کد خبر: ۳۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کمالوندی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت نیروگاه بوشهر تاکنون گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه تاکنون ۲۷ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده و توانستیم از تولید ۱۵.۷ میلیون تن آلاینده‌ جلوگیری کنیم. هم‌چنین این نیروگاه تاکنون ۱۷ میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت نیروگاه بوشهر تاکنون گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه تاکنون ۲۷ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده و توانستیم از تولید ۱۵.۷ میلیون تن آلاینده‌ جلوگیری کنیم. هم‌چنین این نیروگاه تاکنون ۱۷ میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده است. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد که طرح مقابله با سرطان با استفاده از پرتو درمانی (PACT) امسال در آژانس به عنوان طرح نمونه معرفی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره زمان کلنگ‌زنی دو واحد نیروگاه هسته‌ای جدید با مشارکت روس‌ها بدون اعلام زمانی مشخص اظهار کرد که "برای تکمیل مذاکرات مربوط به دو واحد نیروگاهی جدید با دستور مساعد رییس‌جمهور تامین مالی آن انجام شد و مساله مالی این نیروگاه‌ها حل شد و طی چند هفته آینده تلاش می‌کنیم مذاکرات نهایی را انجام دهیم و تاریخی را به‌زودی برای شروع ساخت این نیروگاه‌ها اعلام کنیم.کمالوندی درباره فروش آب سنگین اظهار کرد: عمده خریداران آب سنگین ایران اروپایی‌ها هستند و درباره فروش آب سنگین به روسیه تقریبا مذاکرات مربوط به آن نهایی شده است.

وی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تحت تاثیر برجام اظهار کرد: برجام آرام نسبی و فضای بین‌المللی را باز کرد. صنعت هسته‌ای به فضای باز بین‌المللی نیاز دارد. متاسفانه قبلا فضا به گونه‌ای بود که حتی ما را به نشست‌های آژانس به بهانه قطعنامه‌های شورای امنیت راه نمی‌دادند. امروز با اطمینان بیش‌تری به تولید و طراحی سوخت و طراحی راکتور می‌پردازیم و می‌توانیم این تولیدات و طراحی‌ها را با کشورهای دیگر برای دریافت استانداردهای بین‌المللی به اشتراک بگذاریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با تولید رادیوداروها در کشور، گفت: میزان تولید و انواع مختلف رادیودارو در کشور قابل توجه است و ما به کشورهای اروپایی نیز امسال صادرات داشتیم و برای سال آینده نیز صادرات رادیودارو را در برنامه خود داریم.

او هم‌چنین اعلام کرد: کارهای اجرایی مرکز جدید و جامع تولید رادیودارو در کشور بر مبنای GMP از اوایل سال آینده آغاز می‌شود.کمالوندی خاطرنشان کرد: تولید مولیدن 99 که ماده اولیه تکنسیوم 99.ام است در برنامه سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ساخت سامانه پرتودهی الکترون جهت بی‌خطرسازی زباله‌های شهر تهران با سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: مذاکرات مربوط به این موضوع در حال انجام است.

وی هم‌چنین تولید شکاف‌دهنده‌های خطی الکترون در کشور را در زمینه‌های مختلف به ویژه در مبادی گمرک و مبادی ورود و خروج کشور قابل توجه و رو به پیشرفت دانست.

کمالوندی با اشاره به تولید آب سنگین در کشور، اظهار کرد: بعد از آن که حدود 40 تن از آب سنگین کشور را به آمریکا فروختیم، اکنون 170 تن ذخیره داریم و قرار است حدود 39 تن نیز به روسیه بفروشیم که تقریبا مذاکراتش نهایی شده است. آب سنگین ایران بسیار با کیفیت است و به 99.95 درصد رسیده است که می‌تواند در زمینه‌های تحقیقاتی و پزشکی استفاده داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم‌چنین پیشرفت کشور در حوزه لیزر پزشکی، صنعتی و آموزشی را قابل توجه دانست و گفت: امیدواریم در نمایشگاهی بتوانیم دستاوردهای‌مان در حوزه لیزر را به نمایش بگذاریم.

او با اشاره به رایزنی‌ها و مذاکرات سازمان انرژی اتمی با کشورهای مختلف در پسابرجام، گفت: با کشورهای زیاد آسیایی و اروپایی مذاکرات داشتیم که تمامی آن‌ها در یک سال گذشته و بعد از برجام انجام شده است. هم‌چنین در سفری که به فرانسه داشتیم موفق شدیم تا در پروژه ایتر مشارکت داشته باشیم. هیاتی از سوی این پروژه و اتحادیه اروپا به ایران آمدند و بررسی‌های لازم را انجام دادند و خوشبختانه به لحاظ نیروی انسانی در درجه عالی قرار داریم اما در تجهیزات به ویژه در حوزه گداخت در سطح پایینی هستیم.

برچسب ها: کمالوندی ، راکتور ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار