DS6، یک شاسیبلند جمعوجور فرانسوی است که ویژه بازار چین طراحی شده است.
این خودرو با مشارکت کمپانی چانگان،شریک فرانسوی کمپانی PSA (پژو –
سیتروئن) ساخته میشود و برای نخستین بار در ماه آوریل سال 2014 میلادی به
نمایش نهاده شد. فروش آن نیز کمی بعد، یعنی در پاییز همان سال آغاز گردید.
این خودرو از پلتفرمی مشترک با مدل DS5 بهره میبرد. این پلتفرم PSA F2
نام دارد و به غیر از این دو خودرو در پژو 3008 نیز به کار میرود. برخلاف
DS5 که تولید آن توأمان در دو کشور فرانسه و چین صورت میپذیرد، این
کراساوور مجلل فرانسویتبار تنها در خاک چین تولید میشود. در حال حاضر،
این خودرو تنها با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو (بنزینی) عرضه میشود. این
پیشرانه در دو نسخه متفاوت THP160 و THP200 عرضه میشود که در کشورمان
فعلاً تنها نسخه THP160 آن به فروش میرسد. ناگفته نماند که پیشرانه THP160
نیز با همکاری گروه خودروسازی بامو تکوین و توسعه یافته است.
در همان آغاز ورود این خودرو به بازار، سایت «AUTO EXPRESS» بریتانیا نسخه
THP160 آن را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که در اینجا برگردان متنش را
تقدیم شما عزیزان مینمایم.
داوری
امتیاز این خودرو: 4 از 5
DS6 نخستین حمله از طرف برند DS به بازار خودروهای شاسیبلند است. بازاری که حال مقدر شده تنها چین باشد. آیا DS6 خودروی خوبی است؟
با عرضه این خودروی شاسیبلند، برند DS سیتروئن، نخستین ضربه بهموقع و
بهجای خود را وارد نمود. این خودرو، جذاب و جادار است و جای شگفتی است که
تنها در چین عرضه میشود. تک – پیشرانه بنزینی که برای این خودرو عرضه
میشود، مورد علاقه خریداران در این گوشه از دنیا نیست (منظور بازار
بریتانیا است)، ولی بیشک کیفیت، تجهیزات و منش جادهای آبرومندانه آن مورد
پسند خواهد بود. پس از دلسردی از خودروهای بزرگتر برند DS، مایه تأسف است
که این مدل برتر، تنها در چین اقامت میگزیند.
فروش این بهترین شاسیبلند فرانسوی، در اینجا صورت نمیپذیرد و این خودرو،
حتی در خود فرانسه هم فروخته نمیشود. درواقع، DS6 را تنها میتوان در کشور
چین خریداری نمود. ضمن اینکه این خودروی تازهوارد در همین کشور نیز ساخته
میشود. با تولید این خودرو، برند DS یک جایگزین مقرونبهصرفه را برای
رقابت با مدلهای پریمیوم کوچکتری همچون رنجروور اووک (AURORA در چین)
عرضه نموده و یک شاسیبلند مدعی را برای برند DS تدارک دیده است.
یکی از مواردی که از همان آغاز مواجهه با این خودرو جلب نظر میکند، نبود
هیچ آرم و نشانی از سیتروئن بر روی بدنه آن است. در عوض، نشان و اثر DS، در
جایجای آن به طرزی سخاوتمندانه قابل مشاهده است. ضمن اینکه،هر رد و نشانی
از نیاکانش نیز در آن حذف شده تا پیرو آن، جایگاه بهتری برای DS، بهعنوان
یک برند مستقل در این کشور فراهم آید (منظور کشور چین است).
قطعاً این خودرو در مکانی همچون بریتانیا مشاهده نخواهد شد. نیمرخ جذاب و
گیرای این خودرو از این قابلیت برخوردار است که لحظاتی چند، خریداران نیسان
قشقایی و ولو XC60 را به فکر وادارد. ضمن اینکه جزییات کرومی که محبوب
مالکان چینی است با پرداخت مات با ذوق و سلیقهتری در مکانهایی همچون ریل
سقفی آن به کار رفتهاند. ریل سقفی که تا ستون عقب آن امتداد مییابد.
بیشک در داخل کابین این خودرو، بیش از همتای هم قیمت بریتانیاییاش، چرم
به کار رفته است. این پوشش چرمی که بر روی داشبورد و نیز رو دریها امتداد
یافته، از درجات بالایی از پرستیژ و اعتبار برخوردارند. درمجموع کیفیت داخل
کابین در حد و اندازه خوبی است. در این زمینه هم میتوان پنل پلاستیکی که
کنترلرهای دما بر روی آن جای گرفتهاند را مثال آورد. تنها مورد نازلی از
کیفیت که در این کابین به چشم میخورد مربوط به زمانی است که شما بالاجبار
برای کار با صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی، دستتان را بر روی چوب مصنوعی (با
کیفیت مشکوک) پیرامون این تجهیز، تکیه میدهید.
از آنجایی که بیشتر خریداران چینی از پیشرانههای دیزلی دوری میجویند، این
خودرو با پیشرانه دیزلی عرضه نمیشود. ولی در عوض، DS6 با پیشرانه 1.6
لیتری بنزینی توربو ساخت پژو – سیتروئن عرضه میشود. پیشرانهای که با دو
نسخه متفاوت از توان خروجی عرضه میشود: 158 و 197 اسب بخار. هر دوی این
نسخهها هم به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک فروخته میشوند.
این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک عرضه نمیشود ولی در عوض گفته شده که
سامانه "کنترل چسبندگی ” این خودرو، اقدام به بهینهسازی کشش محور جلویی آن
در سطوح مختلفی از زمین مینماید. شما حتی میتوانید نوع زمین مورد نظرتان
را توسط یک مهره گردان که در کنسول میانی این خودرو جای گرفته و شکل آن
نیز از لندروور الهام گرفته شده است، انتخاب نمایید؛ اما ما تردید داریم که
این سامانه بتواند عملکردی بهتری نسبت به آن نسخهای که در سیتروئن کاکتوس
نصب شده به ارمغان آورد.
ما نسخه 158 اسب بخاری DS6 را رانده و این نکته را دریافتیم که هماهنگی
ضعیفی (بین پیشرانه و گیربکس) در آن وجود دارد. خودرویی همچون DS6، که از
طولی 4.5 متری و وزن 1.5 تنی برخوردار است، نیاز به پیشرانهای دیزل جهت
کسب گشتاورهای بالا دارد و یافتههای ما نیز مؤید همین مطلب است. ضمن اینکه
پیشرانه این خودرو در حالت تحت فشار، بسیار پر سر و صدا ظاهر میشود.
البته خصوصیات دیگر DS6، خیلی بهتر از این هستند و در این میان، کفه ترازو
به سمت هدایت عالی این خودرو و نیز مهار خوب بدنه آن در سر پیچها سنگینی
میکند. ما باید قدردان رقبای آلمانی DS6 باشیم که این شرایط را برای
خریداران چینیشان فراهم آوردهاند تا بلکه آنها بتوانند هر چه بیشتر سبک
رانندگی اروپایی را تجربه کنند تا آنجایی که میتوان گفت که این خودرو هم
در همان مسیر گام برمیدارد (منظور سبک رانندگی تقریباً همسان این خودرو با
رقبای ژرمنیاش است). درعینحال، DS6 از سواری خوبی هم بهره میبرد. مثلاً
هیچ نوع تکان و یا نوسان شدیدی در بدنه آن به هنگام ترمزگیری مشاهده نشد.
گاهی مواقع حرکات این خودرو نشان و دلالتی بر فنربندی بسیار نرم آن است.
بهای معقول این خودرو با ارزش پرداخت خوبی معادل 20,142 پوند استارت
میخورد. در مقایسه، بهای آئودی Q5 معادل 37,170 پوند است. درعینحال،گستره
سخاوتمندانهای از تجهیزات هم در آن به کار رفته است که شامل مواردی همچون
صندلیهای چرمی، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و نیز نمایشگر فشار باد
لاستیکها در چهار مدل از شش مدل انتخابی، میگردد. خودروی در اختیار ما با
بهایی معادل 28,350 پوند، از تجهیزاتی ازجمله دوربین دید عقب، درب برقی
صندوق عقب و حتی از کنترلرهای ماساژور صندلیهای جلو بهره میبرد.
مالکان چینی،خواستار یک فضای خوب برای صندلیهای عقب هستند، حتی اگر خودشان
با خودروی خود رانندگی کنند و قطعاً DS6 چنین امکانی را برایشان فراهم
میآورد. ضمن اینکه حجم فراوانی از فضا، معادل 500 لیتر در صندوق عقب وجود
دارد. حتی اگر این خودرو نسخه تحت تست ما باشد، خودرویی که از یک سیستم
صوتی پریمیوم با ساب ووفرهای مارک دنون (DENON) بهره میبرد.
بنا به گفته سیتروئن، هیچ شانسی برای ورود این خودرو به اینجا وجود ندارد
(منظور بازار بریتانیا است)، که البته وجود این امر مایه تأسف و شرمساری
است. اصولاً خودروهای بزرگتر برند DS، ناامیدکننده بودهاند ولی این یکی،
یعنی مدل DS6 به اینگونه نبوده و از این لحاظ استثناست. پس تنها باید
امیدوار بود که طرحی برای DS6 MK2 ریخته شود.
نوع پیشرانه: THP160 – 4 سیلندر توربوشارژر
حجم موتور: 1598 سیسی
توان: 158 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه (در برخی منابع رقم 165 اسب بخار ذکر شد)
گشتاور: 240 نیوتنمتر در 1400 – 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 195 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: غیرمستقل، محور پیچشی
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی AISIN ژاپن
*تجهیزات (نسخه سفارش ایران)
سانروف پانورامیک و درب آفتابگیر برقی
روکش صندلیها از چرم اعلای ناپا با طرح بند ساعت
سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای با کانالهای تهویه برای سرنشینان عقب
کروز کنترل با محدودکننده سرعت
سامانه ورود بدون کلید هوشمند + دکمه استارت
دوربین دید عقب
درب صندوق عقب برقی
صندلیهای جلو دارای گرمکن و قابلیت تنظیم الکتریکی
ساپورت ناحیه کمر صندلیها با تنظیم برقی و امکان ماساژ در صندلیهای جلو
آینههای جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن و دارای چراغهای راهنمای LED
امکان تنظیم زاویه صندلیهای عقب
سنسورهای پارک جلو و عقب
داشبورد،پنل دربها و تکیهگاه دست چرمی
دکوراسیون داخلی چوبی/آلومینیمی
فرمان با پوشش چرمی
فرش کفپوش جلو
صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ با قابلیت پخش رادیو،CD و بلوتوث و هندزفری
کنترل سیستم صوتی از فرمان + CD + DVD + MP3 و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث و هندزفری
سیستم تهویه هوا با یونایزر
بازکن الکتریکی درب باک بنزین
چراغهای جلو زنون دوکاره با امکان جهتیابی
سیستم همراهی چراغهای جلو در نقاط تاریک
برفپاککن اتوماتیک
خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو
فرمان هیدرولیک با قدرت متغیر + قابلیت تنظیم ارتفاع
مهشکنهای جلو با گردش اتوماتیک
چراغهای روشنایی در روز از جنس LED
آینه داخلی وسط از جنس الکتروکرومیک
قاب متالیک محافظ پادری جلو
رینگهای آلیاژی طرح الماس 18 اینچی
لولههای اگزوز دوگانه طرح کروم
نوارهای جانبی کرومی
و…
*طرح فروش تسهیلاتی برند DS در ایران
نماینده رسمی برند DS فرانسه در ایران، شرایط ویژه ای را برای فروش محصولات خود اعلام کرده است.
به گزارش تجارت آنلاین، آرین موتور تابان، نماینده رسمی برند DS فرانسه در ایران، شرایط فروش محصولات این برند با تخفیفات نقدی و تسهیلات ویژه با بازپرداخت بدون سود را برای مشتریان در نظر گرفته است.
در این طرح در شرایط فروش اعتباری تسهیلات 58 تا 95 میلیونی برای متقاضیان در نظر گرفته شده به طوری که در بازپرداخت 12 ماهه نرخ سود صفر و در بازپرداخت 14 ماهه نرخ سود 18 درصد تعیین شده است.