کد خبر: ۵۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
در اولین روز پاسخگویی تلفنی مدیران بانک مسکن به مشتریان این بانک، پرداخت مجدد «تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن» و پرسش در خصوص نحوه استفاده از «تسهیلات خرید مسکن» دو سوال کلیدی مطرح شده از سوی متقاضیان بود.
مطالبه اصلی مشتریان از بانک مسکن
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن، روز گذشته رییس اداره کل سازمان و روش های بانک مسکن با حضور در مرکز ارتباط تلفنی با مشتریان بانک مسکن (کال سنتر بانک مسکن) به پرسش های متقاضیان استفاده از خدمات بانک عامل بخش مسکن اعم از تسهیلات ساخت و خرید آپارتمان های مسکونی پاسخ داد.
محمود یوسفی، رییس اداره کل سازمان و روش ها در اولین روز پاسخگویی تلفنی مدیران بانک مسکن به متقاضیان استفاده از خدمات این بانک که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت ، ضمن پاسخ به سوالات مختلف تماس گیرندگان توصیه های کارشناسی در خصوص بهترین روش های تامین مالی در مورد هر یک از موارد مطرح شده برای ساخت یا خرید مسکن از سوی متقاضیان را نیز به آن ها پیشنهاد کرد.
در این میان حجم قابل توجهی از تماس هایی که روز گذشته رییس اداره کل سازمان و روش های بانک مسکن به آنها پاسخ داد بیشتر در دو حوزه نحوه و شرایط بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان خرید مسکن به خصوص خانه اولی ها و همچنین پرسش انبوه سازان در خصوص زمان برقراری و تسهیل مجدد مسیر پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن مطرح شد.
تعداد قابل توجهی از تماس ها مربوط به تقاضای انبوه سازان برای اطلاع از زمان دقیق برقراری مجدد مسیر دسترسی آسان به تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن بود؛ ابتدای سال گذشته بانک مسکن در حالی پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به انبوه سازان و سازندگان مسکن را آغاز کرد که هم اکنون به دلیل در اولویت قرار گرفتن موضوعاتی همچون پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن مهر و ... روند پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن از اولویت خارج شده و به کندی انجام می شود.
انبوه سازان روز گذشته با تماس های متعدد به مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن خطاب به رییس اداره کل سازمان و روش های این بانک درخواست کردند مسیر سال گذشته پرداخت تسهیلات بدون سپرده احیا شود.
این درخواست در شرایطی دیروز حجم قابل توجهی از تماس های تلفنی صورت گرفته به مرکز ارتباط با مشتریان با بانک مسکن را به خود اختصاص داد که هم اکنون بازار ساخت و ساز در حال خیز خروج از رکود و ورود به فاز پیش رونق است؛ این در حالی است که هم اکنون به رغم تمایل عمده سازندگان برای بازگشت به بازار ساخت مسکن، تنگنای مالی ناشی از رکود سه ساله مسکن و فروش نرفتن بخشی از واحدهای آماده، موجب افزایش تقاضای سازندگان برای بهره مندی از تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن شده است.
با این وجود بنا بر آنچه دیروز رییس اداره کل سازمان و روش های بانک مسکن به انبوه سازان تماس گیرنده توصیه کرد هم اکنون به دلیل آن که منابع بانک مسکن صرف اولویت های دیگری همچون پرداخت تسهیلات خرید مسکن، تسهیلات ازدواج، تسهیلات مسکن مهر و ... می شود کماکان امکان برقراری مجدد مسیر پرداخت تسهیلات بدون سپرده به متقاضیان ساخت مسکن وجود ندارد هر چند به محض تامین منابع مورد نیاز بانک مسکن خود را مکلف به تسهیل شرایط برای دسترسی آسان متقاضیان ساخت مسکن و انبوه سازان به این تسهیلات میداند.
یوسفی همچنین به انبوه سازان تماس گیرنده توصیه کرد تا زمان برقراری مجدد مسیر دسترسی به تسهیلات بدون سپرده، سازندگان می توانند از دیگر روش های تامین مالی ساخت مسکن همچون خرید اوراق حق تقدم تسهیلات استفاده کنند؛ به گفته وی هر چند خرید اوراق برای سازندگان هزینه هایی از بابت تهیه اوراق خواهد داشت اما از آنجا که نرخ سود تسهیلات اوراق 0/5 درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات بدون سپرده است و اصل تسهیلات و سود آن برای مدت 12 سال قابل تقسیط است و به صورت فوری به متقاضیان پرداخت می شود در شرایط فعلی تسهیلات مناسبی است؛ ضمن اینکه معطل نگه داشتن پروژه های ساختمانی در شرایط فعلی به صلاح انبوه سازان و بازار مسکن نیست.
این در حالی است که تعداد قابل توجهی از تماس های صورت گرفته در روز گذشته با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن مربوط به نحوه دسترسی و پرسش در خصوص جزییات انواع تسهیلات خرید مسکن به خصوص برای خانه اولی ها بود.این موضوع به آن معناست که هم اکنون گروه های تازه ای از متقاضیان خرید واحدهای مسکونی مصرفی وارد بازار مسکن شده اند تا با استفاده از تسهیلات خرید مسکن بتوانند واحدهای مسکونی مورد نیاز خود را در مناطق مصرفی شهر تامین کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: