کد خبر: ۴۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
بحران عربی و صدای پای زلزله در بازارهای نفت و گاز
تجارت آنلاین: زلزله سیاسی بزرگی درمنطقه روی داده است.عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات، با قطع روابط خود با قطر، شهروندان این کشور را اخراج، مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی ورود و عبور شهروندان و وسایل حمل و نقل قطربسته اند
پیامدهای اقتصادی محاصره قطر
گروه بین الملل: زلزله سیاسی بزرگی درمنطقه روی داده است. عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات، با قطع روابط خود با قطر، شهروندان این کشور را اخراج، مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی ورود و عبور شهروندان و وسایل حمل و نقل قطربسته اند وعملا این کشور کوچک اما ثروتمند وتاثیرگذاررا در محاصره شبه کامل قرارداده اند. دراین شرایط منطقه وحتی انرژی وحمل ونقل جهانی دچارتنش خواهد شد.تبعات و پیامدهای اقتصادی وروانی بسیاری درمنطقه خواهد د اشت.کشورقطراگرچه از نظر جغرافیایی موقعیت حساسی درخلیج فارس ندارد اما درصورت افزایش تنش سهم مهمی درمجادلات ایفا خواهد کرد.
این همه آنگاه رقم خورد که هنوز ساعات زیادی ازخروج ترامپ ازمنطقه و قراردادهای میلیاردی خرید سلاح توسط آل سعود ازاو وکشورش نمی گذرد.اگر بپذیریم که نقش ترامپ دراین رویداد سیاسی نقشی اثرگذاربوده است بدون شک باید منتظرحوادث بزرگتری هم باشیم. در همین حال رویگردانی برخی کشورهای منطقه ازعملکردعربستان در یمن و بحرین وتاثیراین کشور و حکام زیاده خواه آن درسوریه وپرورش تروریسم می رود که موجب فراهم شدن جدایی کشورهای دیگرازآل سعود درائتلاف عربی – آمریکایی علیه کشورهای منطقه شود.بازر نفت و گاز براساس مطامع آمریکا دستخوش تحولات بزرگتری خواهد شد.رویارویی اذناب آل سعود با محور مقاومت وارد فاز جدید می شود.ایران را به اتهامات واهی بیشتری متهم خواهند کرد.خرید سلاح توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس وحتی همپیمانان عربستان ازجمله مصرافزایش چشم گیری خواهد داشت.وضعیت امنیتی منطقه متلاطم تروحتی به مرحله خطرنزیدک خواهد شد.اما دراین میان ایران می تواند تعداد پروازهای هواپیمایی ازتهران،‌ شیراز،لار، بوشهر،بندرعباس به دوحه قطروهمزمان حرکت کشتی های باری و مسافری ازبنادرجنوبی ایران به قطررا افزایش دهد. درحال حاضرشمارزیادی ازشهروندان قطری وخارجی برای سفربه قطربا مشکل بزرگی روبه رو هستند که کلید حل آن در دستان ایران است.این اقدامات می تواند باعث رونق وسود بزرگ بنادروفرودگاه های استان های جنوبی ایران شود. این اتفاقات فرصت طلایی درهمه زمینه ها برای ایران است درزمینه بازرگانی واقتصادی هم ایران می تواند راه را برای خروج قطرازمحاصره اقتصادی - ارتباطی فراهم کند. این فرصت بزرگی برای بازرگانان وبنادر و فرودگاه های ایران است که با پذیرش بازرگانان ،کشتی ها وهواپیماهای قطرازاین کشوردربرابرفشارهای عربستان سعودی و امارات حمایت کند.
بعد از اقدام هماهنگ عربستان، بحرين، مصر و امارات در قطع روابط ديپلماتيک با قطر که يک سوم ال ان جي جهان را تامين مي‌کند تجار ال ان جي خود را براي بروز اختلال احتمالي در عرضه اين نوع سوخت آماده مي‌کنند.
بعد از اقدام هماهنگ عربستان، بحرين، مصر و امارات در قطع روابط ديپلماتيک با قطر، به عنوان بزرگترين عرضه کننده ال ان جي جهان، تجار ال ان جي خود را براي بروز اختلال احتمالي در عرضه اين نوع سوخت آماده مي‌کنند.
تصميم روز دوشنبه عربستان در قطع روابط ديپلماتيک و کنسولي، ارتباطات زميني، هوايي و دريايي با قطر موجب شد تا کشورهاي بحرين، امارات و مصر نيز اقدام مشابهي را صورت دهند.
بر اساس آمارهاي موسسه پلاتس آناليتيکس، قطر بزرگترين عرضه کننده ال ان جي جهان است و در سال 2016 ميلادي، 78.8 ميليون تن ال ان جي صادر کرده که بيش از 30 درصد کل عرضه ال ان جي جهان را شامل مي‌شود. به علاوه، در طي سال‌هاي اخير بخش رو به افزايشي از ال ان جي توليدي قطر به کشورهاي مصر، اردن و امارات صادر مي‌شود.
به گفته يک تاجر سنگاپوري، هرگونه بروز اختلال در عرضه ال ان جي قطر مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر قيمت اين سوخت، جريان عرضه آن و همچنين امنيت انرژي در مصر بگذارد که بخش عمده اي از ال ان جي مورد نياز خود را از قطر وارد مي‌کند.
بر اساس اين گزارش، در سال 2016، مصر 60 درصد از واردات ال ان جي خود يعني 4.61 ميليون تن از 7.26 ميليون تن ال ان جي وارداتي اش را از قطر تامين کرده است.
تجار گفتند: «اين قطع روابط تاثيري به دنبال خواهد داشت... ممکن است شاهد افزايش قيمت ال ان جي صادراتي به مصر باشيم. به علاوه ممکن است مقادير بيشتري از ال ان جي قطر به ديگر کشورهاي خاورميانه و خاور دور ارسال شود، اما اين روند در آينده نزديک، برخي از ترتيبات حمل و نقل انرژي را آشفته خواهد ساخت.»

*افزايش قيمت نفت در پي تشديد تنش‌هاي خاورميانه
نفت برنت که قيمت پايه بازار جهاني است، ۷۰ سنت يا ۱.۴ درصد افزايش يافت و به ۵۰.۶۵ دلار در هر بشکه رسيد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا به ۴۸.۳۴ دلار در هر بشکه رسيد که ۶۸ سنت يا ۱.۴ درصد نسبت به قيمت نهايي معاملات گذشته افزايش داشت.
هر دو قيمت پايه هفته گذشته به دليل نگراني‌ها نسبت به افزايش توليد نفت آمريکا و تشديد مازاد عرضه در بازار جهاني، حدود ۴ درصد کاهش داشتند.
عربستان سعودي به همراه‌امارات متحده عربي، مصر و بحرين با متهم کردن قطر به حمايت از افراط‌گرايي و ضربه زدن به ثبات منطقه‌اي، روابط‌شان با اين کشور که بزرگ‌ترين صادرکننده گاز طبيعي مايع در جهان به شمار مي‌رود را قطع کردند.
به گفته معامله‌گران، قيمت‌ها همچنين از محدود شدن عرضه در بازار معاملات نفت فيزيکي مورد حمايت قرار گرفتند.
براساس گزارش رويترز، شرکت سعودي آرامکو قيمت نفت در ژوييه براي گريد عرب لايت را براي همه مناطق بزرگ آسيا، شمال غربي اروپا و آمريکا افزايش داد. اين افزايش قيمت منعکس کننده ساير نشانه‌ها مبني بر اين است که تلاش‌هاي اوپک براي محدود کردن عرضه به بازار، در حال به ثمر نشستن است.
طبق آمار تامسون رويترز، صادرات نفت‌ اوپک به مشتريان در سراسر جهان ۲۴.۳ ميليون بشکه در روز در ماه مه بود که در مقايسه با ۲۴.۸ ميليون بشکه در روز در آوريل و در مقايسه با متوسط ۲۵.۱ ميليون بشکه در روز در پنج ماه نخست سال ميلادي جاري کاهش داشت.
اوپک در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ به طور متوسط ۲۶.۴ ميليون بشکه در روز صادرات داشت.
با وجود اين، بهاي معاملات نفت برنت حدود هشت درصد پايين‌تر از سطح ۲۵ ماه مه است که اوپک تمديد توافق کاهش توليد تا پايان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد. ضعيف شدن قيمت‌ها به دليل افزايش توليد نفت آمريکاست که در اين توافق مشارکت نداشته است. طبق آمار، توليد نفت آمريکا بيش از ۱۰ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ به اين طرف رشد کرده و به ۹.۳۴ ميليون بشکه در روز رسيده که نزديک به سطح توليد عربستان سعودي و روسيه است.
به گفته تحليلگران گروه بانکي ANZ، سرمايه‌گذاران همچنان نسبت به توانايي اوپک براي متعادل کردن مجدد عرضه و تقاضا در بازار ترديد دارند و اين موضوع به همراه دورنماي افزايش بيشتر توليد آمريکا، قيمت‌هاي نفت را تحت فشار قرار مي‌دهد.
آماري که روز جمعه از سوي گروه صنعتي بيکر هيوز منتشر شد، نشان داد که شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا براي بيستمين هفته متوالي افزايش يافته است.

*عربستان قيمت نفت خود را بالا برد
عربستان، بزرگترين صادر کننده نفت جهان، قيمت تمام انواع نفت خود براي ماه جولاي در بازارهاي آسيا، آمريکا و شمال غرب اروپا را افزايش داد. ظاهرا عربستان قصد دارد با اين اقدام از فضاي افزايش تقاضاي به وجود آمده بعد از تمديد توافق کاهش توليد نهايت استفاده را ببرد.شرکت سعودي آرامکو، قيمت رسمي‌نفت عرب لايت خود در بازار آسيا را به ميزان 60 درصد افزايش داده و به 25 سنت کمتر از شاخص منطقه اي رسانده است. بر اساس برآوردهاي بلومبرگ، پيشتر انتظار مي‌رفت که اين شرکت قيمت نفت عرب لايت خود را به ميزان 30 سنت در بازار آسيا افزايش دهد.به گفته يک منبع آگاه، شرکت آرامکو به دليل افزايش تقاضا و افزايش سود پالايشگاه‌هاي آسيايي قيمت نفت خود را افزايش داده است.سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و توليد کنندگان غير عضو اين سازمان از جمله روسيه در 25 ماه مي‌توافق کردند که طرح کاهش توليد را براي 9 ماه ديگر تمديد کنند تا بتوانند رقم ذخاير جهاني نفت را کاهش دهند. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان گفته، کاهش توليد‌ها جواب داده و پيش بيني کرده که ميزان ذخاير نفت جهان در اوايل سال 2018 به رقم متوسط 5 سال گذشته برسد. اما شرکت‌هاي حفاري نفتي در آمريکا همچنان به افزايش تعداد سکوهاي خود ادامه مي‌دهند و اين مسئله موجب تضعيف تلاش‌هاي اوپک و ساير توليد کنندگان براي مهار مازاد عرضه در بازار شده است.رابين ميلز، رئيس موسسه مشورتي قمر انرژي در دوبي گفت: «اين (فزايش قيمت) نشان مي‌دهد که سعودي‌ها احساس مي‌کنند وضعيت بازار در حال بهبود است... تقاضا به طور کلي در سه ماهه نخست سال ضعيف است و در فصل تابستان افزايش مي‌يابد.»
شرکت سعودي آرامکو در طي سه ماه گذشته و به منظور حفظ سهم خود از بازار آسيا، به طور متوالي قيمت نفت عرب لايت خود در اين بازار را کاهش داده بود. عربستان با کاهش قابل توجه توليد نفت خود در قالب توافق کاهش توليد، بخشي از سهم خود از بازار آسيا را به ايران و عراق واگذار کرده است.


برچسب ها: تجارت ، تجارت آنلاین ، قطر ، نفت ، گاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار