کد خبر: ۴۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
یک کارشناس اقتصاد:
یک کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه گفت: نرخ‌های بهره بالاتر منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه شکل‌گیری بازار بورس ضعیف‌تر می‌شود.
سیدمحمد نواب‌صفوی اظهار کرد: اگر دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه دهند تا نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهند، نگه داشتن پول در حساب‌های بانکی برای افراد به شدت جذاب می‌شود؛ چرا که در این صورت سود بدون ریسک بیشتری به دست خواهند آورد.
وی با اشاره به نتایج حاصل از افزایش نرخ سود سپرده بانکی، خاطرنشان کرد: افراد کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و این در شرایطی است که پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به شدت به یکدیگر وابسته هستند، به طوری که هرچه بیشتر پس‌انداز کنید، کمتر سرمایه‌گذاری خواهید کرد، البته عکس این رابطه نیز صادق است و باید توجه داشت که منظور از سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بورس است، زیرا هدف، ورود و موفقیت در این بازار است.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: سرمایه‌گذاری کمتر به معنای آن است که شرکت‌های بورسی پول کمتری در اختیار خواهند داشت و این اتفاق رشد را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند. همچنین زمانی که نرخ‌های بهره بالا می‌رود، هم مردم و هم شرکت‌ها کمتر به وام گرفتن تمایل پیدا می‌کنند و دلیل این امر آن است که هزینه بازگرداندن وام افزایش می‌یابد. طبیعتا اگر افراد کمتر وام بگیرند، کمتر هزینه می‌کنند و اگر شرکت‌ها کمتر هزینه کنند، کمتر هم رشد خواهند کرد و نباید این نکته فراموش شود که برای پول درآوردن باید پول داشته باشید، بنابراین در مجموع نرخ‌های بهره بالاتر منجر به شکل‌گیری بازار بورس ضعیف‌تر می‌شود.
نواب‌صفوی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت که تاثیر نرخ بهره بر بازار بورس معکوس است. بیکاری موضوع بسیار پراهمیت و بزرگی در همه جای دنیا از جمله ایران است. اثر سهمگین بیکاری منجر به رکود بسیاری از بازارها و کسب و کارها می‌شود. بازار سهام هم از این قاعده مستثنی نیست و تاثیر بیکاری بر بازار بورس می‌تواند چشم‌گیر باشد. افزایش بیکاری به بیان ساده به معنای آن است که شغل کمتری در کشور وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: