کد خبر: ۴۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
سعيد قليچي
saeedg6@gmail.com
تمایل به بین‌المللی شدن به‌طور قابل توجهی بر گرایش شرکت‌ها و موسسات برای یافتن  بازارهای جدید خارجی تاثیرگذار است. از اين‌رو بازارهای شرکت‌های تجاری به واسطه بین‌المللی شدن، در تلاش برای دستیابی به توسعه بیشتر خصوصا در شرایط اشباع بازارهای داخلی و شرایط رقابت هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که موفقیت صادرکنندگان و موفقیت جنبه‌های مالی و غیرمالی عملکرد صادرات، رابطه مستقیمی با توانایی آنها در ایجاد و حفظ زیرساخت‌های لازم برای بین‌المللی شدن دارد.
طی فرآیند توسعه روابط تجاری بین‌المللی وارادات و صادرات، سازمان‌ها در ایجاد رویکردهای مناسب برای بین‌المللی شدن هستند تا از این طریق مخاطرات تجارت در یک بازار خارجی را کاهش دهند. صادرات به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش تولید، اشتغال و درآمد ارزی دارد و اکثر محققان به اهمیت صادرات به‌عنوان یک عنصر کلیدی در اقتصاد کشور و سودآوری واحدهای کسب و کار اشاره کرده‌اند. در پنج برنامه قبلی توسعه اقتصادی به مقوله صادرات توجه خاصی شده و سند استراتژی توسعه صادرات هم توسط دولت تصویب و ابلاغ شده است. با توجه به تاثیر و نقش جهت‌گیری استراتژیک در بهبود عملکرد سازمان، فن‌آوری و تولید محصول جدید و جهت‌گیری بازار صادراتی در بسیاری از مطالعات مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و جهت دستیابی به توسعه پایدار در فعالیت‌های صادراتی و بهبود عملکرد آن اتخاذ جهت‌گیری‌های بین‌المللی برای شرکت‌های صادراتی یک ضرورت محسوب می‌شود.
تعیین تاثیر بین‌المللی شدن برون‌گرا و درون‌گرا بر جنبه مالی و غیرمالی عملکرد صادرات بهترین راهکار را برای تاثیرگذاری بیشتر انتخاب کنند. بین‌المللی شدن درون‌گرا بر جنبه مالی عملکرد صادرات تاثیر مثبت و معناداری بر جنبه مالی عملکرد صادرات دارد بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اگر  شرکت استراتژی مناسبی برای بین‌المللی شدن درون‌گرا داشته باشند، قادر است تا در جنبه‌های مالی عملکرد صادرات خود را بهبود بخشد. همچنین بین‌المللی شدن درون‌گرا بر جنبه غیرمالی عملکرد صادرات تاثیر مثبت و معنی‌دار بر جنبه غیرمالی عملکرد صادرات دارد.
برون‌گرایی در عرصه بین‌المللی شرکت‌ها نیز تاثیرگذار است. در این زمینه بین‌المللی شدن برون‌گرا اثر مثبت و معناداری بر جنبه مالی و غیرمالی عملکرد صادرات دارد. بر همین اساس،  تاثیر مثبت و معنی‌دار جهانی شدنِ درون‌گرا و جنبه مالی عملکرد صادرات نشان می‌دهد که جهانی شدن درون‌گرا می‌تواند عملکرد مالی و غیرمالی صادرات را بهبود بخشد. این می‌تواند با فعالیت‌های جهانی شدن رو به درون با در نظر گرفتن جهت‌گیری بین‌المللی‌ مدیریت هر شرکتی که بر تدابیر مالی عملکرد صادرات تأثیر می‌گذارد، در نظر گرفته شود. این فعالیت‌ها عبارتند از فرهنگ سازمانی شرکت که اکتشاف فعالانه‌ فرصت‌های تجاری جدید در خارج را امکان‌پذیر می‌سازد.
براساس تحقیقات مشخص شده که تاثیر مثبت و معنی‌دار جهانی شدن رو به بیرون بر جنبه مالی و غیرمالی عملکرد صادرات می‌تواند دگرگونی صادرات را تشریح کند. این نتایج تأثیر مستقیم جهانی شدن برون‌گرا را بر عملکرد صادرات نشان داده و ممکن است تأثیری وسیع بر عملکرد صادرات شرکت‌ داشته باشد. نتایج نشان می‌دهند که صادرکنندگان ایرانی در مسائل جهانی شدن برون‌گرا که مرتبط با ظرفیت‌های شرکت‌شان است، فعال هستند. این جهت‌گیری بین‌المللی‌سازی فاکتوری اصلی برای صادرکنندگان ایرانی محسوب می‌شود تا بدین واسطه به شرکت کمک کنند به جنبه‌های مالی وغیرمالی عملکرد صادرات دست یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار