کد خبر: ۴۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
واشنگتن روح برجام را نقض کرده است
وزير امور خارجه کشورمان، به همراه دو تن از معاونانش سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي به منظور شرکت در مجمع عالي رتبه سياسي سالانه سازمان ملل که از 19 تا 28 تيرماه در نيويورک برگزار مي‌شود، وارد نيويورک شد.
دیپلماسی ظریف در آمریکا
وزير امور خارجه کشورمان، به همراه دو تن از معاونانش سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي به منظور شرکت در مجمع عالي رتبه سياسي سالانه سازمان ملل که از 19 تا 28 تيرماه در نيويورک برگزار مي‌شود، وارد نيويورک شد.به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در بدو ورود به نيويورک در جمع خبرنگاران در ارتباط با برجام گفت: توافق هسته‌اي يا همان برجام يک توافق چندجانبه است که در نتيجه سال‌ها مذاکره و همچنين فشار و البته شکست در دستيابي به نتيجه دلخواه از سوي کساني که اعمال‌کننده آن فشارها بر مردم ايران بودند، حاصل شده است.

*برجام بهترين نتيجه ممکن را براي همه طرفين دارد
او افزود: هيچ گزينه ديگري وجود نداشت به جز اينکه توافق حل و فصل شده‌اي حاصل شود و فکر مي‌کنم در آخر کار، همه مشاهده خواهند کرد که اين توافق بهترين نتيجه ممکن را براي همه طرفين خواهد داشت.
رئيس دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: قطعا هيچ يک از طرفين در اين توافق به هر آنچه که مي‌خواسته به طور کامل دست‌نيافته است و اين ماهيت يک توافق چندجانبه است. در نتيجه ما انتظار داريم همه طرفين به اين توافق عمل کنند.

*امريکا در موضع خود نسبت به برجام بازنگري کند
ظريف با بيان اينکه متاسفانه‌امريکا حداقل ماندگاري را در اين توافق داشته است، اظهار داشت: با اجازه ندادن به ايران در بهره بردن از منافع کامل اين توافق در عمل کردن به روح اين توافق شکست‌خورده است و ما بر اين باوريم که آنان در موضع خودشان بازنگري کنند زيرا اين امر به سود پايداري اين توافق نيست.

*حوادث منطقه نتيجه سياست‌هاي کوته‌بينانه‌امريکا است
او در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با اتهامات اخير نيکي هيلي، سفير و نماينده‌امريکا در سازمان ملل متحد مبني بر دخالت ايران در عراق و سوريه تصريح کرد: متاسفانه کابوسي که ما با آن در منطقه مواجه هستيم، در نتيجه عواقب سال‌هاي متمادي مداخله و سياست‌هاي کوته‌بينانه از سوي آمريکا در منطقه است که همانطوري که انتظار مي‌رفت به تشديد افراطي‌گري و تروريسم در منطقه ما منجر شد.

*ايران در خط مقدم مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم است
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان با بيان اينکه ايران در خط مقدم مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم در منطقه است، خاطرنشان کرد: ما بسيار خوشحاليم که مردم منطقه، دولت عراق و سوريه و همچنين مردم عراق و سوريه و نيروهاي نظامي‌اين کشورها قادر بودند تروريسم و افراطي‌گري را از خاک خود، از شهرها و روستاهاي خود به بيرون رانده و آنها را آزاد سازند.
برخي از کشورهاي منطقه‌ايدئولوژي تنفر و محروميت را ترويج مي‌دهند
ظريف ادامه داد: اين امر در نتيجه سياست‌هاي کوته‌بينانه از سوي خارج و متاسفانه سياست‌هاي منفي از سوي کشورها در منطقه صورت گرفته است که همچنان به حمايت مالي و فراهم آوردن پول و سلاح براي نهادهاي تروريستي و افراطي ادامه مي‌دهند و متاسفانه‌ايدئولوژي تنفر و محروميت که در قلب اين جنبش قرار دارد را ترويج مي‌دهند.

*سفر به نيويورک براي بررسي اهداف توسعه پايدار است

او در پاسخ به سوالي درباره برنامه و ديدارهايي که در اين سفر خواهد داشت، ابراز داشت: سفر به نيويورک به دليل اجلاس شخصيت‌هاي برجسته سياسي براي بررسي اهداف توسعه پايدار است و جمهوري اسلامي‌به عنوان کشوري که قبل از اين تصميم‌گيري‌هاي بين‌المللي به دليل مواضع ملي و فرهنگي خودش در همه اين حوزه‌ها، اسناد بالادستي قابل توجهي دارد در زمينه محيط زيست، آموزش، فقرزدايي و ساير 17 حوزه اهداف توسعه پايدار، مبتني بر ديدگاه‌هاي خودش برنامه‌هايي را تنظيم کرده است که لازم است جامعه بين‌المللي از اين برنامه‌ها آگاهي داشته باشد، از اهداف و دستاوردهايي که جمهوري اسلامي‌براساس ديدگاه‌هاي ملي و ديدگاه‌هاي در واقع مبتني بر باورهاي ديني و باورهاي فرهنگي خودش داشته است، پيشرفت‌هاي بسياري خوبي داشته که لازم است به اطلاع جامعه بين‌المللي برسد و اين سفر چنين امکاني را فراهم مي‌کند.

*سفر به نيويورک فرصتي براي روشنگري است
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنراني‌ها و ديدارهاي احتمالي خود در نيويورک بيان کرد: اين سفر همچنين فرصتي را براي بنده و همکارانم فراهم مي‌کند که با جامعه نخبگان در محل، افراد تاثيرگذار کانون‌هاي فکري و ديگر رسانه‌ها و ساير تاثيرگذاران بر افکارعمومي‌جامعه غربي گفت‌وگوهايي داشته باشيم و در واقع واقعيات منطقه، سياست‌هاي بسيار خطرناکي که به توسعه افراطي‌گرايي در منطقه انجاميده، سياست‌هايي که‌امروز در منطقه خليج فارس حتي باعث شده است که متحدان ايالات متحده در برابر يکديگر قرار بگيرند و امنيت و ثبات منطقه را يکبار ديگر با خطر جدي مواجه کنند، در اين زمينه‌ها گفت‌وگو کنيم و روشنگري صورت بگيرد.

*هيچ ديداري بين من و همتاي آمريکايي‌ام برنامه‌ريزي نشده است
ظريف در پاسخ به اينکه آيا طي اين سفر با نمايندگان کنگره يا احتمالا با همتاي آمريکايي خود ديداري خواهيد داشت؟ يادآور شد: هيچ ديداري بين من و همتاي آمريکايي‌ام برنامه‌ريزي نشده است. ما در گذشته و البته نه با وزير امور خارجه تيلرسون بلکه با وزير امور خارجه سابق آمريکا درباره موضوعات هسته‌اي ديدارهايي داشتيم و مذاکرات ما بر موضوعات اتمي‌محدود مي‌شد ولي در اين سفر هيچ ديداري برنامه‌ريزي نشده است. در نظر دارم البته نه با مقام‌هاي آمريکايي بلکه با جامعه خردمندان که در سياستگذاري آمريکا تاثيرگذار هستند، ديدارهايي داشته باشم.

*واشنگتن به برجام پايبند است
سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا درباره ضرب‌الاجل تائيد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي و وضعيت بازنگري دولت کشورش درباره سياست ايران گفت: بازنگري در سياست ايران همچنان در جريان است. ما و دولت گفتيم که دست کم تا زماني که بازنگري تکميل شود ما به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پايبند خواهيم بود. به گزارش ايسنا، هيتر نوئرت در پاسخ به اينکه آيا رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود گفت‌وگويي داشته است گفت: تاکنون چنين کاري انجام نشده است. ما به‌طور قطع کانال‌هاي ديپلماتيک مختلف و روش‌هاي ارتباطي داريم که مي‌تواند براي ارتباط با دولت ايران استفاده شود. از نظر من گفت‌وگويي صورت نگرفته‌اما من نمي‌توانم در باره رايزني‌هاي ديپلماتيک خصوصي اظهار نظري داشته باشم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار