کد خبر: ۴۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
تيلرسون فروش اسلحه به عربستان را هشداري برای ايران دانست
تجارت آنلاین: به دنبال امضاي قرارداد فروش تسليحات آمريکايي به عربستان سعودي ، رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا مدعي شد بستن قرارداد فروش اسلحه به عربستان پيامي‌براي ‌"رقيب سرسخت" عربستان، ايران است.
باج 500 میلیارد دلاری آل سعود به کاخ سفید
به دنبال امضاي قرارداد فروش تسليحات آمريکايي به عربستان سعودي ، رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا مدعي شد بستن قرارداد فروش اسلحه به عربستان پيامي‌براي ‌"رقيب سرسخت" عربستان، ايران است.
عادل الجبير، وزير خارجه عربستان نيز ايران را متهم به حمايت از ايجاد بي‌ثباتي در افعانستان کرد. اولين سفر خارجي دونالد ترامپ در مقام رئيس‌جمهور آمريکا به عربستان از ديد بسياري از ناظران پيامي‌براي ايران بوده است. حال رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا صراحتا اين پيام را به ايران داده است. او مدعي شد که اين معامله يک پيام روشن به "دشمن مشترک ماست".
وزير خارجه‌امريکا در ادامه مدعی شد قرارداد فروش اسلحه به عربستان امنيت اين کشور و نيز تمامي‌منطقه را از "نفوذ ايران و تهديد مرزهاي عربستان سعودي از تمامي‌جهات" محافظت مي‌کند. اشاره تيلرسون به حضور نيروهاي ايران در حمایت از سوريه و عراق و نيز حمايت جمهوري اسلامي‌از حوثي‌ها معترض به سرکوبگريهاي دولت يمن است. رکس تيلرسون در جريان سفر ترامپ به عربستان او را همراهي مي‌کند. در اين سفر قراردادي بالغ بر ۳۸۰ ميليارد دلار براي فروش اسلحه به عربستان بين دو کشور امضا شد .

*احتمال گفتگو با ظريف
وزير خارجه‌امريکا در کنفرانس مطبوعاتي‌اش در رياض در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است او زماني گوشي تلفن را بردارد و با محمدجواد ظريف تماس بگيرد، گفت او "هرگز گوشي تلفن را به روي کسي که بخواهد حرف بزند يا يک گفت‌وگوي موثر و مفيد داشته باشد، قطع نمي‌کند". تيلرسون در ادامه گفت: «در حال حاضر من برنامه‌اي براي تماس با همتاي ايراني‌ام ندارم اگرچه به احتمال زياد ما در زمان مناسب با هم حرف خواهيم زد.»
تيلرسون که در کنفرانس خبري مشترک با عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي صحبت مي‌کرد، با تکرار برخي ادعاها درباره سياست‌هاي منطقه‌اي ايران گفت که يکي از اهداف سفر ترامپ به منطقه، مقابله با تهديدهاي ايران است.تيلرسون همچنين خواستار توقف برنامه موشکي ايران شد.وي همچنين در واکنش به انتخاب مجدد حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري ايران، با تکرار برخي سخنان بي‌اساس گفت: «اکنون اين فرصت براي روحاني پيش آمده است که به نقش ايران در حمايت از گروه‌هايي که ثبات منطقه را بر هم مي‌زننند، پايان دهد».

*قراردادهاي 500 ميليارد دلاري
ترامپ در سفر دو روزه خود به عربستان علاوه بر ديدار و مذاکره با مقامات عربستان و امضاي سند چشم انداز مشترک دو کشور، در نشست مشترک با سران و نمايندگان برخي از کشورهاي عربي و اسلامي‌در رياض شرکت کرد.
 اين سفر  درحالي صورت گرفت که نماينده خانواده‌ها و بازماندگان حملات تروريستي ‏يازدهم سپتامبر 2001، در نامه‌اي به رئيس جمهوري آمريکا از ‏وي خواست مانع از کارشکني حکومت عربستان براي ‏اجراي قانون 'جاستا' عليه رياض شود و حقوق ‏بازماندگان اين حملات تروريستي را از حکومت آن ‏کشور بگيرد.عربستان و آمريکا مجموعه توافق‌هايي را در زمينه‌هاي تجاري و سرمايه گذاري در زيرساخت‌ها، بخش تکنولوژي، بخش‌هاي دفاعي و توليدات ويژه‌امضا کردند که براساس آن عربستان و آمريکا در اقتصادهاي يکديگر سرمايه‌گذاري‌ انجام مي‌دهند.
تنها در بخش دفاع و خريدهاي فوري سعودي‌ها از آمريکا، توافق شد رياض ۱۱۰ ميليارد دلار سلاح از آمريکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ ميليارد دلار ديگر در اين زمينه هزينه شود.در مقابل دولت ترامپ هم وعده داده تا خط مونتاژ برخي توليدات دفاعي خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌هاي تسليحاتي آمريکا يعني لاکهيد مارتين، جنرال دايناميک، رايتون، جنرال الکتريک با سعودي‌هاست. آمريکا طبق اين توافق بايد خط مونتاژ بالگردهاي نظامي‌بلک‌هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقيقات، برنامه‌ريزي و ساخت ۵۰ درصد از نيازهاي ارتش عربستان به انواع خودروهاي زرهي شامل تانک و خودروهاي سبک و سنگين نيز به‌امريکايي‌ها واگذار شد که خط توليد اين محصولات بايد در داخل عربستان ايجاد شود.  عادل الجبير وزير خارجه عربستان در کنفرانس مشترک با تيلرسون ، ارزش توافق‌هاي امضا شده ميان دو کشور را حدود ۵۰۰ ميليارد دلار ارزيابي کرده و گفت: تحول فني ميان دو کشور به تقويت و رشد اقتصاد و افزايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري آمريکا در عربستان مي‌انجامد.سعودي‌ها علاوه بر خريد مستقيم تسليحات از آمريکا قرار است دست‌کم ۴۵ ميليارد دلار نيز در بازارهاي ايالات متحده سرمايه گذاري کنند. خريد و ارتقاي سيستم‌هاي دفاع موشکي تاد و پاتريوت يکي ديگر از توافق‌هاي دو کشور است که سعودي‌ها مقابله با توان موشکي ايران را به شکل مشخص در اين قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند.

*همکاري آرامکو با ۱۲ شرکت آمريکايي
شرکت سعودي آرامکو قرار است در جريان سفر دونالد ترامپ به عربستان، با ۱۲ شرکت آمريکايي قراردادهايي را امضا کند. به گزارش رويترز، منابع آگاه گفتند، شرکت سعودي آرامکو قرار است در جريان سفر دونالد ترامپ به عربستان، با 12 شرکت آمريکايي قراردادهايي را امضا کند.اين قراردادها که با شرکت‌هاي طراز اول آمريکايي نظير شرکت‌هاي خدمات ميادين نفتي شلومبرگر،‌هاليبرتون، بيک‌هاگز و ويترفورد امضا خواهد شد بخشي از تلاش شرکت آرامکو براي توسعه فعاليت‌هاي توليدي داخلي است.به گفته اين منابع، آرامکو همچنين قرارداد‌هايي را با شرکت جنرال الکتريک و شرکت‌هاي حفاري نشنال اويل ول وارکو، نابورز اينداستريز و رووان کمپانيز به‌امضا خواهد رساند.جف ميلر، مدير بخش درآمدهاي شرکت‌هاليبرتون از هرگونه اظهارنظر در مورد قرارداد احتمالي اين شرکت با سعودي آرامکو خودداري کرد. شرکت بيکر‌هاگز هم از اظهار نظر در اين باره خودداري کرده است.شرکت آرامکو در سال 2015 اعلام کرد که قصد دارد درصد توليد کالاها و خدمات مرتبط با بخش انرژي توليد شده در داخل عربستان را تا سال 2021 ميلادي به 70 درصد افزايش دهد.شرکت‌هاي آمريکايي به صورت سنتي در پروژه‌هاي عظيم بالادستي نفت از حفاري گرفته تا احداث پالايشگاه‌ها با شرکت آرامکو در زمينه ارائه مشاوره و مديريت پروژه همکاري دارند.

*نشست کشورهاي عربي اسلامي
نشست مشورتي سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس به رياست «محمد بن نايف» وليعهد سعودي، در شهر رياض آغاز شد. پیش از آغاز این اجلاس رئيس جمهوري آمريکا با «تميم بن حمد آل ثاني»، «حمد بن عيسي آل خليفه» و «عبدالفتاح السيسي» امير قطر، پادشاه بحرين و رئيس جمهوري مصر در رياض ديدار کرد. سران 40 کشور مسلمان در اين کنفرانس شرکت خواهند داشت. گفته شده است که محور اين نشست ،نحوه مقابله با گروه‌هاي تندرو باشد. نشست رياض که در آن تشکيل «ناتوي عربي- اسلامي- سني» با هدف مقابله با محور مقاومت به‌ويژه نفوذ ايران در منطقه، اعلام خواهد شد، با واکنش‌هاي برخي جريان‌ها و شخصيت‌هاي سياسي در عراق، لبنان و يمن همراه شده است.در همين راستا، «مقتدي صدر» رهبر جريان «صدر» عراق، در بيانيه‌اي اعلام کرد: «اعراب و مسلمانان و کشورهاي اسلامي‌نبايد زير پرچم آمريکا و تحت رهبري ترامپ گرد آيند؛ آمريکا کشوري اعتدال‌گرا نيست بلکه اشغالگر است و کشور شرارت نمي‌تواند منبع اعتدال باشد.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار