کد خبر: ۳۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
سيدحسن خميني:
يادگار امام با اشاره به اين تعبير که «تزکيه بر تعليم مقدم است»، اظهار داشت: هرکس که مي‌خواهد خودش را بسازد بايد ابتدا نفس خود را پاک کند و پس به يک علم خود را آرايش ببخشد، همانگونه که در بحث‌هاي عرفاني گفته مي‌شود ابتدا بايد رذائل را «تخليه» کرد و سپس نفس پاک شده را «تجليه» و «تحليه» بخشيد.

يادگار امام با اشاره به اين تعبير که «تزکيه بر تعليم مقدم است»، اظهار داشت: هرکس که مي‌خواهد خودش را بسازد بايد ابتدا نفس خود را پاک کند و پس به يک علم خود را آرايش ببخشد، همانگونه که در بحث‌هاي عرفاني گفته مي‌شود ابتدا بايد رذائل را «تخليه» کرد و سپس نفس پاک شده را «تجليه» و «تحليه» بخشيد.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام سيدحسن خميني در ديدار معاون و مديران آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم مطهر امام خميني با طرح اين سوال که چرا تربيت در بخش‌هايي از جامعه ما با مشکل مواجه است؟ افزود: البته اين بدان معنا نيست که جامعه اي کاملا غير تربيت يافته داريم؛ اما بخشي از آسيب‌هاي اجتماعي موجود ناشي از اشکالات در تربيت‌هاست. چرا آمار طلاق در کشور بالاست و سال گذشته 2/2 درصد آمار ازدواج کاهش يافته و همين مقدار نيز طلاق افزايش يافته است؟ چرا وضع مواد مخدر اينگونه است؟ چرا اين بي ادبي و به کارگيري الفاظ رکيک در جامعه و شبکه‌هاي اجتماعي به کار برده مي‌شود؟ راحت است که منشاء تمام اين آسيب‌ها را مشکلات اقتصادي بدانيم؛ اما مشکلات اقتصادي گرچه ممکن است به مثابه يک متغير مقتضي نقش داشته باشد اما تنها علت پيدايش بي نزاکتي و آسيب پذيري اجتماعي نيست.

يادگار امام با اشاره به‌امار آسيب‌هاي اجتماعي و توجه و پيگيري نسبت آنها در قالب تشکيل شوراهاي مربوطه، ابراز اميدواري کرد که اين پيگيري‌ها فروکش نکند و مانند بسياري امور که آرام آرام به دليل حل نشدن،فراموش شدند، از دستور کار کنار گذاشته نشود.سيد حسن خميني گفت: امام مي‌گويند همه ما درون خودمان يک محمدرضا پهلوي داريم. بدين معنا که همه ما درون خودمان بدي‌هايي داريم و وقتي با اين بدي‌ها الگو قرار گرفتيم جامعه هم دستخوش همين بدي‌ها مي‌شود.

وي تأکيد کرد: تربيت اجتماع محصول عملکرد همه ي جامعه است و تک تک انسان‌ها به‌اندازه توان خويش آن را مي‌سازند.يادگار امام سپس به موضوع تغييرات هنجاري در جوامع پرداخت و گفت: در گذشته افراد در ناهنجار بودن برخي رفتارها اتفاق نظر داشتند و وجدان نيز مانع ارتکاب آنها مي‌شد اما امروزه بسياري از ناهنجاري‌ها و بزه‌ها با سوال مواجه شده و اگر کسي را از انجام آنها منع کنيد او بد بودن آن عمل را مورد ابهام قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات تلاقي نظام‌هاي ارزشي و ديني با جريان‌هاي غير ديني در اين است که آنها براي آنچه که از نظر ما ضد ارزش است، نظام به ظاهر فلسفي ساخته‌اند.سيد حسن خميني با اشاره به نظام مُد در دنيا گفت: در صورت وجود چنين نظامي‌که الگو براي انسان‌ها تعريف مي‌کند جامعه بدون احتياج به تحريک، به سمت آن نظام پيش مي‌رود.

وي با تأکيد بر اينکه جامعه اي که الگوهاي بد داشته باشد بد مي‌شود، تصريح کرد: الگوها در جامعه فراوان هستند و همه ما هم الگوپذير و هم الگو هستيم؛ لذا خوبي و بهتر شدن را بايد از خودمان شروع کنيم.سيد حسن خميني اظهار کرد: در زمينه اقتصاد بايد الگوي تربيتي «کار» به عنوان يک الگوي ارزشي در جامعه معرفي شود، در حالي که در نظام ارزشي ما اينگونه تصور مي‌شود که هرکس زودتر به نتيجه برسد عمل او ارزشمندتر است که اين روحيه ريشه در تاريخ نيز دارد.


برچسب ها: خمینی ، اقتصاد ، مشکلات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار