کد خبر: ۴۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
روایت تجارت آنلاین از بیم و امیدهای کارگران شاغل در قلب پوشاک تهران
تجارت آنلاین - محمد جندقي: چهار روز از واقعه غم‌بار يکي از قديمي‌ترين واحدهاي تجاري پايتخت مي‌گذرد؛ قطعا در اين حوادث، خسارات جاني بيش از هر چيز جامعه را آزار مي‌دهد.
آیا کارگران پلاسکو زیر آوار مشکلات قربانی می شوند؟!
اما اينگونه حواث خسارات مالي و اقتصادي نيز به همراه دارند و حادثه پلاسکو نيز مستثني از اين قاعده نبود. ساختمان پلاسکو يکي از مراکز اصلي تجاري توليد و عرضه پوشاک بود که طبق اعلام رسمي‌اتاق اصناف ايران حدود 560 واحد را تخريب کرد. طبق صورت گرفته سهم ساختمان پلاسکو از بازار پوشاک ايران 2 درصد و سهم اشتغال اين مجتمع تجاري نيز حدود 0.6 از فرصت شغلي صنعت پوشاک بود.
در عين حال عده‌اي بيکار شدند که طبق پيش‌بيني‌ها و برآوردهاي صورت گرفته بيش از 3 هزار فرصت شغلي نيز با اين حادثه از بين رفته است. مسئولان اما طي اين چند روز وعده‌هايي دادند که مهمترين آن موضوع وعده پرداخت تسهيلات به شاغلاني که فرصت شغلي آنها از دست رفته است. در اين زمينه علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي روز گذشته با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو، وعده پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ۱۰۰ ميليون توماني براي کسبه اين مرکز تجاري و توليدي با بهره 4 درصد داده است. يکي از مواردي که در برنامه‌هاي حمايتي مسئولان دولتي و شهري کشور مطرح شد، در نظر گرفتن مکاني موقت براي اشتغال مراکز توليد پوشاک است تا در ايام باقي مانده تا پايان سال شمسي بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
*برقراري بيمه بيکاري بدون تشريفات اداري و از روز حادثه
از سوي ديگر، موضوع بيمه بيکاري براي کارگراني که شغل خود را از دست داده‌اند مطرح مي‌شود؛ موضوعي که در اين زمينه حاتم شاکرمي‌مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي تهران در گفتگو با «تجارت» با تشريح جزئيات برقراري بيمه بيکاري شاغلان ساختمان پلاسکو گفت: در اين زمينه طبق دستور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي صبح روز گذشته کميته‌اي متشکل از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مدير کل سازمان تامين اجتماعي غرب تهران تشکيل شد. وي درباره تصميمات اتخاذ شده در اين کميته گفت: بر اساس تصميمات اتخاذ شده، از روز گذشته صبح در محل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي واقع در خيابان سرهنگ سخايي تقاطع ۳۰ تير، چندين ايستگاه پذيرش تقاضاي برقراري بيمه بيکاري مستقر شد.
مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان تهران ادامه داد: ايستگاه‌هاي اداره کار مستقر در آدرس مذکور از روز گذشته ساعت ۸ صبح تا ۱۸ آماده پذيرش شاغلان ساختمان پلاسکو و برقراري بيمه بيکاري اين افراد هستند.
شاکرمي‌با بيان اينکه طبق برنامه ريزي انجام شده مراحل برقراري بيمه بيکاري اين افراد خارج از تشريفات اداري انجام مي‌شود ادامه داد:متقاضيان و مراجعه کنندگان براي برقراري بيمه بلافاصله به شعبه ۲۶ تامين اجتماعي معرفي مي‌شوند. وي درباره زمان برقراري بيمه بيکاري افراد گفت: بيمه بيکاري افراد مشمول، از روز حادثه برقرار خواهد شد. مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان تهران در پاسخ به اين سوال که چه مدارکي از متقاضيان دريافت مي‌شود نيز اظهار کرد: با توجه به اينکه شرايط براي دسترسي به مدارک اين افراد شايد ميسر نباشد، مبناي برقراري بيمه بيکاري اظهارات خود افراد و بررسي‌هايي است که از طرف دستگاه‌هاي مربوطه انجام خواهد شد. شاکرمي‌در پاسخ به اين سوال که شايد برخي کارگران اين ساختمان با تخلف کارفرمايان تحت پوشش بيمه قرار نگرفته باشند، تکليف اين کارگران چيست؟ گفت: اين موضوع بسيار مهمي‌است؛ در مرحله اول اين کارگران نيز مشمول بيمه بيکاري مي‌شوند اما با توجه به اينکه ليست کارفرمايان در سازمان تامين اجتماعي موجود است در آينده اسامي‌اين کارگران از طرف کارفرمايان آنها استعلام خواهد شد.
*کارگران پلاسکو در اولويت معرفي براي اشتغال
علاوه بر اين کريم ياوري مدير کل حمايت از مشاغل و بيمه بيکاري وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي درباره اشتغال افراد بيکار شده مي‌گويد: کارگران بيکار شده پلاسکو در اولويت معرفي براي اشتغال قرار مي‌گيرند و مقرري بيمه بيکاري کارگران بيمه شده ساختمان پلاسکو با معرفي واحدهاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي انجام مي‌شود.  وي تاکيد کرد: در صورتي که سابقه کارگران بيمه شده ساختمان پلاسکو حتي از 6 ماه هم کمتر باشد مطابق به کارگران داراي 6 ماه سابقه، از مزاياي دريافت مقرري بيمه بيکاري استفاده خواهند کرد. ياوري افزود: واحد‌هاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان تهران، خارج از نوبت و حتي در غير وقت اداري آماده پاسخگويي به کارگران ساختمان پلاسکو هستند. مدير کل حمايت از مشاغل و بيمه بيکاري از کارفرمايان و کارآفرينان خواست ضمن بيمه کردن نيروي کاري خود، حق بيمه بيکاري کارگران را که مبلغ آن 3 درصد مبالغ پرداختي به آنهاست ، براي استفاده در ايامي‌که کارگر بدون ميل و اراده از کار بيکار مي‌شوند، پرداخت کنند. وي همچنين گفت: بيمه شدگاني که به علت بروز حوادث غيرمترقبه مثل زلزله، جنگ و آتش سوزي و ... بيکار مي‌شوند با معرفي واحد‌هاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي از «مقرري بيمه بيکاري» استفاده مي‌کنند. بر اساس اين گزارش صنعت پوشاک و کفش ايران در کنار صنعت آي.تي(فناوري اطلاعات)، گردشگري و حمل و نقل از فرصت‌هاي شغلي با ظرفيت‌هاي بالا در کشور هستند به طوريکه سياستگذاري در حوزه اشتغال در صنعت پوشاک يکي از سياست‌هاي وزارت کار قرار گرفته است.  صنعت پوشاک ايران ظرفيت اشتغال حدود يک و ميليون و 500 هزار نفر را دارد اما در حال حاضر حدود 550 هزار نفر در بخش پوشاک کشور اشتغال دارند.  به هر روي اميد مي‌رود با مسئولان در فرايند حمايت از مشاغل و کارگراني که شغل خود را از دست داده‌اند هم در جريان پرداخت بيمه بيکاري و هم در سياست‌هاي پرداخت تسهيلات به گونه اي عمل کنند که خسارات اقتصادي و اشتغالي ناشي اين حادثه ناگوار جبران شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار