کد خبر: ۵۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
از حک نهنگ با چاقو روی دست تا خودکشی
تجارت آنلاین: در پایان پنجاهمین روز بازی نهنگ آبی، از نوجوانی که «بازی» را شروع کرده، خواسته می‌شود تا خودکشی کند. حالا آمارها حاکی از این است که این تز تاکنون در کشورهای مختلف به مرگ بیش از ۱۳۰ نوجوان و جوان منجر شده است.
هشدار درباره پخش بازی مرگ‌بار «نهنگ آبی»
تجارت آنلاین: براساس آنچه این روزها در برخی صفحات فضای مجازی دست به دست می‌شود در این چالش از مخاطبان خواسته می‌شود تا به مدت ۵۰ روز کارهای روزانه‌ای که از آنها خواسته شده انجام دهند که این فعالیت‌ها شامل خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم‌های وحشت آور، حاضر شدن در اماکن، سازه‌ها و بلندی‌های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول است و در پایان پنجاهمین روز از نوجوانی که «بازی» را شروع کرده، خواسته می‌شود تا خودکشی کند. حالا آمارها حاکی از این است که این تز تاکنون در کشورهای مختلف به مرگ بیش از ۱۳۰ نوجوان و جوان منجر شده است.
از طرف ديگر برخی گمانه‌زنی می‌کنند که شاید چالش اینترنتی نهنگ آبی که نوجوانان را به خودکشی تشویق می‌کند، وارد ایران هم شده باشد اما وزیر ارتباطات کشورمان در پیج اینستاگرام خود با انتشار مطلبی در این باره تاکید کرده که این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترسی نیست.
طبق گزارش‌هاي واصله از كشورهاي مختلف چالش نهنگ آبی در کشورهای زیادی نفوذ کرده و مواردی از خودکشی یا اقدام به خودکشی در این کشورها نیز گزارش شده است: آرژانتین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، گرجستان، هند،‌ ایتالیا، کنیا، پاراگوئه، پرتغال، عربستان سعودی، صربستان، اسپانیا، آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا و ایران. چالش نهنگ آبی در هند رواج زیادی پیدا کرده و حداقل پنج مورد خودکشی به آن مرتبط دانسته شده است. جوان بیست‌ودو ساله‌ای که از چالش انتحاری نهنگ آبی نجات یافته، این تجربه را دردناک توصیف کرده است؛ تله مرگی که حتی اگر می‌خواست نمی‌توانست از آن جدا شود. در ایران نیز نگرانی‌های درخصوص این بازی وجود دارد؛ اخیراً یورو نیوز گزارش داد ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به خودکشی دو جوان است که در این چالش شرکت کرده بودند. این بازی برپایه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی طراحی شده اما با تلفاتی که برجای گذاشته و اطلاع‌رسانی‌های گسترده درباره آن، این شبکه‌ها نیز تمهیداتی را برای مقابله با آن به کار گرفته‌اند.
در همين حال روز گذشته رئیس اورژانس اجتماعی کشور نسبت به انتشار اخبار و پخش فیلم‌های «نهنگ آبی» واکنش نشان داد و گفت: انتشار اخبار و فایل‌های مربوط به این بازی باعث می‌شود که ذهن کنجکاو نوجوانان به سمت آن رفته و به نوعی تبلیغ غیرمستقیم برای این محصول ایجاد شود. حسین اسدبیگی در گفتگو با ايسنا با اشاره به آنکه چند روزیست در فضای مجازی اخبار و فایل‌هایی در خصوص بازی کامپیوتری «نهنگ آبی» که در نهایت منجر به خودکشی فرد خواهد شد، دست به دست می‌شود، گفت: این کلیپ‌ها و تصاویر در ظاهر بیننده را در مورد این بازی هشدار می‌دهند و بر مراقبت از نوجوانان در مقابل آن تاکید می‌کنند. این در حالیست که معتقدم این روش‌ یکی از روش‌های تبلیغ غیر مستقیم است که باعث مشارکت بیشتر نوجوانان در چنین بازی‌هایی خواهد شد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه تاکید کرد: تاکنون هیچ مورد خودکشی به علت شرکت در این بازی به اورژانس اجتماعی گزارش نشده است. وی افزود: از افراد می‌خواهیم اخبار مربوط به این بازی را در فضای مجازی منتشر نکنند؛ زیرا انتشار اخبار و فایل‌های مربوط به آن باعث می‌شود که ذهن کنجکاو نوجوانان به سمت آن رفته و به نوعی تبلیغ غیر مستقیم برای این محصول ایجاد شود. رئیس اورژانس اجتماعی کشور همچنین خاطر نشان کرد: حتی ممکن است تهیه‌کنندگان این بازی به صورت تعمدی به منظور افزایش مشتریان خود اینگونه مطالب را در فضای مجازی منتشر کنند، همانطور که در خصوص مواد مخدر و محرک و جدید نیز می‌بینیم که یک مرتبه موجی در خصوص یک ماده مخدر جدید در فضای مجازی به راه افتاده و ضمن توصیف آن ماده، مضرات آن نیز به افراد گوشزد می‌شود، غافل از آنکه هدف از دست به دست کردن اطلاعات و اخبار این مواد تبلیغ غیر مستقیمی است در جهت افزایش گرایش جوانان به مصرف ماده مذکور؛ به این ترتیب باید از این روش‌ تبلیغاتی در فضای مجازی جلوگیری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار