کد خبر: ۳۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
جان گپر
فايننشال تايمز
ترجمه: فاطمه مهتدي


مشکلي در خريد شرکتهاي چيني در خارج از کشور وجود ندارد ولي پکن خانه موانع بزرگي را در سرراه کشورهاي خارجي گذاشته است.شرکت‌هاي خارجي که خواستار دسترسي و سرمايه گذاري در چين هستند با محدوديت‌هاي سختگيرانه روبرو هستند.اکنون آلمان خواستار توقف سفره فرصت‌هاي چيني است و اين هفته پذيرش توافق فروش شرکت چيپ‌هاي کامپيوتري با شرکت فوجيان به ارزش 670 ميليون يورو را رد کرد.. مورد مشابه درباره توافق 44 ميلياردي شرکت چم چين و سينجنتا سوئيس اين امر القا ميشود که اروپا خواستار بازبيني رابطه اش با چين است.
هشدار دراينباره نه تنها به دليل اشتباه شرکت‌هاي چين در خريدهاي خارجي شان توجيح پذيراست بلکه قراردادن موانع سنگين براي فعاليت‌هاي شرکت‌هاي خارجي دربازارهاي پکن است.اين محدوديت‌ها از قوانين سختگيرانه مالکيت خارجي‌ها تا موانع غيررسمي‌مي‌باشد.
شرکت‌هاي کوچک و متوسط آلماني تنها اهداف اين رويکرد نيستند. داليان واندا درحال خريدن بخشي از شرکت‌هاي‌هالييودي است ، گروه HNA با قراردادي 6.5 ميليارد دلاري 25 درصد از سهام هتل‌هاي زنجيره اي هيلتون را خريداري کرده است.
 شرکتهاي چين ديگر با توليد لباس، اسباب بازي و وسايل الکترونيکي راضي نيستيند. برخي از اين قراردادها مشابه قراردادهاي ژاپن با اروپا در دهه 1980 است که با پيشنهاد قيمت‌هاي بالا و ارزش پولي کم ، شرکت‌هاي ژاپني با پرداخت بالا نميدانستند که وارد مشکل ميشوند.اما آلمان نشان ميدهد که چرا موج مستقيم سرمايه گذاري چيني بايد جدي گرفته شود.
ترديد آلمان در قرارداد شرکت آگسترون به دنبال يک سري اتهام درباره تکنولوژي پيشرفته شرکتهاي آلماني صورت گرفت.شرکت کوکا سازنده روبات‌ها توسط شرکت Midea به ارزش 4.5 ميليارد يورو خريداري شد. شرکتهاي چيني نيز شرکتهاي آلماني ماشين آلات را خريداري کردند. برنامه ساخت چين 2025 که سال گذشته اعلام شد با هدف توسعه موقعيت چين به عنوان دهمين کشور صنايع برتر بود که شامل روباتيک، ابزارآلات و هوافضا ، دارو و فناوري اطلاعاتي مي‌شد.اگر چين نتواند در برتري ازشرکتهاي آلمان يا آمريکايي پيشي نگيرد پس آنها را به دست خواهد آورد.
اين امر امتيازاتي براي تاکتيک و درخشش نوآوراي بومي‌بود که از طريق دسترسي به شرکتهاي آمريکايي ، آلماني در بازار داخلي از طريق همکاري مشترک بود. شرکتهاي چيني با پرداخت حق شراکت از فن آوري پيچيده شرکتهاي آمرکايي و آلماني بهره مي‌بردند.به طور مسال زيمنس، کواساکي و آلستوم طبق قراردهاي مشترک مجبور به تقسيم اسرار در زمينه شبکه قطارهاي پرسرعت شدند.
چين نمي‌تواند به عنوان يک توليد کننده سبک با حقوق کم باقي بماند. چين امنيت غرب را با دسترسي به روباتيک به خطر نمي‌اندازد.
اما ناراحتي درباره خروج سرمايه‌ها باعث يک سويه شدن فعاليت‌ها شده است. رشد اقتصادي چين و دسترسي به سازمان تجارت جهاني باعث شد که اين کشور نگران توافقات مشترک نباشد. عضويت در WTO با هدف دسترسي بيشتر شرکتهاي جهان به چين بود و در بخش خودرو سازي موفق بود اما محدوديت‌هاي غيررسمي‌چين برسر راه شرکتهاي خارجي در زمينه‌هاي مالکيت درمان، لوژيستيک،تلکام و صنايع مشکل ساز شده است.اتحاديه اروپا از چين درخواست کرده تا ورود شرکتهاي اروپايي را تسهيل کند اما پکن از رويکرد سختگيرانه اش خشنود است.
 اما اين روند نمي‌تواند ادامه يابد يا چين خدمات بيشتري را ارائه خواهد داد ويا سفره‌امريکا و اروپا کوچک خواهد شد قوانين توافقها را تغيير يا ملغي خواهد کرد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار