کد خبر: ۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
گوشی‌های هوشمند طیف وسیعی از امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بهره‌گیری از آنها فقط از طریق دسترسی به خطوط پرسرعت اینترنت امکان‌پذیر است.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از جام جم؛ این روزها گوشی‌های تلفن همراه به یکی از نیازهای زندگی روزمره تبدیل شده‌ است. گوشی‌های هوشمند طیف وسیعی از امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بهره‌گیری از آنها فقط از طریق دسترسی به خطوط پرسرعت اینترنت امکان‌پذیر است.

در این شرایط یک گوشی هوشمند بدون دسترسی به اینترنت تفاوت چندانی با گوشی های تلفن همراه معمولی ندارد. از این رو در نسل جدید شبکه های تلفن همراه دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از امکانات این شبکه ها مورد توجه قرار گرفته است که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در اختیار کاربران قرار می گیرد.

یکی از موضوعاتی که در نشست بیست سالگی تلفن همراه مطرح شد این بود که همه اپراتورهای تلفن همراه از پایان شهریور مجاز به ارائه خدمات نسل سوم و چهارم شبکه تلفن همراه در کشور هستند. اما پرسشی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران تلفن همراه را به خود مشغول کرده باشد این است که با ارتقای نسل شبکه های تلفن همراه در کشور از چه مزیت‎هایی بهره مند خواهند شد.

*از نسل اول تا چهارم

علی شمیرانی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می گوید: نسل اول فناوری تلفن بی سیم یا نسل اول شبکه تلفن همراه استانداردی است که سال 1980 مطرح شد که تا پیش از روی کار آمدن نسل دوم شبکه تلفن همراه استفاده از آن ادامه داشت.

شبکه های نسل اول مبتنی بر سیگنال های رادیویی آنالوگ بود، اما عملکرد شبکه های نسل دوم براساس سیگنال های رادیویی دیجیتال بنا نهاده شده بود. شبکه های نسل دوم که تحت عنوان GSM از آن نام برده می شود فقط برای انتقال داده های صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. شبکه های نسل 5/2 که به عنوان GPRS شناخته می شود مدل ارتقا یافته شبکه های نسل دوم است که علاوه بر انتقال صوت می توان برای تبادل داده نیز از این شبکه استفاده کرد. چگونگی انتقال اطلاعات در این دو شبکه از نظر فنی متفاوت است. برای انتقال صوت از فناوری سوئیچ مداری استفاده می شود، اما برای تبادل داده باید از فناوری سوئیچ بسته ای استفاده شود. بعد از نمایان شدن مشکلات و محدودیت های شبکه های نسل اول و دوم، نسل سوم فناوری ارتباطی سیار با هدف از میان برداشتن محدودیت هایی مانند سرعت پایین و وجود فناوری های سازگارناپذیر در کشورهای مختلف مورد بهره برداری قرار گرفت.

ویژگی منحصربه فرد شبکه های نسل سوم یا3G این است که علاوه بر تماس های تلفنی و دسترسی به اینترنت پرسرعت واقعی، منطقه وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد. این شبکه ها حجم وسیعی از اطلاعات را منتقل می کند و از مهم ترین امکانات آن می توان به نمایش تصویری و ویدئوکنفرانس، اینترنت پرسرعت روی تلفن همراه، تماس و ارتباط صوتی، انتقال پیام و تشخیص موقعیت جغرافیایی اشاره کرد. فناوری 3G امکان دسترسی به اینترنت را با سرعت دو مگابیت بر ثانیه در حال سکون، 348 کیلو بیت بر ثانیه در حال حرکت و 128 کیلوبیت بر ثانیه در خودرو امکان پذیر می کند که نسبت به اینترنت در نسل های قبلی تلفن همراه تحول گسترده ای به شمار می رود.

به گفته شمیرانی، مهم ترین مزیت شبکه های 4G نرخ داده یا Data Rate با سرعت بالاست. در واقع نسل چهارم انقلاب بزرگی در فناوری های بی سیم محسوب می شود که می تواند همه ارتباطات IP را با سرعت بسیار بالایی برای گوشی های هوشمند، تبلت ها و دستگاه های هوشمند همراه فراهم کند. بررسی شبکه های 4G و شبکه های اینترنت ADSL نشان می دهد سرعت شبکه های تلفن همراه نسل چهارم به مراتب بیشتر است.

با اتصال شبکه های نسل چهارم به شبکه های تلفن همراه امروزی می توانید از همه نرم افزارهای اینترنتی با سرعتی بهتر از اینترنت خانگی استفاده کنید. در واقع هر دهه تغییرات اساسی را در شبکه های مخابراتی شاهد بوده ایم و از نسل های جدیدی از شبکه ها رونمایی شده که از امکانات و توانایی های منحصربه فردی برخوردار است. سرعت تبادل داده در شبکه های مخابراتی با رشد بسیار سریعی مواجه بوده است. این رقم در شبکه های نسل اول فقط 2/1 کیلوبیت در ثانیه بود که در شبکه های نسل دوم به 6/9 کیلوبیت در ثانیه و در شبکه های نسل سوم به 384 کیلوبیت در ثانیه و بعد از آن به بیش از دو مگابیت در ثانیه افزایش یافت. این رقم در شبکه های نسل چهارم صد مگابیت در ثانیه بود و در شبکه های نسل پنجم هم به یک گیگابیت در ثانیه خواهد رسید.

 *دسترسی به نسل جدید شبکه های تلفن همراه

اگرچه راه اندازی شبکه های نسل پنجم در بسیاری از نقاط جهان در مرحله مطالعاتی است، اما کره ای ها در این زمینه وارد مراحل اجرایی شده اند. اکنون 80 درصد جمعیت جهان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد و هفت میلیارد کاربر از تلفن همراه و دو میلیارد کاربر از اینترنت تلفن همراه در سراسر جهان استفاده می کنند. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سه سال دیگر تعداد تلفن های همراه در جهان به بیش از 9 میلیارد و 700 میلیون می رسد که از این تعداد پنج میلیارد و صد میلیون آن دارای فناوری باند پهن خواهد بود؛ همچنین تعداد تلفن های همراه نسل چهارم حدود 920 میلیون پیش بینی می شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: