کد خبر: ۴۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

اصغر نعمتی

«مردم بايد بدانند بابک زنجاني به کجا وصل بوده و حاميانش چه کساني بوده‌اند». اين جمله اي است که حسن روحاني در نشست تخصصي جامعه نظارت و بازرسي دولت مطرح کرد. شايد ابتدا اين جمله ساده به نظر برسد، اما بي شک بيانگر عمق فاجعه وجود يک دلال در تمامي‌عرصه‌هاي اقتصادي کشور است. فردي که از نقطه هيچ در مدت کوتاهي به همه چيز مي‌رسد و بيش از هشت هزار ميليارد تومان پول اين کشور را به صورتي جابه جا مي‌کند که اثري از آن نيست. تاکنون افراد بسياري دست به اختلاس زده‌اند، اما اموال را بازگردانده‌اند و تعداد انگشت شماري همچون خاوري متواري شده‌اند. بزرگترين رقم اختلاس که به نتيجه رسيده، متعلق به مه آفريد خسروي بود که قبل از مرگ، تمامي‌بدهي خود را به نظام بانکي کشور مسترد کرد و پس از آن با حکم دستگاه قضا، اعدام شد. اما بابک زنجاني داستان متفاوتي دارد. او تاکنون بارها دستگاه قضا را به انحراف کشيده و هر بار در قالب اعترافات، مسوولان وزارت نفت و دستگاه قضا و نمايندگان مجلس را به دنبال توهمات خود فرستاده که در نهايت هزينه رفت و آمدهاي بدون نتيجه نيز روي دست نظام مانده است. اکنون حکم اعدام بابک زنجاني صادر و تاييد شده و اگر اتفاق خاصي نيفتد، در آينده نه چندان دور بايد شاهد اجراي حکم براي اين مفسد اقتصادي باشيم. اما اين نکته را فراموش نکنيم که وقتي هواپيمايي سقوط مي‌کند، در اولين گام به دنبال جعبه سياه هواپيما مي‌گردند تا بدانند دليل اين سقوط چه بوده تا با تحليل محتويات جعبه سياه، از بروز سوانح و فجايع بعدي جلوگيري کنند. اکنون سوال بزرگي که در ذهن مردم جا خشک کرده، اين است که چگونه يک جوان در مدت کوتاهي مي‌تواند بخش قابل توجهي از نقدينگي کشور را مال خود کند؟ آيا اين درست است که جعبه سياه فساد بزرگ نفتي را همراه اقتصاد سقوط کرده سالهاي گذشته به فراموشي بسپاريم؟ آيا اين درست که براي حل مساله و جمع کردن حاشيه‌هاي يک فساد بزرگ، صورت مساله را پاک کنيم؟ آنچه در بين مردم دهان به دهان مي‌گردد و به‌امري خطرناک تبديل شده، اين است که مبادا بابک زنجاني همدستان با نفوذي داشته که مي‌تواند بدون بازگرداندن پولي که غيب کرده، به زندگي خود ادامه بدهد.
 اينکه رييس قوه مجريه به صراحت اعلام مي‌کند مردم بايد بدانند بابک زنجاني به کجا وصل بوده، يعني زنگ خطر رانتي بزرگ به صدا در آمده و اين زنگ خطر باعث مي‌شود تا مردم نسبت به همديگر نيز بدبين بشوند تا چه رسد به مسوولان. بي شک اگر بابک زنجاني به مردم عادي وصل بود، کاري از دستش بر نمي‌آمد، بنابراين نگراني از وصل بودن به حلقه‌هاي قدرت
 در بين مردم شدت مي‌گيرد. به همين دليل است که بابک زنجاني اين جعبه سياه اختلاس بزرگ نفتي بايد رمز گشايي شود تا مردم بدانند حاميان بابک زنجاني چه کساني بوده‌اند تا قدري آرام بگيرند. اگر اسامي‌اعلام شود، بهتر از اين است که بابک زنجاني بدون ذکر نام حاميانش در يک صبح نامشخص به دار آويخته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار