کد خبر: ۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
رییس منطقه عملیات حفاری دریایی شرکت ملی حفاری با تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان گازی مشترک سپند، گفت: حفاری چاه اکتشافی میدان گازی سپند طبق برنامه پیش می رود و در حال حاضر در عمق بیش از 3600 متری این میدان قرار داریم.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛ اسکندر منجزی در خصوص آخرین وضعیت حفاری میدان گازی سپند، اظهار داشت: این میدان در نزدیکی میادین پارس جنوبی، گلشن و فردوس و در فاصله 110 کیلومتری سرزمین اصلی و 250 کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: حفاری این چاه طبق برنامه پیش می رود و در حال حاضر در عمق بیش از 3600 متری این میدان قرار داریم.

غدیرعلی فکوری رییس مطالعات زمین شناسی ناحیه خلیج فارس مدیریت اکتشاف نفت نیز به ایرنا، گفت: بخش عمده این میدان مشترک که در مرز آبی ایران و قطر قرار دارد در قلمرو کشور همسایه قرار گرفته است.

رییس مطالعات زمین شناسی ناحیه خلیج فارس مدیریت اکتشاف نفت، اضافه کرد: شناسایی این میدان در سال 1372 انجام شد، اما به دلیل ابهام در خصوص وضعیت آن، حفاری انجام نشد تا اینکه جزو بلوک های اکتشافی قرار گرفت و به شرکت ادیسون گس ایتالیا واگذار شد.

وی اظهار داشت: پس از تکمیل اطلاعات میدان سپند توسط شرکت ادیسون گس ایتالیا، پیش بینی اولیه از وضعیت مخزن انجام شد.

رییس مطالعات زمین شناسی ناحیه خلیج فارس مدیریت اکتشاف نفت، ادامه داد: اما این شرکت پس از یک سال و نیم فعالیت به دلیل تشدید تحریم ها، از حضور در این پروژه کناره گیری کرد.

فکوری با اشاره به حفاری چاه اکتشافی این میدان توسط کارشناسان داخلی، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل حفاری چاه اکتشافی امکان دارد که میزان ذخیره این میدان نسبت به پیش بینی اولیه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه این میدان گازی در حال حاضر جزو اولویت های حفاری قرار گرفته است، افزود: پس از تکمیل حفاری چاه اکتشافی، نسبت به تفسیر اطلاعات میدان و ارزیابی دقیق ظرفیت مخزن، اقدام می شود.

فکوری در خصوص دلایل تاخیر در اکتشاف و بهره بردای از میادین گازی، ادامه داد: در گذشته، گاز در اولویت قرار نداشت، بنابراین به سراغ میادین گاز نرفته و اولویت را به مخازن نفتی داده بودیم، اما پس از تغییر شرایط و افزایش جایگاه گاز در سبد انرژی کشور، اکتشاف میادین گازی و دارای ریسک شروع شد.

میدان گازی سپند توسط شرکت ملی حفاری انجام می شود و دکل حفاری دریایی شهید رجایی مشغول حفر اولین چاه اکتشافی در این میدان است.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: