کد خبر: ۴۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
شروع خاموشی‌ها در صورت تداوم مصرف
با اوج گرفتن مصرف برق در کشور و ثبت رکوردهای جدید که برای صنعتگران برق قابل پیش بینی نبود در کنار سر به سر شدن تولید با مصرف برق، در صورت تداوم رشد مصرف شاهد افزایش خاموشی های پراکنده برق در تابستان خواهیم بود.
مصرف برق فیوز پراند!
با اوج گرفتن مصرف برق در کشور و ثبت رکوردهای جدید که برای صنعتگران برق قابل پیش بینی نبود در کنار سر به سر شدن تولید با مصرف برق، در صورت تداوم رشد مصرف شاهد افزایش خاموشی های پراکنده برق در تابستان خواهیم بود.
سالانه با شروع فصل گرم سال و افزایش دما هوا به همراه افزایش تعداد مشترکین، مصرف برق به صورت میانگین 5 تا 7 درصد رشد می کند به همین خاطر برنامه ریزی ها برای تامین برق مورد نیاز از ماه‌ها قبل آغاز می شود.
در این میان سهم مشترکین خانگی از سبد کل مصرفی 33 درصد، بخش صنعت 32.5 درصد، بخش کشاورزی 16.5 درصد، مشترکین عمومی و اداری 9 درصد، 7 درصد مشترکین سایر مصارف همانند مشترکین تجاری و 2 درصد مربوط به روشنایی معابر است.
تابستان سال جاری با شدت گرفتن گرما هوا در همان روزهای ابتدای و حتی روزهای پایانی فصل بهار از اواسط خردادماه شاهد افزایش یکباره مصرف بودیم که این میزان در استان های جنوبی کشور بیشتر به چشم می خورد.
بنا بر اظهارات محمدرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در اواخر خردادماه شبکه برق کشور شاهد افزایش 10 درصدی در مصرف برق ( مصرفی در بازه 49 هزار مگاواتی) قرار  بود که از آن زمان صحبت از صرفه جویی در مصرف بیشتر از قبل به گوش رسید و اخطارهایی به زبان آمد که اگر مصرف با این شیب پیش رود به طور قطع در فصل تابستان در تامین برق با مشکل رو به رو خواهیم شد.
این توصیه ها در روزهای اواخر خرداد راه به جایی نبرد و مصرف برق در دو هفته ابتدایی تیرماه از مرز 55 هزار مگاوات عبور کرد که تاثیرات آن را به صورت خاموشی های پراکنده در گوشه و کنار کشور دیده شد.
رشد این چنینی در مصرف برق در کنار انتشار اطلاعیه هایی برای کاهش مصرف،  یکایک مسئولین این حوزه را به اظهارنظر واداشت، به طور مثال آرش کردی مدیرعامل توانیر شرایط حال حاضر مصرف برق در یک شرایط بحرانی و خطرناک قرار داده است به گونه ای که میزان مصرف و میزان تولید سر به سر شده و امکان اعمال خاموشی به دلیل محدودیت های شبکه انتقال و تولید بالا گرفته است.
در شرایط کنونی مدیریت مصرف تنها راهکار ارائه شده از سوی کارشناسان است که در حوزه های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و عمومی باید رعایت شود. همچنین از مشترکین تقاضا شده از دور کند کولرهای آبی استفاده شود، دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد باشد، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشوئی، ظرفشوئی و جاروبرقی به طور همزمان به ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود،خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است.
گفتنی است اگر این مسائل ساده از سوی مشترکین برق رعایت نشود شاهد قوت گرفتن خاموشی های پراکنده در کشور خواهیم بود که در این صورت تحمل شرایط را برای سایرین به ویژه ساکنین جنوبی کشورمان سخت تر خواهد کرد.
در همین راستا مدیرعامل شرکت توانیربا اشاره به رکورد مصرف برق در کشور گفت: مشترکان پرمصرف ، مشمول جریمه های چند برابری می شوند.
آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به افزایش مصرف برق در کشور طی روزهای گذشته گفت: میزان افزایش مصرف برق نسبت به سال گذشته چندان زیاد است که گویی دو استان به مصرف سرانه برق کشور اضافه شده است.
وی با تاکید بر اینکه مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: نیروگاه های ما به لحاظ مسائل شبکه ای، باید ضریب ذخیره داشته باشند که حدفاصل بین مرز هشدار تا بحران، 1500 تا 2000 مگاوات است.
کردی از رشد 8 درصد مصرف برق نسبت به زمان مشابه در سال قبل خبر داد و گفت: امسال در شمال و جنوب شاهد افزایش دما هستیم که خود موجب رکوردی بی سابقه در مصرف برق شده است.
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به رشد 4 تا 6 درصدی روند سرانه مصرف برق نسبت به سال گذشته افزود: عمده مصرف ما در بخش سرمایشی است.
این مقام مسئول ادامه داد:امسال بخش صنعت رشد مصرف برق 7 تا 8 درصدی را تجربه کرده که علامت خوبی است اما آنچه موجب نگرانی ماست رشد مصرف برق در بخش سرمایش خانگی، تجاری و اداری است که حدود یک سوم سرانه مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: رشد مصرف برق در بخش صنایع کم نشده بلکه مدیریت شده است.
وی با اشاره به این نکته که مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن برق نیست، افزود: مدیریت مصرف برق بدان معناست که مشترکان در زمان های پیک از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنند و در عوض مصرف آن را به ساعات غیرپبک موکول کنند.
کردی گفت: ساعات پیک روز از ساعت 12 تا 16 و پیک شب هم از ساعت 19 تا 23 تعریف شده که اولویت ما برای مدیریت مصرف برق، بیشتر پیک روز است اگرچه توصیه ما به مشترکان، مدیریت مصرف برق در تمامی ساعات شبانه روز است.
وی با اشاره به اینکه با تغییر اقلیم و سبک زندگی از سال 80 به بعد، ساعت پیک مصرف از شب به روز تغییر یافته است گفت: از دهه 80 مصرف کولرگازی در بسیاری از استانها رایج شد تا جایی که پیک مصرف از شب به روز تغییر کرد، این درحالیست که حدفاصل مصرف برق بین پیک روز با شب 2200 مگاوات است که رقم قابل توجهی است و مشترکان برق در بحث مصرف بیشتر روی روشنایی متمرکز شده اند.
کردی افزود: کولرهای گازی بازدهی انرژیشان کم است که مصرف کنندگان به دلیل کاهش قیمت آن روی این موضوع بی توجه هستند اگرچه در طول دوره مصرف این هزینه ها روی قبض برق خودش را نشان می دهد.
این درحالیست که تمامی لوازم برقی دارای پرچسب بازدهی انرژی هستند و خریداران می توانند با توجه به آن، میزان مصرف برق خود را مدیریت کنند.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه مشوق ها در قالب تعرفه های سه گانه به مشترکان بازمی گردد، افزود: این تعرفه ها در سه قالب پربار، میان بار و کم بار تعریف شده اند و نتیجه مستقیم روی قبوض برق دارد.
وی افزود: هزینه های برق در زمان کم بار، کمتر از حالت عادی و در زمان پیک مصرف، مشمول جریمه چند برابری می شود.
کردی درباره اوج مصرف برق که از 15 تیرماه تا 20 شهریورماه تعریف شده است، گفت: امسال فصل گرما زودتر اتفاق افتاده که این امر مستلزم همکاری بیشتر مشترکان با اداره برق در طول این سه ماه است.
وی افزود: ما برای بخشهای صنعت، کشاورزی و تجارت در صورت همکاری با شرکت برق مشوقهای مالی در نظر گرفته ایم.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون بیش از 2600 مگاوات به ظرفیت برقی کشور افزوده شده است، گفت: ما طبق قرارداد برقی که با مشترکان داریم سقفی از مصرف را تعریف کرده ایم که اگر مشترک بیش از سقف تعیین شده برق مصرف کند، شرکت توانیر می تواند برق آن مشترک پرمصرف را قطع کند.
کردی افزود: این جریمه ها در تعرفه ها خود را نشان می دهند به این معنا که قیمت ها چندبرابر محاسبه می شوند، اما ما معتقد به طرح های تشویقی هستیم و توانیر هم روی این موضوع بیشتر متمرکز است.
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه امسال طی بخشنامه ای ادارات دولتی را ملزم به کاهش مصرف 10 درصدی انرژی کرده ایم گفت: ما در تلاشیم تا با برگزاری همایش هایی، کاهش مصرف انرژی در ادارات دولتی را نهادینه کنیم.
وی با اشاره به ساماندهی معضل برق دزدی در کشور افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با مجلس قانونی مصوب شد تا به مصرف برق های غیرمجاز رسیدگی و این مشکل را ساماندهی کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: