کد خبر: ۳۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
دلایل مقاومت اصناف چیست
کورش شرفشاهی - برگزاری نمایشگاههای فصلی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در شرایط گوناگون برگزار می شود. عمده ترین دلایل برگزاری این قبیل نمایشگاهها، مناسبتهایی همچون آغاز سال تحصیلی جدید و عید نوروز است اما گرانی و رکود باعث می شود تا نمایشگاههای فصلی برگزار شود.
کورش شرفشاهی - برگزاری نمایشگاههای فصلی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در شرایط گوناگون برگزار می شود. عمده ترین دلایل برگزاری این قبیل نمایشگاهها، مناسبتهایی همچون آغاز سال تحصیلی جدید و عید نوروز است اما گرانی و رکود باعث می شود تا نمایشگاههای فصلی برگزار شود. نکته دیگری که باعث برگزاری نمایشگاههای فصلی می شود، تغییر فصل و حراج کالاهای مربوط به آن فصل است که اگر به فروش نرسد، روی دست تولید کننده و مغازه دار می ماند. اگرچه مغازه داران می توانند در قالب حراج، اجناس فصل در حال گذر را در معرض فروش ویژه بگذارند تا نقدینگی آنها برای مدت یک سال در انبار خاک نخورد، اما تولید کنندگان این امکان را ندارند و به همین دلیل استقبال تولیدکنندگان از نمایشگاههای فصلی بسیار بیشتر از مغازه داران است. نکته بسیار مهم که نمی توان نادیده گرفت، استقبال مردم از این قبیل نمایشگاههاست. بسیاری از مردم حتی آنهایی که نیاز به خرید ندارند، به واسطه قیمت مناسبی که در این نمایشگاهها اعلام می شود، برای خرید به این نمایشگاهها می روند و اکثر آنان راضی بازمی گردند. حسن دیگر نمایشگاههای فصلی، تجمیع تمامی صنوف در این نمایشگاههاست و مصرف کنندگان از این بابت نیز خوشحال هستند برای اینکه تنها به یک محل مراجعه می کنند و تمامی آنچه نیاز دارند و آنچه که برای روزهای مبادا در نظر دارند و حتی آن مواردی که در ذهنشان نبوده را با قیمت مناسب در دسترس دارند و می توانند تهیه کنند. در این بین مغازه داران و صنوف رضایت چندانی از این نمایشگاهها ندارند. زیرا مشتری خود را از دست می دهند و کسانی که می بایست کالاهای مورد نیاز خودشان را از مغازه ها تهیه کنند، به سراغ نمایشگاههای فصلی می روند. البته صنوف نیز حق دارند، زیرا برای یک سال مالیات و عوارض می دهند و به امید روزهای رونق بازار، ایام کساد را تحمل میکنند و اگر قرار باشد در ایام رونق نیز مردم به سراغ نمایشگاههای فصلی بروند، صنوف انگیزه خود را از دست می دهند. از سوی دیگر بیکاران سازمان دهی نشده نیز از این نمایشگاهها نهایت استفاده را می برند و کالاهایی را در قالب دستفروشی دراین نمایشگاهها عرضه می کنند که بنابر اعلام کارشناسان و مسوولان، در بسیاری از موارد کالای قاچاق نیز که نباید وارد بازار شود، به وسیله این دست فروشان عرضه می شود. کالاهایی که هیچ نظارتی بر کیفیت آن وجود ندارد و اگر فردی ریسک خرید کالا از دستفروش را تحمل کند، نباید امیدی به استفاده از خدمات پس از فروش داشته باشند و امکان پس دادن آن کالا نیز وجود ندارد. با وجود همه این موارد، باید بررسی کنیم که این نمایشگاهها تا چه اندازه اهمیت دارد و آیا می توان این نمایشگاهها را به نفع تولید کننده و فروشنده داخلی هماهنگ کرد؟

نمایشگاههای بدون مجوز

در این رابطه رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: تمام نمایشگاه ها با فروش های فصلی کنونی بدون مجوز برگزار شده لذا از سازمانهای مسئول بویژه تعزیرات حکومتی می خواهیم که با آنها برخورد شود. علی فاضلی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر گفت: متاسفانه برخی نهادهای غیرمرتبط در حوزه اقتصاد با برگزاری فروش های فصلی بدون مجوز سبب تحریک بازار می شوند که از نظر حرفه ای قابل قبول نیست. وی تصریح کرد: متولی برگزاری نمایشگاه یا فروش های فوق العاده اتاق های اصناف و سازمان های صنعت معدن و تجارت هستند و هر گاه تشخیص دهند در مورد کالایی کمبود وجود دارد، اقدام به برگزاری نمایشگاه های فصلی خواهند کرد.وی ادامه داد: اکنون انبارها مملو از کالاهای داخلی است و با توجه به تعدد بنگاه های صنفی ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه وجود ندارد.فاضلی گفت: هم در اتاق های اصناف و هم وزارت صنعت معدن و تجارت و هم به تشخیص استانداران به تفاهم رسیدیم که فعلا نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست لذا نباید بنگاه های صنفی که به امیدی شفل ایجاد کرده اند و در همه جا همراه دولت بوده اند را ناامید کنیم.وی افزود: آنچه اکنون تحت عنوان نمایشگاه اما فروش فصلی است، ترویج دلالی و عرضه کالاهای بی کیفیت و بعضا قاچاق است و توسط کسانی اداره می شود که اهلیت ندارند.وی ادامه داد : هیچ کدام از نمایشگاه ها یا فروش های فصلی مجوز ندارند و به دلیل نبودن نماینده اتاق اصناف، سازمان صنعت، سازمان حمایت و تعزیرات کالای غیر استاندارد و بی کیفیت می فروشند که به نوعی توهین و اجحاف به مردم و بنگاه های صنفی است. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بازار تابع رهبری و حامی دولت و قانون است لذا نباید بازارتحریک شود و ما هر گاه احساس کنیم در جهت رفاه حال مردم نمایشگاه های فصلی برگزار خواهیم کرد. فاضلی هشدار داد: در برخی موارد مشاهده شده که در نمایشگاه های بدون مجوز مواد غذایی و یا لوازم آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و همچنین پوشاک دست دوم شسته شده عرضه می شود و نظارتی هم از سوی هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد.

اگرچه به نظر می رسد اظهارات رییس اتاق اصناف ایران تا اندازه ای درست باشد، اما موضع گیری های یک طرفه رییس اتاق اصناف،‌ بیانگر آن است برای آقای فاضلی منافع اصناف در اولویت قرار دارد و به این مهم فکر نمی کنند که مصرف کنندگان کالای ارزانتری را به دست بیاورند و تولید کنندگان نیز بتوانند کالاهای خود را به نقدینگی تبدیل کنند. اگر به برگزاری نمایشگاه های فصلی در تمامی نقاط ایران و جهان بیندازیم، متوجه می شویم که در بسیاری از شهرهای ایران نمایشگاههای محلی به صورت روزانه وجود دارد که تولیدکنندگان،‌ فروشندگان و حتی کسانی که به صورت خانگی دست به تولید کالای کشاورزی یا صنعتی می زنند، به عرضه محصول در این نمایشگاهها می پردازند. در نقاط گوناگون جهان نیز نمایشگاههایی از این دست به صورت سازماندهی شده وجود دارد که امکان حذف آن با وجود فروشگاههای زنجیره ای وجود ندارد. در این شرایط انتظار می رود به جای آنکه سعی شود این قبیل بازارها و نمایشگاهها تعطیل کنیم، سعی کنیم به نوعی آنها را ساماندهی کنیم که مشکلات تولید کننده،‌ فروشنده و مصرف کننده به صورت همزمان بررسی و چاره اندیشی شود.

برچسب ها: نمایشگاه ، مقاومت ، مشتری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار