کد خبر: ۳۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
صندوق مالی استراتژیک قطر از خرید بخشی از سهام شرکت 'روس نفت' روسیه در یکی از مهمترین قراردادهای نفتی طی سالیان اخیر در این کشور خبر داد.
به نقل از پایگاه خبری 'المتارید' صندوق سرمایه گذاری استراتژی قطر این سهام را با همکاری یک شرکت تجاری به ارزش 10 میلیارد , 500 میلیون یورو خریداری کرده و 19 و نیم درصد از سهام روس نفت را در اختیار می گیرد.
این قرارداد به رغم تنش های سیاسی میان دوحه و مسکو در زمینه پرونده سوریه درآمدهای اقتصادی خوبی را برای طرفین به دنبال دارد . دولت قطر در نظر دارد با تغییر مسیر صادرات 'ال.ان.جی' (گاز طبیعی مایع شده) از اروپا به غرب آسیا و شبه قاره هند بازارهای این منطقه را تصاحب کند. 
صادرات ال.ان.جی قطر به اروپا در پنج ماه نخست امسال ١٦ درصد کاهش یافت، در حالی که در این دوره صادرات گاز این کشور به آسیا ٧١ درصد رشد داشته است.
صادرات ال.ان.جی قطر به اروپا که سال گذشته به هشت میلیارد و 120 میلیون مترمکعب رسیده بود، در پنج ماه نخست امسال به هفت میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب کاهش یافت. 
کاهش صادرات قطر به اروپا با افزایش صدور این فرآورده به بازارهای خاورمیانه و جنوب آسیا همراه بوده است، به گونه ای که در همین زمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات قطر به مصر، پاکستان، کویت و هند با ٧١ درصد افزایش از 6 میلیارد به 10 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسید.
اعمال تغییر در قراردادهای بلندمدت صادرات گاز قطر به پاکستان و هند عامل اصلی افزایش صادرات گاز قطر در ماههای ابتدایی سال جاری میلادی است. همچنین افزایش تقاضای داخلی مصر و کاهش تولید داخلی گاز این کشور و افزایش تقاضای کویت با استفاده از قیمت های پایین محموله های ال.ان.جی عامل دیگر افزایش صادرات قطر به این کشورها است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: