کد خبر: ۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
نرسی قربان _کارشناس حوزه اقتصاد انرژی

به گزارش تجارت آنلاین-عواملی که بر قیمت نفت تاثیرگذار است را کسی نمیتواند پیش بینی کند. چندین عامل باعث کاهش قیمت نفت شده است. البته نوساناتی که در مورد قیمت نفت صورت میگیرد، ناشی از نوسانات آینده بازار نفت است که به صورت روزانه اعلام میشود، به بیان دیگر نفت کاغذی است که در حال خرید و فروش است و این تعیین کننده قیمت‌هاست. در هر حال نفت واقعی هم تحت تاثیر این قیمتها قرار میگیرد.

دو دلیل عمده باعث کاهش قیمت نفت شد. یک، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی کم شده و پیش‌بینی می‌شود کمتر نیز شود. دلیل آن این است که رشد اقتصادی در کشورهای دیگر در حال کاهش است و بازار آینده کاهش قیمت نفت را تندتر میبیند. البته فصل سرما یک مسئله استاک است. این استاک در حال حاضر تمام شده است و باید جایگزین شود. یک مقدار معینی که باید جایگزین شود از اول در قیمتها بوده و از اول میدانستند چه مقدار باید جایگزین کنند، این موضوع جدیدی نیست. قیمت‌های در نظر گرفته با سرما و استاک ... است. دومین مسئله بالا بودن عرضه نفت است.چند کشور اوپک که تولید خود را بالا برده بودند تا بازار تحت تاثیر قرار نگیرد. الان با مسامحه تولید خود را پایین نیاوردند، البته عرضه نفت فقط در اوپک نیست. بلکه در غیر اوپک نیز هست. مانند آمریکا که چند ماه دیگر بزرگترین تولیدکننده نفت در دنیا میشود و این موضوع به داستان «شیل گاز» برمیگردد.آمریکا در حال تبدیل به بزرگترین تولیدکننده نفت، گاز و فرآوردههای نفتی در جهان شده است. در حالی که آمریکا در صد سال گذشته بزرگترین وارد کننده نفت در جهان بود ولی اکنون خودکفا شده است. خوب این معلوم میکند که چه میزان «شیل گاز» در قیمت نفت تاثیرگذار بوده است. هم غیراوپکیها و به ویژه«شیل گاز» در آمریکا و هم اوپکیها تاثیرگذار در افت قیمت نفت بودند از جمله عربستان سعودی که تولید خود را بهخاطر کشور لیبی و ... بالا برده بود، تولیدش به مراتب بالاتر از سهمیه‌اش است.

سازمان اوپک با اجماع عمل میکند یعنی اگر به اجماع رسیدند تولید خود را پایین آورند این کار انجام میشود و اگر به اجماع نرسیدند این وضعیت ادامه دارد.احتمال این که اعضای اوپک اجماع کنند به میزان پایین آمدن قیمت نفت بستگی دارد. با این روندی که قیمت نفت پایین میآید آنها را نگران میکند تا کاری را انجام دهند ولی اگر قیمت نفت بین 90 یا 80 بماند هیچ کاری نمیکنند.

عربستان ممکن است از این فرصت استفاده کند و تولید خود را پایین نیاورد و به بهانه آنکه نمی خواهد بازار خود را از دست بدهد تولید راکاهش ندهد و در نتیجه بازار را با نفت زیادی مواجه کند.کشورها وقتی می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند قسمتی از بودجه را به کارهای عمرانی و توسعه مختص میدهند. قسمتی از بودجه اگر قیمتها کاهش یابد یا در کارهای عمرانی پول به اندازه کافی نباشد تحت تاثیر قرار میگیرد. در این مورد هم مسئله توسعه و سرمایه گذاری و هزینه‌های دولت روی آن تاثیر میگذارد. همه دولتها در کار خود اولویتهایی دارند، اول به آنها میپردازند و در موردهای بعدی به ناچار مجبورند از آنها بزنند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ، نفت ، کاهش
نام:
ایمیل:
* نظر: