بالا مي‌برد. نکته مهمي‌که باعث افزايش اين هزينه‌ها مي‌شود مراسم مجلل و پر زرق و برقي است که با نيت چشم و هم چشمي‌برپا مي‌شود. امروزه جشن‌ها و مراسم‌هاي ساده را با ادبيات نامناسبي تعريف مي‌کنند و گاه آنچنان از اين مراسم سخن مي‌گويند که برگزار کننده از کار خود پشيمان مي‌شود. متاسفانه در اغلب موارد جشن‌هاي مختص افراد ثروتمند بر زندگي افراد متوسط به پايين سايه مي‌اندازد و اين سايه به‌اندازه اي سنگين است که زيبايي و صميميت انسانيت را زير سوال مي‌برد. اما اين مردم به سه دسته تقسيم مي‌شوند. دسته اول که توان پرداخت اين هزينه‌ها را دارند. دسته دوم آنهايي هستند که مي‌توانند با گرفتن وام از دوست و آشنا، به چشم ‌وهم‌چشمي‌ها پاسخ دهند و سالهاي سال هزينه اين تجملات را به صورت اقساط پرداخت کنند. دسته سوم به اين موارد هيچ توجهي نمي‌کنند و گاه با يک جشن کوچک در خانه به همه چيز خاتمه مي‌دهند
اين روال ادامه دارد و سالهاست که زندگي مردم در همين قالب جريان داشته و دارد اما مساله مهم اظهارات مسوولان در اين رابطه است. اين آقايان آنچنان از قانونگرايي مي‌گويند که گويا هيچ تخلفي رخ نمي‌دهد. به نوعي که به تازگي رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس تهران گفت: ورودي تمام تالار‌هاي پذيرايي يکسان و مشخص است و افراد در صورت وجود تخلف مي‌توانند به اتحاديه گزارش دهند.
خسرو ابراهيمي‌نيا در خصوص وضعيت تعيين ورودي براي تالارهاي پذيرايي گفت: ورودي تمام تالارهاي پذيرايي بدون در نظر گرفتن درجه آن ثابت است به طوري که هر تالار پذيرايي براي روزهاي عادي هفته ۲۰۰ هزار تومان و براي ايام آخر هفته ۳۰۰ هزار تومان ورودي از متقاضيان دريافت مي‌کنند.
وي در ادامه اظهارداشت: درصورتي که افراد با قيمت‌هايي مغاير اين هزينه‌هاي اعلام شده مواجه شدند مي‌توانند ضمن تماس با اتحاديه، شکايت خود را اعلام کنند تا کمتر از ۲۴ ساعت به اين تخلف رسيدگي گردد.ابراهيمي‌نيا ضمن بيان اينکه تفاوت قيمت تالارهاي پذيرايي به دليل ارائه خدمات مختلف از سوي واحدها بوجود مي‌آيد گفت: خدماتي که تالارهاي پذيرايي به متقاضيان ارائه مي‌دهند کارهاي هنرمندانه اي است که بنا به درخواست آن‌ها صورت مي‌گيرد لذا تالارها قيمت برآورد شده خود را به اتحاديه ارائه مي‌کنند تا ضمن بررسي از جانب کمسيون مستقر در اتحاديه قيمت پيشنهادي به صورت نهايي تأييد شود.
وي تصريح کرد: تالارها اجازه ارائه خدمات فيلم برداري و عکاسي را ندارند و افراد تنها با ارائه کارت اتحاديه عکاسان و فيلم برداران مجوز حضور در تالار را پيدا مي‌کنند.
ابراهيمي‌نيا با اشاره به اينکه ثابت بودن نرخ ورودي تالارهاي پذيرايي ممتاز را ظلم به اين واحدها مي‌دانيم اذعان داشت: اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس به صورت آنلاين در خدمت مشتريان هستند تا به کوچکترين شکايات در کمتر از ۲۴ ساعت رسيدگي کنند.نکته اينجاست که آقاي ابراهيم نيا حاضر نيستند پاسخ دهند که چرا قيمت يک نوع غذا در هر تالار پذيرايي تفاوت دارد؟ هزينه تالارهاي عروسي در تهران همچون نوع خدمات و کيفيتشان بسيار متفاوت است؛ به طوري که ميانگين حداقل هزينه براي هر نفر در يک مراسم عروسي که شامل هزينه تالار پذيرايي، ميوه، شيريني و شام مي‌شود بين ۲۳ تا ۴۰ هزار تومان است. البته اين هزينه در تالارهاي مجلل‌تر به ۷۰ هزار تومان هم مي‌رسد.
به طور معمول برگزاري يک مراسم جشن در تالارهاي عروسي شامل هزينه‌هاي مختلفي از جمله هزينه‌هاي ميوه و شيريني، شام، اتاق عقد، عکاسي و فيلم برداري، خواننده و موسيقي، گل آرايي و البته ورودي سالن مي‌شود. در کنار اين موارد نيز هزينه‌هاي جانبي همچون ماليات، پارکينگ و... به ساير هزينه‌ها اضافه مي‌شود. اما نکته حائز اهميت در اين است که اين قيمت‌ها در بين تالارهاي مختلف يکسان نيست و تفاوت قابل توجهي ميان آن‌ها وجود دارد.
به عنوان مثال هزينه گل آرايي در يک مراسم عروسي بسته به طبيعي يا مصنوعي بودن، حجم و شکل طراحي از ۲۵۰ هزار تومان تا هرچقدر که بخواهيد، قابل افزايش است.
به طور ميانگين حداقل هزينه براي هر نفر در يک مراسم عروسي در تهران که شامل هزينه تالار پذيرايي، شام و ميوه و شيريني مي‌شود بين ۲۳ تا ۴۰ هزار تومان است. اما اين نيز براي طبقات متوسط به پايين است و اين رقم در تالارهاي مجلل‌تر و شناخته شده‌تر هيچ سقفي ندارد و مي‌تواند به صورتي هزينه‌هاي يک شب تالار محاسبه شود که حداقل 100 ميليون تومان بپردازيد و اين بستگي به شما دارد که چه خدماتي را مطالبه کنيد.البته ورودي تالارها نيز متفاوت است که از ۲۰۰ هزار تومان شروع مي‌شود و تا " هرچه شما لطف داشته باشيد" ادامه دارد. البته بدبختي از آنجاست که عده اي وارد تالار مي‌شوند و بدون آنکه تقاضاي ليست هزينه را بکنند، از صاحب تالار ميخواهند که قيمت نهايي را بگويد و فقط خواسته‌هاي خود را ليست مي‌کنند.
نکته بسيار جالبتر اين است که آقاي ابراهيمي‌نيا فرموده‌اند که تالارها اجازه ارائه خدمات فيلم برداري و عکاسي را ندارند. اين در حالي است که بسياري از تالارها اجازه نمي‌دهند فيلمبردار و خواننده را خودتان بياوريد و اگر خداي ناکرده در بين اقوام شما کسي باشد که بخواهد براي مراسمتان به رايگان بخواند يا فيلمبرداري و عکس برداري کند، صاحب تالار آنچنان غيرتي مي‌شود که گمان مي‌کنيد در سطح شهر روزانه ميليونها تخلف رخ مي‌دهد و تنها در اين تالار بخصوص هيچ اتفاقي نمي‌افتد به نوعي که صاحب تالار ميگويد ما به فيلمبرداران ديگر اعتماد نداريم واگر عکسهاي شما از فضاي مجازي سردرآورد، آبروي تالار ما مي‌رود. وقتي به صاحب تالار بگوييد که برادر عروس خانم فيلمبردار است، پاسخ مي‌دهند که اين قانون ماست و باز هم اجازه نمي‌دهند.
بنابر اين به جاي آنکه آقاي ابراهيمي‌نيا از مردم بخواهد در صورت وجود تخلف به اتحاديه شکايت کنند، بهتر است بازرسان خود را به سراغ اتحاديه‌ها بفرستند و خودشان مچگيري کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: