کد خبر: ۴۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
طرح های غیرکارشناسی برخی از نامزدها زیر ذره بین تجارت آنلاین
اگر زمانی احمدی نژاد در سال 84، با رویاهایی مثل یک اسطوره دل مردم را ربود؛ حالا دیگر نمی توانند مردمی که با گذشت زمان از رویاها عبور کرده و و رئالیسم را جایگزین رئالیسم جادویی کرده اند.
فتح پاستور با کلید وعده های نخ نما در اقتصاد
اگر زمانی احمدی نژاد در سال 84، با رویاهایی مثل یک اسطوره دل مردم را ربود؛ حالا دیگر نمی توانند مردمی که با گذشت زمان از رویاها عبور کرده و و رئالیسم را جایگزین رئالیسم جادویی کرده اند. به پرواز جادویی از مشکلات بیی اندیشند؛ بلکه آنها به واقعیت دلخوش کرده اند. به همین دلیل است که دیگر میراث به جا مانده از رویاهای کاغذی احمدی نژاد،که برخی از بر زبان می رانند دیگر نمی تواند پاسخ مناسبی برای مردم باشد.
این روزها دو کاندیدای اصولگرا« رئیسی» و «قالیباف» از طرح هایی مشابه مسکن مهر و افزایش وام ازدواج سخن می گویند بدون آنکه نشانی از مطالعه و کار کارشناسی در آن وجود داشته باشد.
اگر چه افزایش وام ازدواج در دولت یازدهم نیز اجرا شد اما این مجلس بود که با فشار بر بانک مرکزی این موضوع را به دولت تحمیل کرد.
کمبود منابع و در صف مانده متقاضیان وام ازدواج عاملی بود که بانک مرکزی نسبت به این موضوع اعتراض داشت.
مسکن مهر نیز که باعث تورم و افزایش نقدینگی و کاهش منابع بانکی از طرف دیگر شد نیز از موضوع هایی است که دست مایه انتخاباتی دو کاندیدای نامبرده شده است. یکی با همین نگاه مسکن مهر اما با نام دیگر«مسکن کرامت»به دنبال تداوم این طرح پوپولیستی است، و دیگری با به کار بردن واژه «عدالت اجتماعی» درخصوص ۹۶ درصد از مردم و مرتبط کردن آن با بحث مسکن قصد دارد آرای موسس مسکن مهر که رد صلاحیت شده را به سوی خود جلب کند.
اما با نگاهی به عملکرد مسکن مهر و فرآیند وام ازدواج به خوبی مشحخص می شود که در این شرایط دستاویز قرار دادن طرح مسکن مهر برای حمله به دولت بیش از آنکه برای کاندیداهای رقیب دولت رای ساز باشد نشان از عدم مطالعه کافی آنها درباره ابعاد، آمار و چالشهای مسکن مهر دارد. زیرا ادامه این طرح به اذعان بسیاری از کارشناسان نه تنها به نفع اقشار بدمسکن و فاقد مسکن نیست بلکه می تواند به رشد قیمت بینجامد و فاصله قدرت خرید دهکهای پایین با مسکن را بیش از پیش افزایش دهد. بنابراین کاندیداها که از هوش سیاسی برخوردار هستند می‌دانند ورود به آمار و ارقام مسکن مهر بهانه‌ خوبی برای تحت فشار قرار دادن دولت نیست.

*۹ برابر شدن قیمت ساختمان با اجرای مسکن مهر
اما جدا از کاندیداهای ریاست جمهوری، یکی از افرادی که مشکلات مسکن مهر را با تمام وجود لمس کرده، وزیر راه و شهرسازی است. عباس آخوندی که همواره طی چهار سال گذشته درگیر مصائب مسکن مهر بوده این طرح را با عناوینی همچون «اقتصاد برانداز»، «شلخته» و «مزخرف» مورد انتقاد قرار داده است. با این حال او سعی کرده به تعهدات دولت در قبال این طرح عمل کند اما پروژه جدیدی را تعریف نکرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح می گوید: اجرای «مسکن مهر» قیمت زمین را ۹ برابر و قیمت ساختمان را شش برابر کرد. به گفته آخوندی سازمان بازرسی در دولت قبل گزارش داد، اغلب واحدهای تحویل داده شده به متقاضیان تکمیل نبوده‌اند. او انتقاد به مسکن مهر را بی‌احترامی به ساکنان آن ندانست و افزود: معتقدم باید حقوق شهروندی و عزت مردم رعایت شود.

*رییس انجمن انبوه سازان: ادامه مسکن مهر اصولی نبود
رییس انجمن انبوه سازان استان تهران امکان ادامه طرح مسکن مهر با رویکرد سابق را غیراصولی دانست؛ زیرا به گفته وی شروع این طرح عظیم ملی نیاز به بررسی کار کارشناسی  بیشتری داشت که انجام نشده بود.
حسن محتشم که قاعدتا باید از زاویه ساخت و ساز، طرفدار مسکن مهر باشد گفت: با توجه به سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم حدود ۴۰ درصدی ناشی از ورود حجم نقدینگی معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی و جانمایی نامناسب مسکن مهر، ادامه روند دولت گذشته توسط دولت فعلی منطقی به نظر نمی رسید.
او خاطرنشان کرد: دولت قبل می خواست سالیانه یک میلیون مسکن مهر بسازد. برنامه این طرح در سال ۱۳۸۳ ریخته شد و سال ۱۳۸۴ آن را به تعاونی ها سپردند اما عملا به دلیل ساختار نامناسب مدیریتی از کارایی لازم بر خوردار نشد. لذا با استفاده از سایر نیروهای اجرایی در امر ساخت و ساز اجرای طرح عملی شد و از آن زمان به بعد با توجه به تزریق پول پر قدرت، قیمت مسکن سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری که در سال ۱۳۹۲ رشدی حدود ۳۰۰ درصد نسبت به سال۱۳۸۴ را شاهد بودیم.
محتشم با بیان اینکه تصدی گری دولت در این طرح اشتباه بود، افزود: قرار بود سالیانه یک میلیون مسکن بسازند ولی عملا تا پایان سال ۱۳۸۸ کل قراردادهای بسته شده حدود ۲.۲ میلیون واحد بود که هنوز بخشی از آن در حال تکمیل شدن است و حداقل تا پایان امسال ادامه خواهد داشت که این تاخیر در ساخت ناشی از ورود دولت در تصدی گری است.
رییس انجمن انبوه سازان گفت: اشتباه دوم این بود که بدون مطالعه و در نظر گرفتن زیرساختها و نقاط مورد نیاز متقاضیان اقدام به ساخت و ساز کردند. به همین دلیل امسال که سال ۱۳۹۶ است بعضی از  پروژه های مسکن مهر بدلیل عدم  امکانات زیربنایی و روبنایی  امکان بهره برداری از آنها فراهم نیست.

*آنچه بر وام ازدواج گذشت
در حالی از ابتدای راه‌اندازی سامانه ازدواج تا پایان سال قبل بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که از سویی دیگر از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان و از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۵ در مجموع ۱۹۰۰۰ میلیارد تومان پرداختی انجام شده که نشان‌دهنده رشد حدود ۷۰ درصدی در این دو دوره است.
طبق آخرین آمار تعداد افرادی که اکنون در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج قرار دارند، به این ترتیب است که تا پایان سال ۱۳۹۱ و با وجود رقم ۳ میلیون تومانی برای وام ازدواج حدود ۸۴۰ هزار نفر در صف بوده‌اند که این رقم در پایان سال ۱۳۹۵ و با وجود رشد سه برابری مبلغ وام به حدود ۴۸۴ هزار نفر رسیده که بیانگر کاهشی نزدیک به ۵۰ درصد است. البته از این حدود ۴۸۴ هزار نفر ۱۶۷ هزار نفر در مرحله تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد برای دریافت وام ازدواج قرار دارند.
اما موضوع دیگری که این روزها مطرح شده، عدم پرداخت تسهیلات ازدواج در برخی بانک‌هاست که بر اساس توضیحاتی که پیش‌تر مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره اعلام کرده بود، از حدود ۳۰ بانکی که در سامانه وام ازدواج قرار دارند، تمامی آنها به طور همزمان برای پرداخت وام ازدواج اقدام نمی‌کنند چرا که در برخی استان‌ها تعداد متقاضیان یک بانک بیشتر بوده و هنگامی که حجم آنها از حدی بالاتر می‌رود، به طور خودکار در سامانه ورود برای ثبت‌نام برای این بانک مسدود می‌شود. چرا که با افزایش ثبت‌نام‌ها صف پرداخت طولانی‌تر شده و در این حالت باید مشتریان بیشتر منتظر بمانند. بنابراین با بسته شدن ثبت‌نام برای یک بانک موج درخواست به سمت بانک‌های دیگر رفته و توزیع تقاضا انجام می‌شود.
 در مجموع با توجه به شرایط خاصی که بر وام ازدواج حاکم بوده و تامین منابع آن از مهمترین چالش های این تسهیلات به شمار می‌رود هر گونه افزایشی در آن باید با پیش بینی منابع لازم انجام شود در غیر این صورت عاملی برای به هم ریختگی در منابع و مصارف بانک‌ها خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر با وجود پرداخت‌هایی که برای وام ۱۰ میلیونی ازدواج انجام می‌شود خود عاملی برای دست اندازی به منابع بانکی که به عنوان محلی برای تسهیلات ازدواج تعریف نشده‌اند بوده است. بر این اساس اگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از شرایط موجود وام ازدواج ناراضی بوده و تصمیم به افزایش آن دارند مناسب است تا برنامه خود برای این هدف‌گذاری مهم را نیز اعلام و اطلاع رسانی کرده تا مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار