کد خبر: ۳۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
گرانی گوشت و ناتوانی از تامین نیازهای مردم حاشیه ساز شد
مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی اعلام کرد که گوشت گوساله روسی برای واردات مورد تایید قرار گرفته و واردات گوشت گوزن روسی نیز در حال بررسی است.
کورش شرفشاهی - مدتی است به دلیل کاهش دام، قیمت گوشت قرمز با افزایش روبه‌رو شده است. این گرانی از یک سو با اعتراض مردم رو به رو شده و از سوی دیگر اتفاقاتی که در بازار دام زنده اتفاق افتاده، به این بحران دامن زده است. متاسفانه هرگاه که تولید یک محصول در داخل مقداری بالا می رود، بدون آینده نگری و ذخیره آن، به فکر صادرات می افتیم و پس از آنکه مشکلات گوناگونی گریبانگیر بازار و مصرف داخل می شود، به فکر واردات می افتیم تا جبران اشتباهات گذشته را با گرانی بیشتر داشته باشیم. اما از این بازار آشفته نیز قاچاقچیان استفاده می کنند و دست به واردات غیر قانونی میزنند که در این بین شاهد تغییرات سوال برانگیزی هم می شویم به نوعی که امروزه به بهانه ورود گوشت گوساله، صحبت از واردات گوشت گوزن به میان آمده است. اما گرانی گوشت دلایل دیگری هم دارد که قاچاق دام و دیر رساندن دام توسط عشایر به بازار از جمله دلایل گرانی های اخیر بود. البته برای مدتی مسئولان با جلوگیری از خروج دام امیدوار بودند که روند افزایشی قیمت متوقف شود، ولی نه تنها افزایش قیمت‌ها متوقف نشد، بلکه این وضعیت همچنان ادامه دارد. اکنون نیز در آستانه ماه محرم هستیم که ادای نذار و افزایش قربانی در این ایام می تواند به مصرف گوشت دامن بزند. اکنون دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند تا بحران گرانی گوشت به یک معضل تبدیل نشود.

واردات گوشت از روسیه

در این رابطه مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی اعلام کرد که گوشت گوساله روسی برای واردات مورد تایید قرار گرفته و واردات گوشت گوزن روسی نیز در حال بررسی است.مسعود محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که روسیه به تازگی برای واردات گوشت گوساله مورد تایید قرار گرفته است، افزود: یک شرکت روسی برای واردات گوشت گوزن به ایران درخواست خود را مطرح کرده که مطالعات کتابخانه‌ای آن مورد تایید قرار گرفته و کارشناسان سازمان دامپزشکی باید به این کشور و شرکت مورد نظر رفته و بررسی‌های میدانی خود را انجام دهند.مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با اشاره به این‌که اگر شرکت روسیه درخواست‌کننده واردات گوشت گوزن مورد تایید قرار گیرد، اجازه واردات پیدا می‌کند، ادامه داد: گوشت گوزن کیفی‌تر از گوشت گوساله و از نظر قیمتی نیز گران‌تر است و واردات گوشت گوزن مورد تایید قرار گیرد اولین‌بار است که بازار ایران شاهد چنین گوشت قرمزی خواهد بود.

گوشت گوسفندی باز هم گران شد

در این رابطه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش مجدد قیمت گوشت خبر داد و گفت:‌ افزایش واردت راه کار اصلی برای جبران کمبود دام در کشور است ولی افزایش تعرفه، واردات را کاهش داده است. علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به کاهش دام زنده(گوسفند) در بازار اظهار داشت:‌ به دلیل کمبود گوسفند در بازار، روند افزایشی قیمت‌ها ادامه داشته و امروز نیز نرخ شقه گوسفندی بدون چربی با افزایش 500 تومانی در هر کیلو با قیمت 34 الی 35 هزار تومان آماده عرضه به مشتری است.همچنین قیمت گوسفند زنده نیز به کیلویی 14هزار 500 تومان رسیده است.وی در مورد راه کار جلوگیری از افزایش قیمت‌‌ها گفت:‌ چاره جلوگیری از ادامه افزایش قیمت‌ها، واردات است زیرا 20 روز آینده نیز با شروع ما محرم، ذبح افزایش می‌یابد و در نتیجه کاهش دام و افزایش قیمت‌ها بازار را دچار تنش خواهد کرد. بنابراین باید با افزایش واردات خلا موجود را جبران کنیم.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه اگر با واردات جبران نکنیم قطعا با توجه به شروع محرم افزایش قیمت‌ ادامه خواهد داشت،‌ادامه داد: پیشنهاد واردات را به وزارت جهاد داده‌ایم ولی به دلیل افزایش تعرفه گوشت و نداشتن صرفه اقتصادی واردات کاهش یافته است.

مصرف سرانه گوشت ایران یک سوم آمریکا

اما لازم است بدانیم جایگاه ایران در مصرف گوشت کجاست و آیا مانند بسیاری موارد دیگر با اصراف رو به رو هستیم یا مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. در این زمینه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی(فائو) با اشاره به مصرف سرانه ۳۶.۳ کیلوگرمی گوشت در ایران طی یک سال اعلام کرد این رقم کمتر از متوسط جهانی و یک سوم آمریکا اما بیشتر از ۷۸ کشور مثل ترکیه، مصر، الجزایر، تایلند، جمهوری آذربایجان و پاکستان است.فائو مصرف سرانه گوشت(قرمز و سفید) در جهان را 41.9 کیلوگرم در سال اعلام کرد. بر اساس این گزارش مصرف سرانه گوشت در ایران 36.3 کیلوگرم در سال است که کمتر از متوسط جهانی اما بیشتر از متوسط آسیاست. مصرف سرانه گوشت در آسیا 30.8 کیلوگرم در سال برآورد شده است.

این گزارش همچنین رتبه ایران از نظر میزان مصرف گوشت بین 176 کشور جهان را 98 اعلام کرده است. مردم آمریکا بزرگترین مصرف کنندگان گوشت در جهان هستند به طوری که سرانه مصرف گوشت در این کشور 120 کیلوگرم در سال است. پس از این کشور، کویت با مصرف سرانه 119 کیلوگرم در سال در رتبه دوم و استرالیا با 111 کیلوگرم در سال در رتبه سوم قرار گرفته اند.به رغم تصوری که از فراگیری فقر و سوء تغذیه در قاره آفریقا وجود دارد کمترین مصرف سرانه گوشت در جهان مربوط به یک کشور آسیایی است. بنگلادش کمترین مصرف سرانه گوشت در جهان را دارد. هر فرد بنگلادشی طی یک سال تنها 4 کیلوگرم گوشت مصرف می کند. این رقم برای هند نیز 4.4 کیلوگرم در سال است.از جمله کشورهایی که مصرف سرانه بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: آلبانی 44 کیلوگرم در سال، آرژانتین 98، اتریش 102، بلژیک 77، بلغارستان 53، کانادا 94، چین 58، کرواسی 66، کوبا 49، امارات 73، عربستان 54، دانمارک 95، فرانسه 86، آلمان 88، ایتالیا 90، اردن 42، لبنان 58، مالزی 52، روسیه 62، اسپانیا 97، و انگلیس 84.برخی کشورها که مصرف کمتری نسبت به ایران دارند نیز عبارتند از: الجزایر 19.5 کیلوگرم در سال، جمهوری آذربایجان 32، مصر 25، غنا 14، مالدیو 21، مراکش 30، نپال 9.9، نیجریه 8.8، سنگال 15.8، پاکستان 14.7، سریلانکا 6.3، سوریه 22.8، تایلند 25.8، ترکیه 25.3، ازبکستان 28.4، یمن 17.9 و زیمبابوه 21.3.

برچسب ها: گوزن ، گوشت ، روسیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار