کد خبر: ۳۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
«تجارت» از گرم شدن روابط مسکو – آنکارا گزارش می دهد
ترکیه و روسیه که از زمان سرنگونی یک جنگنده روسی توسط هواپیماهای ترکیه، روابطشان تیره شده بود اخیرا روابط خود را از سر گرفته‌اند و حال سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به سن پترزبورگ روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین می تواند فرصتی برای آشتی در روابط از هم گسسته دوکشور باشد.
به گزارش گاردین، رجب طیب اردوغان نسبت به غرب خشمگین است و آمریکا را متهم به حمایت از حامیان تروریسم و کودتاگران کرده است وی که انتظار داشت تا پس از کودتا با حمایت غرب از جمله کشورهای اروپایی روبرو شود ولی در مقابل با سردی مقامات اتحادیه اروپا مواجه گردید، حال رئیس جمهور ترکیه تهدید به لغو مذاکرات درباره پناهجویان را کرده که به دلیل تاخیر در صدور ویزا از سوی اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه ای بوده است. دراین میان رئیس جمهور روسیه از اولین رهبران خارجی بود که پس از کودتا تلفنی با اردوغان ابراز همدردی کرد. امری که یک چرخش قابل توجه در روابط دو طرف است. درعین حال باتوجه به تنش پیشین میان پوتین و اردوغان که منجر به اعمال تحریم های اقتصادی مسکو بر آنکارا گردید، احتمال بازگشت بلافاصله روابط دو کشور به سطح عادی گذشته دور از ذهن است. پیش از سفر اردوغان به سن پیترزبورگ، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که معاون وزیر خارجه این کشور و همتای ترکیه‌ای وی از آمادگی‌شان برای افزایش تماس‌ها جهت حل و فصل بحران سوریه "در سریع‌ترین زمان ممکن" خبر دادند. دو طرف همچنین بر لزوم همکاری کارآمد در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کردند، امری که می تواند آغازی برای گرم شدن روابط  باشد.

سردی روابط آنکارا و اتحادیه اروپا

معاون رئیس پارلمان اروپا هم خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده و این اقدام را برای ایده های اروپایی سودمند دانست."الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون رئیس پارلمان اروپا از دولت آلمان درخواست کرد که مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را متوقف کند.وی پایان این مذاکرات را برای ایده های اروپایی سودمند و مفید ارزیابی کرده و گفت: آلمان و اتریش باید حالا با مشارکت هم با گشودن فصل جدیدی از این مذاکرات موافقت نکنند. این می تواند پایان فرآیند الحاق عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باشد. بعد از کودتای نظامی شکست خورده در ترکیه و با توجه به اقدامات سختگیرانه و سرکوبگرانه اردوغان علیه مخالفان، بسیاری احزاب و سیاستمداران اروپایی خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شدند.اتریش و احزاب چپ و لیبرال دموکرات آلمان در درخواست های جداگانه ای خواستار توقف روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده اند. وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که دیدار بین رئیس جمهور ترکیه با همتای روس خود برای اتحادیه اروپا دلیلی برای نگرانی نیست. ترکیه در مسیر رها کردن روابط خود با غرب نیست. روسیه جایگزینی برای جهت دهی این کشور به سمت اروپا نیست. اردوغان با پوتین دیدار می کند تا این مسئله را آشکار کند که می تواند کارهای دیگری هم انجام دهد. معاون رئیس پارلمان اروپا همچنین گفت: البته ترکیه برای رشد اقتصادی خود به دسترسی به بازار اروپا و برای امنیت خود به حمایت ناتو نیاز دارد. همچنین توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا برای آنکارا به ندرت به عنوان ابزار فشاری بر اروپا کاربرد دارد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار