کد خبر: ۴۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
مهندس رضا جمالی مدیر فنآوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون در گفتگو با واحد روابط عمومی در خصوص نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگ بیمه گفت : به نظر بنده که شاید مخالف نظر برخی از همکارانمان باشد ، بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه پیشرفت آنچنانی نداشته است .
مهندس رضا جمالی مدیر فنآوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون در گفتگو با واحد روابط عمومی در خصوص نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگ بیمه گفت : به نظر بنده که شاید مخالف نظر برخی از همکارانمان باشد ، بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه پیشرفت آنچنانی نداشته است . مشتریان ما ، صنعت بیمه را با صنعت بانکی مقایسه می کنند . در صورتی که اکثرا همکاران من معتقدند که این مقایسه ، مقایسه درستی نیست . 
مهندس رضا جمالی مدیر فنآوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون در گفتگو با واحد روابط عمومی در خصوص نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگ بیمه گفت : به نظر بنده که شاید مخالف نظر برخی از همکارانمان باشد ، بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه پیشرفت آنچنانی نداشته است . مشتریان ما ، صنعت بیمه را با صنعت بانکی مقایسه می کنند . در صورتی که اکثرا همکاران من معتقدند که این مقایسه ، مقایسه درستی نیست .
وی افزود : ما وقتی بخواهیم که بدانیم فنآوری اطلاعات در بیمه به چه مقدار پیشرفت داشته است ، باید نگاه کرد و دید که چه خدماتی به بیمه گذاران و تمامی ذینفعان ارائه کرده ایم .
جمالی ادامه داد : به عنوان نمونه تعداد دفعات مراجعه به بانک جهت امور بانکی به لحاظ وجود اپلیکیشن ها و خدماتی که بر روی بستر اینترنت قرار داشته و اکثر مردم قابلیت دسترسی به این نرم افزارها را دارند کم شده است . ولی در بخش بیمه ای جای خالی این برنامه ها به شدت احساس میشود . به این دلیل که همچنان در همان فضای سنتی خدمات بیمه ای قرار داریم و هیچگونه خدمات خاصی را به مشتریان ارائه نمی دهیم .
مدیر فنآوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون اظهار داشت : اکثر اپلیکیشن هایی که الان در صنعت بیمه به چشم میخورد صرفا یک برنامه جهت معرفی خود شرکت بیمه می باشد و ارائه خدمات الکترونیکی به معنای واقعی آن ارائه نمی شود. به لحاظ استاتیک بودن نرم افزارها ، بیمه گذاران و یا حتی افراد عادی هیچ رغبتی به استفاده و گاها حتی نصب این برنامه ها از خود نشان نمی دهند . با یک گریز به صنعت بیمه در اروپا یا مثلا آسیای شرقی متوجه می شویم که آنها با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن ها زنجیره فروش خود را تغییر داده اند . به این صورت که به جای راه اندازی یک شعبه فیزیکی ، هزینه های مربوط به آن را در بخش فروش مجازی و درگاه فنآوری اطلاعات پیاده کرده و شاهد نتایج شگفت آوری بوده اند. هم اکنون مبحث تغییر زنجیره فروش مبحثی بسیار جدی است که شرکت های بیمه به جای راه اندازی شعبه با هزینه های سرسام آور می توانند از بسترهای دیگری به فروش و ارائه خدمات بپردازند.
جمالی درمورد ارائه خدمات بیمه ای به صورت الکترونیک بیان داشت : در کشورنیاز به ارائه خدمات الکترونیکی و فروش بیمه نامه از طریق وب احساس می شود . شاید نه به صورت ارائه تمام خدمات ، ولی با ترکیبی از فضای سنتی فعلی و فضای اینترنتی میتوان عموم مردم را به این شکل خدمات دهی هدایت کرد . متاسفانه فنآوری اطلاعات در صنعت بیمه جایگاه سازمانی قابل توجهی ندارد . نه به لحاظ اختصاص بودجه و نه توجه به اهمیت و تاثیر این واحد در روند توسعه و گسترش شرکتهای بیمه . در حالی که در دیگر بخشهای صنایع دیگر فنآوری اطلاعات به عنوان قلب تپنده سازمانها شناسانده می شود . چون آنقدر استعداد در این بخش وجود دارد که یک سرمایه گذاری و بها دادن به فعالین بخش فنآوری ثمره اش کارهای بسیار بزرگ و خلق ایده های نوینی خواهد بود که نیاز صنایع را برطرف کند.
مدیر فنآوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون درخصوص ورود استارت آپ ها به صنعت بیمه تصریح کرد : با یک بررسی ساده در کشورهای دیگر ، متوجه فعالیت چشمگیر استارت آپ ها در حوزه صنعت بیمه می شویم . شرکتهای چابک و نوپایی که به سرعت رشد میکنند و تمام خدمات مورد نیاز یک صنعت را به راحتی و به صورت الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار می دهند. در اکثر حوزه ها استارت آپ ها ورود کرده اند ولی به دلیل عدم شناخت کارآفرینان و سرمایه گذاران از صنعت بیمه همچنان این موضوع مغفول مانده است.
وی خاطر نشان کرد : شاید دلیل عمده اینکه استارت آپ ها رغبتی به ورود به صنعت بیمه ما از خود نشان نمی دهند وجود بروکراسی های پیچیده اداری و گاها قوانین دست و پا گیری هست که در این حوزه وجود دارد . قطعا با ساده سازی یک سری مراحل این نوع شرکتهای خدمات دهنده هم میتوانند وارد این بخش از زندگی مردم بشوند . شیوه های جدید به کارگرفته شده ، بیمه های نوینی تولید و ارائه می شود که مردم بپذیرند و بپسندند و هزینه های آنها را کاهش و رفاه را افزایش دهد.
وی درخصوص بحث ارتباط گیری با مشتریان آن را به عنوان حلقه گمشده در صنعت بیمه یاد کرده و ادامه داد : در این بحث به صورت جدی و اثرگذار کاری از پیش برده نشده است. یعنی رابطه عاطفی با مشتری برقرار نمی شود . این رابطه می تواند از طرق ابزارمختلفی مانند Gamification یا ارائه خدمات خاص به مشتریان برقرار گردد.
وی در آخر به اهمیت بخش فناوری اطلاعات تاکید کرده و تصریح کرد : با توجه به میزان تاثیر بالایIT بر بخشهای مختلف صنعت بیمه ، لزوم سرمایه گذاری شرکتهای بیمه در این بخش به لحاظ رشد و توسعه کمی و کیفی در ارائه خدمات و خلق ایده های جدید همگام با نیازهای مردم ، امری اجتناب ناپذیر است . امیدوارم با همدلی و همکاری تمامی فعالین در این صنعت ، بتوانیم بیمه را به جایگاه واقعی خود به عنوان بخش مهم و جدانشدنی از زندگی مردم برسانیم .

نام:
ایمیل:
* نظر: