کد خبر: ۴۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
با توجه به جایگاه و اهمیت فعالیت بانکها و موسسات اعتباری در اقتصاد هر کشوری، شناسایی و پایش شاخص های بانکی و تحلیل و رصد آنها و رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری با استفاده از این شاخص ها، دارای اهمیت فراوان است.
در این گزارش، بانک ها و موسسات اعتباری، با استفاده از نسبت سود بانک و موسسه اعتباری بر تعداد شعب برای سال مالی ۱۳۹۴ که از شاخص های کیفیت مدیریت (M) است، رتبه بندی شده‌اند.
شاخص سود سرانه شعب بیانگر این است که هر شعبه از بانک و موسسه اعتباری به طور متوسط چه مقدار سود ایجاد کرده است. در واقع این شاخص بهره وری شعب بانک و موسسه اعتباری را نشان می دهد و مقایسه بانک ها و موسسات اعتباری در این شاخص با یکدیگر، نشان می دهد که مدیریت کدام بانک و موسسه اعتباری توانسته است از منابع موجود به صورت کاراتر استفاده کند.
از میان ۳۵ بانک و موسسه اعتباری مجاز در ایران، ۲۷ بانک و موسسه اعتباری اطلاعات خود را در این رابطه برای سال مالی ۱۳۹۴ افشاء نموده اند که این اطلاعات برای سال ۱۳۹۵ در مورد عمده بانک‌ها هنوز منتشر نشده است.
طبق رتبه‌بندی انجام شده، بانک خاورمیانه با سود سرانه شعب ۱۰۴۶۷۷ میلیون ریال بهترین عملکرد را در سال مالی ۱۳۹۴ در میان بانک ها و موسسات اعتباری داشته است و رتبه اول را در این شاخص به خود اختصاص داده است. در رتبه های دوم و سوم، دو بانک پاسارگاد و صنعت و معدن، به ترتیب با سود سرانه شعب ۳۵۵۷۸ میلیون ریال و ۳۳۶۴۵ میلیون ریال، قرار دارند. 
با توجه به تعدیل صورت های مالی بانک ها در سال ۱۳۹۵ که البته هنوز گزارشی از آن ارائه نشده است، بسیاری از بانک ها که سودهای غیرقابل وصول خود را در ترازنامه محاسبه کرده بودند، با افت سود مواجه شدند و لذا برای بررسی دقیق تر وضعیت بانک ها، ضروری است صورت های مالی سال ۱۳۹۵ منتشر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: