کد خبر: ۳۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
سایه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر سر ناتو
کشورهاي عضو سازمان ناتو ديروز در ورشو پايتخت لهستان گردهم آمدند تا در آن ادامه همکاري‌هاي اين سازمان با افغانستان، تنش‌هاي جاري اوکراين، وضعيت انگليس و تهديدات داعش در منطقه و جهان بررسي شود.
گروه بين الملل - به گزارش وال استريت ژورنال ، مقامات نسبت به رويکرد روسيه در منطقه بالتيک نامطمئن هستند. مانورهاي نظامي‌گسترده روسيه در ماههاي اخير باعث نگراني ناتو شده است. اجلاس ناتو در ورشو به عنوان مهمترين گردهم آيي ناتو از پايان جنگ سرد تاکنون توصيف شده است که بيشتر به دليل رويکردش دربرابر روسيه است. رئيس جمهور آمريکا با حضور در اين اجلاس ارسال 4 هزار نيروي نظامي‌ناتو در بالتيک را اجرا خواهد کرد . انتظار مي‌رود مسکو به ارسال نيروهاي ناتو در استونيا ، لاتيوا و ليتواني در درياي بالتيک عکس العمل نشان دهد .

آينده ناتو پس از برگزيت

باراک اوباما رئيس‌جمهوري آمريکا پيش از شرکت در اين اجلاس تاکيد کرد که بريتانيا پس از برگزيت متحد نزديک واشنگتن و يکي از اعضاي قدرتمند ناتو باقي خواهد ماند. اوباما در اين زمينه افزود که موضوع برگزيت، پرسش‌هايي اساسي را در رابطه با آينده اروپا مطرح خواهد کرد. اما به باور وي بريتانيا و اتحاديه اروپا براي انتقال به روابط جديد توافق خواهند کرد.وي همچنين گفت که کشور‌هاي ناتو مصمم هستند که بر حصول اطمينان از ثبات اقتصادي و رشد اقتصاد جهاني تمرکز کنند. اگرچه رئيس جمهور آمريکا از ادامه همکاري انگليس با ناتو صحبت کرده است درعين حال اين امر واضح است که سايه خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا بر ناتو و رويکردش درمقابل روسيه سنگيني خواهد کرد. دونالد تاسک رياست شوراي اروپايي ، برگزيت را يک حادثه خواند و گفت اين امر شروعي بر سقوط اروپا نيست.

افغانستان به دنبال جلب حمايت ناتو

رهبران حکومت وحدت ملي در سفر سه روزه به «ورشو» پايتخت لهستان براي جلب حمايت اعضاي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) از افغانستان تلاش مي‌کنند.«محمد اشرف‌غني» رئيس‌‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئيس‌اجرايي حکومت وحدت ملي افغانستان که در سفري سه روزه براي شرکت در نشست کشورهاي عضو ناتو به «ورشو» پايتخت لهستان رفته‌اند.رهبران حکومت وحدت ملي افغانستان تلاش دارند تا با حضور در نشست ورشو، ادامه همکاري جامعه بين‌المللي را براي حمايت از افغانستان جلب کنند. «ينس استولتنبرگ» دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي استولتنبرگ با حضور در نشست خبري در مورد موضوع نشست اين سازمان در «ورشو» تأکيد کرد که بايد از عدم تبديل مجدد افغانستان به پايگاه تروريسم بين‌المللي اطمينان حاصل شود. وي اعلام کرد: ناتو بر ادامه همکاري‌هاي خود با افغانستان براي برقراري امنيت در اين کشور تأکيد دارد. ناتو به ادامه حضور خود در افغانستان تحت عنوان مأموريت «حمايت قاطع» در افغانستان فراتر از سال 2016 ميلادي متعهد است.دبيرکل ناتو در ادامه اظهار داشت: همچنين تعهد ناتو براي حمايت مالي نيروهاي امنيتي و نظامي‌افغانستان تا سال 2020 ميلادي ادامه خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار