کد خبر: ۴۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی‌اعتمادی سهامداران:
سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان گفت: در بازگشایی نماد بانک صادرات مقداری قضیه پیچیده‌تر است، با توجه به زیان بیشتر بانک صادرات، فکر می‌کنم اگر حمایت سهامدار عمده‌شان نباشد، ریزش بیشتری خواهد داشت، پیش‌بینی‌ام این است که بانک صادرات وضعیت بغرنج‌تری نسبت به بانک تجارت دارد و وضعیت بانک صادرات را مقداری بدتر می‌بینم.
عظیم ثابت سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان در گفتگو با خبرنگار بورس روزنامه تجارت در خصوص اتفاقات رخ داده در آخرین روز کاری هفته گذشته بورس، و ریزش شاخص کل با بازگشایی نماد بانک تجارت پس از شش ماه، اظهار داشت: در ادامه مشکلاتی که بانک‌ها بعد از بازگشایی بدترِ بانک ملت صورت گرفت، به نظرم روز چهارشنبه، مقداری سرمایه‌گذاران آن استرسی که در موقع بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش 40 درصدی آن داشتند، مقدار کمتری استرس در بازگشایی نماد بانک تجارت شاهد بودیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل آن به این امر بازمی‌گردد که مقداری از تنش اولیه بازگشایی نماد بانک‌هاکاسته شده است، به علاوه اینکه قیمت هر سهم بانک تجارت در زمان توقف حول و حوش 100 تومان بود، بنابراین ریزش آن یک اتفاق طبیعی بود چراکه وقتی قیمت یک سهم به زیر قیمت اسمی می‌آید، مقداری چسبندگی وجود دارد؛ علاوه بر اینکه از این نماد نسبت به بانک ملت حمایت‌های بهتری شد، به علاوه از لحاظ ریزش شاخص هم مثل بانک ملت نبود و حدود 370 واحد سقوط داشت.
سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان افزود: این امر به چند عامل بازمی‌گشت، یکی اینکه آن استرسی که گفتم کاهش پیدا کرده بود، یکی اینکه قیمت سهم زیر قیمت اسمی بسته شده بود و زیر قیمت اسمی مقداری چسبندگی دارد و موجب می‌شود که خیلی قیمت پایین نیاید، تاکنون فکر نمی‌کنم بانک تجارت چنین قیمت‌هایی را تجربه کرده باشد، و یک علت دیگر هم اینکه شاید حمایت بهتری از این نماد با توجه به ترکیب سهامداری بانک تجارت نسبت به بانک ملت دیدیم، اینها باعث شدند که خیلی ریزش نداشتیم.
وی ادامه داد: یک بحث دیگری که باید آن را طبیعی بدانیم اینکه در شش هفت ماهی که این نماد بانک‌ها بسته بوده است، خود بازار هم ریزش کرده است، و خود سهم‌های دیگر هم به نسبت پایین آمده‌اند مثلا بانک‌های موفق که زیان هم نداشته‌اند، هم در صنعت و هم در کل بازار؛ به نسبت اصلاح شده‌اند. بنابراین این یک اتفاق طبیعی بود که مثلا ما ریزشی را از طرف بانک تجارت در حد 25 درصد یا 20 درصد داشته باشیم که البته یک مقداری بیشتر شد. 
ثابت بیان کرد: به نظر می‌رسد که تا اینجا یک روند تقریبا متعادل‌تری نسبت به اول هفته و نیز بازگشایی بانک ملت داشتیم، اما فکر می‌کنم در بازگشایی نماد بانک صادرات مقداری قضیه پیچیده‌تر است، با توجه به زیان بیشتر بانک صادرات، فکر می‌کنم اگر حمایت سهامدار عمده‌شان نباشد، ریزش بیشتری خواهد داشت، پیش‌بینی‌ام این است که بانک صادرات وضعیت بغرنج‌تری نسبت به بانک تجارت دارد و وضعیت بانک صادرات را مقداری بدتر می‌بینم. اما بستگی به این هم دارد که سهامدارانشان چه تدبیری بخواهند بیاندیشند.
وی در خصوص بازگشایی نماد بانک‌ها در آخر هفته و ساعات پایانی فعالیت بورس و اینکه این اقدام مسئولان بازار سرمایه شک‌برانگیز نیست؟ اظهار داشت: نمی‌توانم به این صورت آن را شک‌برانگیز قلمداد کنم، ولی اینکه آخر ساعت بازگشایی می‌شود، شاید بیشتر به خاطر این است که خیلی بازار را معطل نکند، مثلا معاملات بازار انجام شده باشد، چون مثلا اگر فرض کنید بخواهند از حدود نه و نیم یا 10 شروع کنند و پیام بازگشایی را بدهند، به خاطر حساسیتی که این نوع سهام دارند، بازار خیلی از حالت عادی خودش خارج خواهد شد و همه منتظرند ببینند که این سهم کی باز خواهد شد و چون خیلی‌ها این سهم را دارند می‌خواهند ببینند چه اتفاقی می‌افتد، بیشتر به نظرم پیامش را دیرتر دادند و حتی بازگشایی آن هم دیرتر شد، به این علت بوده که بازار را زیاد معطل نگاه ندارند، و در سیستم مچینگ هم به هر لحاظ زمان نیم ساعته باید برای این قضیه بگذارند، و بیشتر از این مقدار زمان هم زیاد جالب نیست چون همه را درگیر خواهد کرد. 
سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان در ادامه گفت: یکی از دلایل دیگری هم که ریزش‌های اینچنینی در نماد بانک‌ها وجود دارد، این است که زمانی که نمادها متوقف می‌شوند و مردم مدت‌ها از نقدینگی خودشان که حق مسلم‌شان است، محروم می‌شوند، یک تعداد زیادی از سهامداران طبیعتا سعی می‌کنند از این سهام به هر قیمتی که شده است، خارج شوند، چون احساس می‌کنند که خریدشان نامناسب بوده و بنابراین هر قیمتی هم شد، بفروشند و به نوعی از شر آن سهم خلاص شوند. ما واقعا حق نداریم سهام سرمایه‌گذاری را از منابع خودش که مهم‌ترین دارایی‌اش است، محروم کنیم اما متاسفانه این وضعیت را مشاهده کردیم. 
وی در پایان گفت: امیدواریم که با این اتفاقاتی که افتاد دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم، جا دارد که مسئولین به ویژه بانک مرکزی توجه کنند که سهامی که با سود به مجمع رفته است، و سهامی که بر اساس نظر حسابرس رسمی و مورد اعتماد سازمان، با سود به مجمع رفته است، در شب مجمع بگوییم که حتما باید این اصلاحات را انجام دهید و از آنطرف با زیان هنگفت از مجمع بیرون بیاید، این بدترین تصمیم برای یک شرکت می‌تواند باشد و بدترین اثر منفی را روی سرمایه‌گذار می‌گذارد، یعنی ممکن است که سهامداران خرد به این نتیجه برسند که دیگر با هیچ سهمی به مجمع نروند، و این اتفاق خیلی بدی است، به نظرم باید مقداری تحمل می‌کردند و به آنها فرصت می‌دادند تا این امر به صورت خُرد خُرد اصلاح شود نه اینکه یک‌شبه سهمی را به مجمع ببرید و زیان‌های هنگفت شناسایی کنید و این یکی از ایرادهای مهمی بود که در مجامع این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران کم‌لطفی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: