کد خبر: ۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
محققان دانشگاه CEU Cardenal Herrera در والنسیای اسپانیا برای نخستین بار سلول‌های بنیادی مغز استخوان را به بافت آسیب‌دیده مغز پیونده زدند و همزمان نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «اسید لیپوئیک» را با هدف ارتقای احیای عصب به این بافت اعمال کردند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛این شیوه جدید ترمیم آسیب مغزی که درمان سلولی را با دارودرمانی ترکیب می‌کند، دارای نتایج مثبتی به ویژه در شکل‌دادن رگ‌های خونی (فرآیندی موسوم به رگزایی) در نواحی آسیب‌دیده مغزهای موش‌های بزرگسال آزمایشگاهی بود. رگزایی، فرآیندی است که برای بازیابی بافت‌های عصبی آسیب‌دیده حیاتی است.
 
اسید لیپوئیک در درمان بیماری‌های ناتوان‌کننده مانند ام‌اس یا دیابت به کار می‌رود. تحقیقات پیشین تیم علمی نشان داده بودند این ماده توانایی افزایش ایجاد رگ‌های خونی را دارد و چنین موضوعی واکنش ایمنی مغزی را پس از آسیب‌دیدگی سرعت می‌بخشد و همچنین موجب بازیابی بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.
 
در این تحقیق، فرآیند شکل‌گیری رگ‌های خونی جدید در بافت عصبی درمان‌شده فقط هشت روز پس از اعمال شیوه جدید شروع شد.
 
تیم علمی اعلام کرد گرچه سلول‌های بنیادی مغز استخوان پس از 16 روز از محل بافت مغزی و جایی که به آن پیوند زده شده بودند، ناپدید شدند، سلول‌های جدید به شکل‌گیری خود ادامه دادند و بافت مغزی توسط سلول‌های تولیدشده در مغز و در نتیجه پیوند سلول بنیادی، احیا شد.
 
جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Brain Injury قابل‌مشاهده است.
 
انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر: