کد خبر: ۵۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
مجتبی آزادیان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
شرکت وود مک‌کنزی به دنبال تشدید دوباره تنش میان آمریکا و کره شمالی و بحران و تهدید کشورهای شمال و شرق آسیا، هشدار داد رویارویی نظامی در شمال آسیا، بیش از یک‌سوم از تجارت دریابرد نفت خام را مختل می‌کند.
نگاهی به ابعاد سیاسی و اقتصادی این اتفاق، حتی در صورت رخ ندادن، به خوبی مشخص خواهد کرد که تبعات چنین خبری چقدر بازارهای مالی دنیا را دچار تلاطم خواهد کرد و بازار نفت نیز از این قاعده مستثتی نخواهد بود.
البته استدلال این شرکت برای افزایش قیمت نفت، اختلال در ظرفیت تولید و پالایش منطقه شمال آسیا خواهد بود چراکه نزدیک به ۶۵ درصد از ظرفیت پالایش نفت خام قاره کهن در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی واقع شده است. حتی اگر تهدید چین را منتفی بدانیم، در صورت جنگ احتمالی آمریکا با کره شمالی، کشورهای کره جنوبی و ژاپن در نعرض تهدید مستقیم قرار خواهند داشت و به احتمال زیاد بخش عظیمی از این پیش‌بینی محقق خواهد شد.
آنطور که اویل پرایس گزارش داده است، به نظر می‌رسد کره شمالی عزم راسخی در گسترش قابلیت‌های نظامی خود با استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، دارد. از طرفی تهدید توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا نیز بر خطر افزایش احتمال جنگ افزوده است. وی در صفحه شخصی توئیتر خود در جمله‌ای کوتاه نوشته است: «هفته بزرگی در راه است».
آزمایش‌های موشکی چند ماه اخیر پیونگ‌یانگ، آمریکا و ژاپن و کره جنوبی و کشورهای غربی را که معمولا تهدیدهای کره شمالی را جدی نمی‌گرفتند، به حال آماده‌باش درآورده است و امنون اوضاع به قدری تنش‌زا شده است که دیگر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مانند گذشته خظر جنگ را یک سراب و دور از دسترس و واقعیت نمی‌دانند.
حال آنچه مهم است، میزان ظرفیت پالایش شمال آسیا است و این حقیقت که چین، کره جنوبی و ژاپن بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نفت جهان هستند. به همین دلیل شاید بتوان گفت افزایش احتمال جنگ شاید خبر خوبی برای بازارهای نفت و به ویژه اوپک باشد گرچه برخی کارشناسان نیز معتقدند، به دلیل اینکه چین، ژاپن و کره‌جنوبی ذخایر قابل توجه نفتی دارند، تاثیر جنگ در شمال آسیا بر قیمت‌های نفت بین‌المللی کوتاه مدت خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار