کد خبر: ۴۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
دکتر پرویز عقیلی کرمانی در رابطه با افزایش سرمایه در بانک‌های خصوصی گفت: متاسفانه در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی در رابطه با اینکه سهامداران منابع نقد جهت افزایش سرمایه فراهم کنند وجود ندارد.
دکتر پرویز عقیلی کرمانی امروز در پنل تخصصی بررسی وضعیت صنعت بانکی ایران، ضمن تاکید بر وجود برخی چالش‌ها و آسیب‌ها در نظام بانکی کشور تاکید کرد: یکی از مسائل کلیدی در آسیب‌شناسی وضعیت بانک‌های ایران، مقوله پایین بودن میانگین کفایت سرمایه است. دلیل اهمیت این مسئله آن است که بر اساس استانداردهای بازل سه و حتی بازل دو، وضعیت سرمایه در بانک‌های ایرانی مناسب نبوده و باید به صورت اساسی اصلاح شود.
مدیر عامل بانک خاورمیانه افزود: داشتن سرمایه مناسب، یکی از ویژگی‌های بانکداری حرفه‌ای در عصر جدید است. به نحوی که کفایت سرمایه یکی از مهمترین استانداردهای بین‌المللی در ارزیابی وضعیت سلامت هر بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی محسوب می‌شود و غفلت از آن می‌تواند اعتبار و شهرت بانک‌های ایرانی در سطح بین‌المللی را با چالش مواجه سازد.
وی تاکید کرد: جهت تحلیل مسئله کفایت سرمایه در شبکه بانکی باید بین بانک‌های دولتی و خصوصی تفکیک کرد. با توجه به اینکه سهامدار اصلی بانک‌های دولتی، خود نهاد دولت است، لذا افزایش سرمایه در این دسته از بانک‌ها به قوانین مرتبط و تصمیم مقامات دولتی مرتبط است. اما در بانک‌های خصوصی انتظار می‌رود سرمایه لازم جهت بهبود وضعیت، توسط سهامداران تعیین شود. اما متاسفانه در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی در رابطه با اینکه سهامدار منابع نقد جهت افزایش سرمایه فراهم کنند وجود ندارد. البته راهکارهایی مانند تجدید ارزش دارایی‌ها معمولا در این رابطه مطرح می‌شود که به لحاظ کیفی قابل مقایسه با فراهم نمودن منابع نقد توسط سهامداران نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: