کد خبر: ۳۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
با توجه به اینکه این روند اخیراً آغاز شده، همه افراد مشاهده می کنند که روزانه شاخص کل در حال جهش است، اما قیمت سهام در پرتفوی آنها تغییر ناچیزی داشته؛ بطوریکه این نماگر بورس در حالی تنها در عرض چند روز با رشد 2 هزار واحدی از مرز 78 هزار واحدی گذشته که قیمت سهام بزرگی همانند "فملی" که جزو نمادهای موثر بر رشد شاخص کل است تنها حدود پنج درصد رشد کرده است.

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.05.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 403 واحد افزایش به رقم 55652 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 590 واحد افزایش عدد 166348 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 166 واحد افزایش به رقم 27903 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 74 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 43 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدافزایش به رقم 815 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3223 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1025 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، این روزها بازار سهام روند صعودی جدیدی را پس از گذشت از یک دوران نزولی فرسایشی در حالی آغاز کرده که به نظر می رسد این روند مثبت و صعودی همچنان ادامه دار باشد اما در این تغییر روند بسیاری از سهامداران و سرمایه گذارانی که طی ماه های اخیر در زیان بودند و الآن به نقاط سر به سری قیمت خرید و فروش سهام خود رسیده، خوشحال از کاهش و یا جبران زیان خود اقدام به فروش سهامشان می کنند. غافل از اینکه به دلیل آنکه به نظر می رسد نقدینگی جدید و پر قدرتی در حال ورود به بازار است، مجبور می شوند پس از یکی دو روز صف خرید شدن، همان سهام را در قیمت های بالاتر خریداری کنند. همانند آنچه در گروه معدنی و فلزی رخ داد تا پس از ماه ها مواجه با زیان و عدم رشد قیمت، با ورود به یک فاز صعودی جدید، فروشندگان سهام در پایین ترین قیمت ها، امروز مجبور شوند در صف خرید سهام بنشینند و همان سهم را به قیمت های بالاتر خریداری کنند.

اما با توجه به اینکه این روند اخیراً آغاز شده، همه افراد مشاهده می کنند که روزانه شاخص کل در حال جهش است، اما قیمت سهام در پرتفوی آنها تغییر ناچیزی داشته؛ بطوریکه این نماگر بورس در حالی تنها در عرض چند روز با رشد 2 هزار واحدی از مرز 78 هزار واحدی گذشته که قیمت سهام بزرگی همانند "فملی" که جزو نمادهای موثر بر رشد شاخص کل است تنها حدود پنج درصد رشد کرده است.

نکته دیگر اینجاست که در این تغییر فاز بازار و ورود نقدینگی پر قدرت جدید، اولین حرکت ها از بزگان بازار و سهم های موثر بر رشد شاخص کل آغاز می شود. نقدینگی و پول های پر قدرت و تازه نفسی که روزهای آتی بیشتر در مورد منابع تزریق آن و زمان ورودش به بورس سخن خواهیم گفت و ورود آن بازار سرمایه را سوپرایز خواهد کرد. اما نکته اصلی و قابل تأمل اینجاست که این حجم از نقدینگی در حال حاضر پشت درب بورس منتظر تزریق به بازار است و ورود آن با موج جدیدی که در بورس به راه خواهد انداخت، زمینه های این امر را فراهم خواهد کرد تا در قیمت سهام و شاخص ها به سطوح بالاتر از سال 92 بورس دست یابیم و شاهد تحولاتی قابل توجه در قیمت سهام باشیم.

بدین ترتیب در ابتدای این روند که به اعتقاد اهالی تالار موج اصلی و پر قدرت آن را طی روزهای آتی در بازار شاهد خواهیم بود، این سهام بزرگ هستند که اجازه عرض اندام را خواهند یافت و آنجایی که صف های تقاضای آنها بدون پاسخ ماند، سرمایه گذاران به سراغ سهام زیر مجموعه و پایین دستی آنها خواهند رفت.

به هر ترتیب انتظار می رود این نقدینگی جدید جان تازه و قدرت قابل توجهی به بورس بدهد تا بازار سهام دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.

در مجموع امروز بازار خوب و شادابی را به نظاره نشستیم و در طول معاملات سهام گروه های بزرگ بورس از جمله فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، کانه های فلزی و پتروشیمی با همراهی سایر گروه ها تحرکات خوبی داشتند. بطوریکه "فولاد"، "وامید" و "مبین" بیشترین اثرات مثبت را بر رشد شاخص ها اعمال کردند و همگی از نظر حجم و ارزش معاملات پیشتاز بودند.

به عنوان مثال طی معاملات روز جاری بیش از 105 میلیون سهام "فولاد" و حدود 60 میلیون سهام "وامید" در میان سرمایه گذاران دست به دست شد که حاکی از حرکت جریان نقدینگی تازه نفس به آنهاست.

در گروه پالایشی نیز این روند موجب تغییر فاز از منفی به مثبت و حتی حاکمیت صف های خریدارن در اکثر نمادهای گروه گردید که البته قدرت "شتران" و "شبریز" برای تداوم این تقاضای بدون پاسخ بیشتر بود.

در گروه خودرو اما حاکمیت روند منفی قیمت ها را شاهد بودیم؛ گرچه بازهم در نمادهای بزرگ آن حجم های قابل توجهی سهام معامله شد. بطوریکه حدود 105 میلیون سهم سایپا مورد معامله قرار گرفت و معاملات میلیونی در سایر نماهای این گروه به چشم می خورد.

امروز همچنین خبرهایی پیرامون "آکنتور" و پروانه صندوق های فروشگاهی آن به میان آمد که همین خبر سهم را منفی کرد تا صف فروش در این نماد تشکیل شود. در مقابل نیز دوباره بحث ها بر سر اینکه "مرقام" این مناقصه را از کنتورسازی می گیرد، به میان آمد تا سهم مذکور صف خرید شود. گرچه بایستی منتظر اظهار نظرهای دو مجموعه مذکور پیرامون رد یا تأیید این شایعات بود.

و در پایان اینکه، این هفته بازار در انتظار یک عرضه جدید در فرابورس خواهد بود تا 10 درصد از سهام "تلیسه" مربوط به گروه دامداری وارد فرابورس شود.
برچسب ها: بورس ، سود ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: