کد خبر: ۳۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
با حضور معاون اول رییس جمهور صورت گرفت:
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به بوشهر سفر کرد تا عملیات اجرایی احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شود.
کورش شرفشاهی - اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به بوشهر سفر کرد تا عملیات اجرایی احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شود. وی کلنگ احداث این واحدها را به زمین زد. فرهادی وزیرعلوم، صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و قائم مقام وزارت امور خارجه معاون اول رییس جمهور را همراهی کردند. در ابتدای مراسم افتتاح این واحدها علی‌اکبر صالحی از تلاش‌های وزارت خارجه و محمدجواد ظریف قدردانی کرد که با اجرای برجام مسیر کار برای اجرای این پروژه را هموار کرد.وی گفت که ساخت این دو واحد در بازه زمانی ۱۰ ساله در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای کشور انجام می‌شود.معاون رییس‌جمهور گفت: ساخت این دو واحد پاسخ شفاف به کسانی است که می‌گویند صنعت هسته‌ای با کندی، رکود و توقف مواجه شده است. اجرای این پروژه نشان از نشاط این صنعت است و این پروژه جز با زیرساخت‌های غنی‌سازی و اکتشاف و استخراج و و نیروی متخصص امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که رییس‌جمهور گفته‌اند هم باید صنعت هسته‌ای پایدار و پیشرفت داشته باشیم و هم با دنیا رویکردی مبتنی بر تعامل سازنده توام با حفظ حاکمیت ملی داشته باشیم. صالحی تصریح کرد: با کشورهای دیگر هم برای همکاری هسته‌ای در حال مذاکره هستیم که در صورت تکمیل مذاکرات اعلام خواهند شد. رییس سازمان انرژی اتمی گفت این دو واحد در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس و در چارچوب ان.پی.تی با اهداف مشخص پیش خواهد رفت. او ادامه داد: این قرارداد بر اساس سه سند تحت عنوان‌های قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم در سال ۱۳۹۳ در مسکو امضا شد که نویدبخش ورود کشور به مرحله جدید و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با روس‌هاست. هم‌چنین ما با روس‌ها در زمینه تولید مشترک سوخت و ایزوتوپ‌های پایدار همکاری خواهیم داشت. صالحی تاکید کرد که این دو واحد جدید بر اساس بالاترین استاندارهای ایمنی و فن‌آوری روز دنیا ساخته خواهند شد تا ضمن تولید انرژی از این طریق در حفظ و تامین منابع طبیعی کمک کنیم. با ساخت این دو واحد حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت‌خام صرفه‌جویی و از ورود ۱۴ میلیون تن گازهای آلاینده به جو جلوگیری می‌کند. ان‌شاءالله در کنار این واحدها، تاسیسات آب شیرین کن که قادر است ۲۰۰ هزار مترمکعب آب را شیرین کند با همکاری وزارت نیرو ساخته خواهد شد.

پایبندی بر توافق برجام منوط به پایبندی تمامی طرفین است

در ادامه این مراسم اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه سالیانه بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت تولید سوخت را در کشور داریم اظهار کرد: کشور ما به سرعت نیازمند این استکه توسعه اقتصادی و صنعتی بیشتری داشته باشیم و ما در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده‌ایم که باید به رشد 8درصدی اقتصادی برسیم که یک ضرورت است و در نتیجه نشان می‌دهد که ما به تولید انرژی سالانه بیش از 5 هزار مگاوات نیازمندیم.جهانگیری افزود: بنابر مطالعات انجام شده در وزارت نیرو، و نیز سازمان انرژی اتمی، شیوه تولید برق در کشور باید متنوع شود و تکیه صد در صدی برق کشور به منابع فسیلی آثار نامطلوب زیست محیطی به همراه دارد.جهانگیری با تاکید بر اینکه احداث نیروگاههای هسته‌ای جدید یکی از مصادیق استفاده‌ از حقوق صلح آمیز هسته‌ای در ایران است، اظهار کرد: احداث نیروگاه‌های جدید نشان دهنده‌ی استفاده ما از حقوق صلح آمیز انرژی هسته‌ای است و احداث همین نیروگاه را می‌توان مصداقی از این مورد دانست که البته در برجام نیز بر آن تاکید شده است.معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد:‌احداث نیروگاه‌های جدید پایبندی دولت روسیه را به عنوان یکی از اعضای قرارداد برجام در اجرایی کردن این توافق به نمایش می‌گذارد و ضرورت دارد سایر طرف‌های برجام نیز تعهدات خود را در این زمینه مورد توجه قرار دهد. پایبندی بر ضوابط اجرای برجام منوط به اجرایی کردن این قرارداد از سوی تمامی طرفین برجام است.جهانگیری با بیان اینکه ایران مصمم است طبق برنامه‌های پیش بینی شده خود برای رسیدن به چرخه سوخت کامل هسته‌ای و انجام فعالیت‌های صلح آمیز در این زمینه حرکت کند، اظهار کرد:‌ ما برای رسیدن به چرخه کامل سوخت هسته‌ای و انجام فعالیت‌های صلح آمیز در این زمینه مصممیم که برنامه‌های خود را به پیش بریم و در زمینه‌ی کشاورزی ، صنعتی، تولید برق و غیره کار خودمان را ادامه دهیم و دولت عزم جدی دارد که با یک نگاه عقلانی به رفع موانع توسعه در برنامه‌های خود بپردازد.وی با اشاره به همکاری ایران و روسیه گفت: زمینه‌های همکاری زیادی با کشور همسایه‌مان روسیه داریم ما با روسیه به عنوان یک دوست همکاری خواهیم کرد. احداث 2 واحد جدید نیروگاه با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 8 و نیم میلیارد دلار را با کشور فدرال روسیه به انجام می‌رسانیم. امروز واحد اول شروع به کار کرد و تا دو سال آینده واحد دوم را هم شروع خواهیم کرد.جهانگیری با بیان اینکه مساله امنیتی نیروگاه بوشهر برای مقامات ایرانی بسیار مهم است، تصریح کرد: در زمینه نیروگاه بوشهر دو مساله برای ما بسیار مهم است ، یکی مساله‌ی امنیتی این نیروگاه است و دیگری تضمین و بهره مندی از منافع نیروگاه است.از طرف ایران استفاده از مهندسین و تجهیزات صنعتی ایران جزء مواردی است که همواره به آن تاکید شده است.

راکتورهای جدید بالاترین ایمنی را دارند

پس از آن علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با سرگی کرینکو گفت: امروز نقطه عطفی در صنعت هسته‌ای کشور است و این صنعت وارد فاز جدیدی از نظر گستردگی فعالیت شد. سرگئی کرینکو، رییس روس اتم نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ما امروز دو جشن داریم که یکی جشن تحویل کامل واحد اول بوشهر است. نیروگاه بوشهر ده‌ها سال قبل با طرح آلمانی شروع و سال‌ها متوقف بود و هیچ کس این اراده را به خرج نداد که چنین طرحی را دنبال کند اما همکاران روسی و ایرانی توانستند یک کار ناممکن را ممکن کنند. در ۲۰۱۵ این واحد موفق‌ترین واحد در صنعت هسته‌ای در دنیا معرفی شد.او ادامه داد: جشن دوم احداث دو واحد جدید نیروگاهی است و این پروژه حکایت از همکاری استراتژیک دو کشور است. ما برای ساخت ۸ بلوک نیروگاهی با سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم داریم که امروز کار ساخت دو واحد را شروع می‌کنیم. این پروژه بالاترین استاندارهای ایمنی بعد از حادثه فوکوشیما را دارد.کرینکو ادامه داد: این واحدها استانداردهای ایمنی غربی و آژانس را نیز دارد. نمونه واحدهای جدیدی که قرار است ساخته شود قبلا اجرا شده‌اند. سهم مشارکت ایران در این پروژه رو به افزایش خواهد بود چرا که متخصصان ایرانی در واحد اول تجربیات خوبی را به دست آوردند.وی گفت: همکاری ما محدود به ساخت نیروگاه نیست بلکه در تولید ایزوتوپ پایدار و تولید سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی می‌توانیم همکاری داشته باشیم. رییس روس اتم در پاسخ به این که در صورت فشارهای خارجی روسیه چقدر به تعهداتش طبق قرارداد پایبند خواهد ماند؟ اظهار کرد: با تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر نباید چنین سوالی در ذهن‌ها خطور کند. روسیه همیشه تعهداتش را کامل انجام می‌دهد و در ساخت واحد اول این را به اثبات رساندیم. ما مشکلات واقعی و مصنوعی ایجاد شده زیاد داشتیم اما این واحد موفق در حال فعالیت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار