کد خبر: ۴۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
یکی از دغدغه‌های بانک‌های دنیا اطمینان از تطبیق با ضوابط پولشویی و تامین مالی تروریسم در رابطه بانکی با ایران است.
رئیس خدمات مالی شرکت KPMG در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا گفت امروزه بانکداری تا حد بسیاری بر شناخت و اعتماد متقابل وابسته است و بر این مبنا می‌توان موانع و راهکارهای پیش رو برای برقراری مجدد رابطه نظام بانکی ایران با نظام بانکی اروپا و آلمان را مورد بررسی قرار داد.
دکتر اولریخ فون زانتیر با اشاره به سه چالش عمده در راستای بازیابی رابطه نظام بانکی ایران با همتایان اروپایی‌ افزود اولین این چالش‌ها مشکلات مربوط به گزارشگری در بانک‌های ایران است. از آنجا که شناسایی ریسک کسب و کار یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای هر رابطه قابل اعتماد در نظام مالی است بانک‌های اروپایی نیازمند اطلاعات مالی کافی و قابل اعتماد هستند. این در حالی است که عدم تطابق استانداردهای گزارشگری در ایران با استانداردهای حسابداری امکان تحصیل این اطلاعات را برای بانک‌های اروپایی فراهم نمی‌کند. گزارش‌های عمومی و اطلاعاتی که بانک‌های اروپایی به صورت عمومی منتشر می‌کنند یا در اختیار طرف همکاری خود قرار می‌دهند بسیار مفصل‌تر از بانک‌های ایرانی است. نباید فراموش کرد عدم وجود گزارش‌های معتبر موسسات اعتبارسنجی در مورد بانک‌های ایرانی به این مساله دامن می‌زند. البته فرآیند گزارشگری بر مبنای استانداردهای IFRS در ایران آغاز شده است که می‌تواند کمک مهمی به رفع این معضل نماید.
رئیس خدمات مالی شرکت KPMG خاطر نشان کرد  یکی دیگر از محورهایی که در سال‌های اخیر بانک‌های بین‌المللی برای انجام امور مد نظر قرار می‌دهند تطبیق با ضوابط پولشویی و تامین مالی تروریسم است. با توجه به اینکه FATF ایران را از جمله مناطق دارای ریسک بالا معرفی می‌کند و بانک‌های دنیا مبالغ هنگفتی به عنوان جریمه برای انجام مبادلات قبلی خود پرداخته‌اند یکی از دغدغه‌های بانک‌های جهانی، اطمینان از تطبیق با این ضوابط در رابطه بانکی با ایران است.
اولریخ فون زانتیر در ادامه بر این مسئله تاکید کرد نباید از یاد برد که هنوز برخی تحریم‌ها توسط آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد نظام بانکی ایران در حال اجرا است و از آنجا که این تحریم‌ها دارای پیچیدگی‌ها و ریسک‌های خاص خود هستند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بانک‌های بین‌المللی برای ارتقا ارتباط با ایران نحوهٔ مدیریت این ریسک‌ها و پیچیدگی‌ها است.
وی گفت  با تمام این چالش‌ها نباید از خاطر برد که علی‌رغم بی‌میلی برخی بانک‌ها برای برقراری ارتباط با ایران، در حال حاضر به تعداد کافی بانک‌هایی وجود دارند که مایل به برقراری ارتباط با ایران هستند و باید بر ارتباط با این بانک‌ها تاکید ویژه‌ای داشت. از جمله اقداماتی که اجرای آن‌ها توسط بانک‌های ایران می‌تواند راه‌ را برای برقراری مجدد ارتباطات بین‌المللی هموار کند افزایش شفافیت و تبیین دقیق ساختار مالکیتی و ذی‌نفعان نهایی ارتباطات مالی آنها است.
او در پایان تأکید کرد که امید می‌رود با تلاش بیشتر و اجرایی شدن اقداماتی که چالش‌های یادشده را تخفیف می‌دهند بخش مهمی از ارتباطات بین المللی با نظام بانک‌های ایران از سرگرفته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: