کد خبر: ۴۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
در شرکت بیمه ملت، بیمه های باربری وارداتی، صادراتی و داخلی روز به روز در حال رشد و گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اخبار پولی مالی- باتوجه به موقعیت ژئوپولیتیک کشور و ظرفیت های مهیا شده در پسابرجام، بی شک نقش بیمه های حمل و نقل در رونق چرخه اقتصاد ملی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اما برای افزایش نقش آفرینی شرکت های بیمه و تقویت پرتفوی حمل و نقل این موسسات مالی که می تواند در نهایت به افزایش تولید ناخالص داخلی منجر شود چه فعالیت هایی صورت گرفته و چه مشکلاتی برای تحقق آن وجود دارد، برای یافتن پاسخ این پرسش ها مصاحبه ای ترتیب داده ایم با مرتضی گودرزی، رییس اداره بیمه های باربری بیمه ملت که در ادامه ملاحظه می کنید.

1. جایگاه بیمه های باربری را در رونق تجارت داخلی و خارجی چگونه ارزیابی می کنید ؟

بیمه های باربری در عصری که نقل و انتقال کالا بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته، از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. اهمیت بیمه حمل و نقل کالا امروزه به حدی است که در اغلب نقاط دنیا به یک امر الزامی از سوی دولتها تبدیل شده است و متصدیان حمل و صاحبان کالا ملزم به داشتن بیمه نامه می باشند. این الزام، خود نشان دهنده نقش و جایگاه ویژه بیمه باربری در فرایندهای نقل و انتقال کالا است و هرچه بر حجم نقل و انتقال کالا افزوده می شود، بیمه باربری از اهمیت بالاتری برخوردار می گردد. بیمه باربری به عنوان یک حلقه از فرآیندهای خرید و فروش خارجی و داخلی نقش تسهیل کننده و اطمینان بخش برای خریداران و فروشندگان ایفا می نماید.

2. جایگاه بیمه های باربری در پرتفوی شرکت شما چگونه است؟

در شرکت بیمه ملت، بیمه های باربری وارداتی، صادراتی و داخلی روز به روز در حال رشد و گسترش است. طیف های گوناگونی از بیمه گذاران دولتی و خصوصی مشتری شرکت بیمه ملت هستند و کالاهای خود را که انواع گوناگونی دارند (از محصولات پتروشیمی گرفته تا خشکبار و محصولات کشاورزی) نزد شرکت بیمه ملت بیمه می نمایند. در سالهای گذشته رشته بیمه باربری در قالب مدیریت اموال، اداره می شد اما در سال 1395، با توجه به ظرفیتی که از این رشته انتظار می رفت، جایگاه آن در یک اداره مستقل تعریف شده است. با این تغییر، سهم بیمه های باربری از پرتفوی شرکت بیمه ملت روز به روز افزایش یافته است.

3. چالش های فروش بیمه باربری در ایران از نظر شما چیست؟

رونق بیمه های باربری وابسته به رونق حمل و نقل بین المللی و داخلی است. هر عاملی که رونق حمل و نقل کالا را تهدید کند، بر رونق بیمه های باربری نیز تأثیر نامطلوب خواهد گذاشت. بنابراین، در سالهای گذشته عواملی مانند رکود و تحریم را می توان به عنوان عوامل چالش آفرین برای بیمه باربری در ایران قلمداد نمود. هر چه قدرت اقتصادی کشور افزایش یابد و تولید ناخالص ملی رشد نماید، می توان نتیجه آن را در صنعت حمل و نقل و به تبع آن در افزایش فروش بیمه باربری ملاحظه نمود.

4. چه نقشی به شبکه فروش (کارگزاران و نمایندگان) در توسعه بیمه های باربری می دهید؟

کارگزاران و نمایندگان کار اصلی فروش بیمه نامه باربری در شرکتهای بیمه را بر عهده دارند. کارگزاران و نمایندگانی که آشنایی بیشتری با فرآیندهای خرید و فروش بین المللی داشته باشند، به واسطه توان تخصصی بالاتر از امکان فروش بیشتری هم برخوردار هستند. در شرکت بیمه ملت نیز، نقش کارگزاران و نمایندگان در صدور بیمه نامه باربری حائز اهمیت است. عمده محموله ها از مشتقات نفتی گرفته تا انواع خشکبار و قطعات و ماشین آلات از کانال کارگزاران و نمایندگان تحت پوشش بیمه باربری قرار می گیرند. از آنجایی که کارگزاران و نمایندگان در صف مقدم فروش بیمه نامه و ارائه خدمات هستند، نیاز بیشتری به جلب اعتماد بیمه گذاران دارند؛ جلب اعتماد مشتریان در رشته بیمه باربری به واسطه ماهیت خاص این رشته، نسبت به سایر رشته های بیمه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

5. نقش بانکها در توسعه بیمه های باربری چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش و جایگاه بانکها در دنیای امروز که حجم حمل و نقل کالا بویژه در بخش صادرات و واردات و با کمک تکنولوژیهای نوین به اوج خود رسیده است، بسیار تعیین کننده است. بانکها با صدور LC و اعطای وام به مشتریان خود جهت خرید کالا از فروشندگان خارجی نقش بی بدیلی در تسهیل و روانسازی چرخ فرآیندهای خرید و فروش بین المللی ایفا می نمایند. نقش بانکها در تسهیل خرید و فروش بین المللی تأثیر مستقیمی بر رونق صنعت حمل و نقل و صنعت بیمه بویژه در بخش بیمه های باربری دارد. چنانچه در اثر تحریم و یا عوامل دیگر، بانکها امکان اعطای اعتبار به مشتریان خود را نداشته نباشند، و یا نتوانند به راحتی نسبت به انتقال ارز مبادرت نمایند، ریسک فروش کالا افزایش می یابد و فروشندگان رغبت چندانی به فروش کالای خود تحت ریسک بالا (بدون مشارکت اطمینان بخش بانکها) نخواهند داشت. و بالعکس، چنانچه بانکها بتوانند در مراودات مالی بین المللی بدون محدودیت فعالیت نمایند، فروشندگان با تضمین بانکها این اطمینان را خواهند یافت که با تولید و ارسال کالا، به پول خود دست یابند. از این منظر، حضور بانکها در رشد و توسعه بیمه های باربری با اهمیت است.

نام:
ایمیل:
* نظر: