کد خبر: ۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تجارت:
دولت باید در کمتر از 20 روز دیگر لایحه بودجه سال 94 را به مجلس برای تصویب تقدیم کند. اما با مشکلات عديده اي مواجه است. بطور مثال اقتصاد کشور وابسته به نفت و درآمدهای حاصل از آن است.
به گزارش روزنامه تجارت، این در حالی است که قیمت نفت در 6 ماه گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته و در حال حاضر صادرات نفتي كشور درحدود یک میلیون بشکه نفت است و قیمت نفت در بودجه امسال 100 دلار تعیین شده بود. لذا با توجه به كاهش قيمت نفت به حدود 75 دلار، دولت در سال جاري ممكن است با كسري بودجه مواجه نشود و براي جبران آن از صندق توسعه ملي و يا فروش مازاد نيمه اول سال استفاده كند با اينحال در صورتيكه دولت نتواند با 1+5 به توافق نهايي و جامع برسد و صادرات نفت افزايش پيدا نكند، سال آينده با كاهش شديد درآمدي مواجه خواهد شد، بطوريكه رئیس جمهور چندی پیش نيز از کاهش 30درصدی درآمدهای نفتی کشور خبرداده بود.لازم به ذكر است كه در صورت وقوع احتمالات مذكور دولت در كوتاه مدت توانايي جايگزين مناسبي براي درآمد نفتي ندارد.
در همين خصوص ارسلان فتحیپور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با خبرنگار تجارت در خصوص بودجه سال 94 و افت کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی کشور اظهارکرد: باید در قوانین مانند بودجههای سالانه و برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، وابستگی اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم. وی با بیان اینکه براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی  ابلاغی رهبر مظم انقلاب باید وابستگی به نفت کاهش پیدا کند، افزود: مذاکرات ایران و 1+5 منتج به نتیجه نشود و یا شود؛ نباید هیچ تفاوتی در بحث اقتصاد مقاومتی در کشور پیش بیاید و نسخه اصلی و درمان اصلی اقتصاد کشور همانی است که رهبر معظم انقلاب  برای بقیه راه کشور تصویب و ابلاغ کردند و آن را پیچیدند.به گزارش تجارت، فتحیپور با اشاره به لایحه بودجه 94 و  برنامه ششم توسعه، گفت: باید در تصویب این قوانین، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهیم و آن را اجرایی کنیم و اگر این اتفاق بیافتند تولید و ثروت ملی کشور افزایش پیدا میکند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به کاهش 30درصدی قیمت نفت ادامه داد: کسری بودجه نباید از طریق افزایش نرخ ارز در کشور تامین شود؛ بلکه با افزایش صادرات غیر نفتی میتوانیم تولید ملی کشور را افزایش دهیم. اگر تولید ملی افزایش پیدا کند، درآمدهای کشور افزایش و وابستگی به نفت کاهش مییابد. فتحیپور در پاسخ به این سوال که اگر ایران در مذاکرات با 1+5 به توافق نرسد، چه اتفاقی میافتد، بیان کرد:  نباید به این موضوع دامن بزینم و همه چیز را به مذاکرات و به پای تحریم ببینیم زیرا نه تنها رشد اقتصادی نخواهیم داشت، بلکه کشور را دوباره به سمت و سوی محوریت واردات میبریم و این تصمیم، تصمیم غلطی است که تولید را نابود میکند، بیکار افزایش مییابد، فساد میآورد.
وی با بیان اینکه الان باید تمام فكرمان متمركز به این باشد که بدنه دولت کوچک شود و شرکتهای دولتی براساس قانون اصل 44 واگذار شوند. اضافه کرد: رقم کل بودجه کشور بالای 800هزار میلیاردتومان است که 600هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکتهای دولتی است که به آنها اختصاص مییابد که همه آنها هم زیانده هستند. فتحیپور  با طرح این سوال که چرا باید بدنه دولت اینقدر برزگ باشد، گفت: میزان کار مفید در کشور که بتواند تاثیرگذار باشد، در حال حاضر حداکثر 25 دقیقه است که با این کار و حقوقی که میپردازیم، کشور را تن پرور کرده و بار میآوریم. این نماینده مجلس با بیان اینکه باید همه شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، اظهارداشت: باید دولت تصدیگریاش را کاهش دهد.و بدنهاش را خیلی خیلی از آن حالت چاقی به حالت لاغری در بیاورد، تا بتواند تحرک داشته باشد و خودش را جمع کند، بلند شود و حر کت و نظارت کند. وی با بیان اینکه وقتی آدم چاق باشد، نمیتواند خودش حرکت دهد، گفت: دولت چاق مثل آدم چاق است و به سختی حرکت و پیشرفت میکند و این  مشکل برزگی است. در ادامه فتحیپور با بیان این مطلب که باید تقاضا برای درآمدهای نفتی را در کشور کاهش دهیم و ارزش افزوده را ایجاد کنیم تا صادرکننده باشیم، افزود: باید کشور در زمینه اقتصاد بسیج شود، مگر ژاپن چه کار کرد یا در چین چه اتفاقی افتاد و یا دیگر کشورها چه کار میکنند که پیشرفت کردند. وی با اشاره به اینکه باید مثبتها را در نظر بگیریم و خیلی کارها شده است، ادامه داد: البته در این چند سال پیشرفتهای خوبی داشتهایم و حرکتهای خوبی شده است و اکنون در خصوص شرکتهای دانش بنیان و یا در حوزه علمی، پزشکی و هستهای اکنون در منطقه حرف اول را می زنیم و از سند چشم انداز هم جلوتر هستیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: رشد اقتصادی یک کشور منوط به منابع انسانی و ثروتهای آن کشور است، که کشور ما هم از منابع طبیعی و هم منابع انسانی توسعه یافته برخوردار است. ما منابع زیر زمینی و درآمدهای خوبی مثل نفت و گاز داریم که میتوانیم به صورت صحیح از آن استفاده کنیم. فتحیپور  با بیا اینکه کشور ما چهار فصل است، گفت:  نباید بگویم که تحریم هستیم و باید کشور را به سمت و سویی مثل ژاپن و چین پیش ببریم که تا بتوانیم چند کشور را هم وابسته کنیم، نه اینکه خودمان وابسته چند کشور باشیم.
وی در پاسخ به این سوال تولید در کشور ما پشت دیوارهای بلندی مانند بانکها و بروکراسی اداری مانده است و مجلس در این زمینه چه برنامهای دارد، بیان کرد: رفع موانع تولید در دستور کار داریم و امیدورایم بتوانیم مقداری از مشکلات آن را حل کنیم؛ البته در کل نمیتوانیم تغییری ایجاد کنیم و این معضل است که متاسفانه ما از تولید فقط در شعار حمایت می کنیم و در عمل هیچ هستیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همه تولید کنندگان در همه زمینهها و از همه دستگاههای دولتی گِله دارند و برای حل آن در کشور باید یک انقلاب بیافتد. فتحیپور  ادامه داد: در کمیسیون اقتصادی مجلس براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی 6 ماه وقت گذاشتیم و کل قوانین مزاحم را احصا و  به رئیس مجلس ارائه کردیم که ایشان مهندس باهنر نایب رئیس مجلس دستور دادند آن تدوین و آماده کنند تا در صحن مجلس مطرح شود. وی با بیان اینکه سعی می کنیم مجلس حداقل یک خروجی در بحث اقتصاد مقاومتی داشته باشد، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم قوانینی که با سیاستهای اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، را ملغی کنیم و بروکراسی اداری را کاهش دهیم و تا  کشور بتواند هم پیشرفت و درآمد  بیشتر کسب کند و همه در بحث امنیت اقتصادی که کشور را می تواند توسعه دهد، کاری کرده باشیم.
فتحیپور  ادامه داد: انشاا... بعد از تصویب لایحههای مقررات مالی و بودجه 94، این طرح را به صحن علنی مجلس بیاوریم که احتمالاَ در ابتدای سال 94 این اتفاق انجام خواهد شد و اگر این اتفاق بیافتد کمیسیون اقتصادی مجلس به وظیفه اش عمل کرده است. وی در خصوص قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: باید با واقعیت پیش برویم و اگر مجددا کشورهای اوپک از جمله عربستان شیطنت کنند، قیمت نفت باز کاهش مییابد، اما براساس قیمت کنونی نفت در بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده حدود 75 الی 80 دلار است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که اگر دولت قیمت را بیش از انتظار در لایحه بودجه 94 تعیین کند، مجلس چه تصمیمی میگیرد؟، اظهارداشت: ما قطعاً واقیتها را میبینیم و اگر دولت پیشنها بیشتر دهد، آن را کاهش میدهیم. فتحیپور  در پاسخ به سوال دیگر تجارت در خصوص فساد 7 هزار میلیاردی ارزی، گفت: منتظریم تا موضوع آن از طبقه بندی خارج شود. البته جزئیات و اصل آن را به رئیس مجلس ارائه کردیم و باید هئیت رییسه آن را در جلسه غیر علنی مطرح کند و بعد از  به صورت علنی در مجلس قرائت خواهد شد، تا به اطلاع ملت شریف ایران برسد. وی افزود: ما کارمان انجام دادیم و گزارش آن را در 20 صفحه آماده کردیم، که همه موارد آن محکم است و بالاخره براساس دستور رئیس مجلس انجام خواهد شد و این فساد واعلام آن قطعی است و کسی هم نمیتواند به آن ایراد وارد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار