کد خبر: ۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
مراسم افتتاحیه بیستمین الکامپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برخلاف سال‌های گذشته در این مراسم حضور نیافت.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد - در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سخنرانی نکرد و مراسم افتتاحیه با سخنرانی طلایی، رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، موسویان رییس مرکز توسعه فناوری‌ها و دیجیتال وزارت فرهنگ و جلال‌پور، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه الکامپ محمد طلایی، رییس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران اظهار کرد: نمایشگاه الکامپ بیستم که تنها در طی شش روز توانست کلید بخورد نمادی از توانمندی بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد:‌ دراین نمایشگاه 330 شرکت داخلی و خارجی از کشورهای امارات، چین، کره، سنگاپور و ژاپن حضور دارند.

رییس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اشاره به این که حضور نمایشگاه جیتکس از ویژگی‌های نمایشگاه الکامپ بیستم است، گفت: حضور شرکت های مختلف در این نمایشگاه نشان دهنده عرق شرکت‌ها به نمایشگاه الکامپ است. زیرا قرار بود این نمایشگاه در زمان دیگری برگزار شود اما شرکت ها نشان دادند که می توانند نمایشگاه الکامپ را به موقع برگزار کنند.

طلایی افزود: حضور نمایشگاه جیتکس از کشور امارات از ویژگی‌های نمایشگاه الکامپ امسال است و نماینده مرکز تجارت جهانی دوبی نیز در این نمایشگاه حضور دارد.

رییس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تصریح کرد: این نماینده از کشور امارات پیشنهاد داده است تا نمایشگاه الکامپ برای سال آینده با مشارکت دوبی برگزار شده و در سطح جهانی معرفی شود و همین امر می تواند جایگاه مطمئنی برای فعالیت شرکت ها درالکامپ به وجود آورد.

به گفته وی نمایشگاه الکامپ بیستم به عنوان شفاف ترین نمایشگاه الکامپ در دوره‌های گذشته برگزار شده است.

نقش تولید محتوا در تحولات حوزه ارتباطات

در ادامه این مراسم موسویان، رییس مرکز توسعه فن‌آوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ با اشاره به این‌که وزیر فرهنگ آمادگی لازم را برای سخنرانی در افتتاحیه این نمایشگاه ندارد، گفت: در سال‌های اخیر انقلاب شبکه ای بوجود آمده است که این اتفاق تحولات بی سابقه‌ای را در سپهر فن‌آوری اطلاعات بوجود آورده و به اعتقاد صاحبنظران این انقلاب شبکه‌ای می تواند به عنوان بیگ بنگ در جهان شناخته شود.

موسویان اظهار کرد: در شرایط جدید حوزه فن‌آوری اطلاعات باید هم گرایی در چهار زمینه شبکه، تجهیزات، ارتباطات و محتوا به وجود آید.

وی اظهار کرد: همگرایی در حوزه شبکه به این صورت است که زیرساخت‌ها به دنبال نقشه راهی برای شکل گیری به روزباند باشند. در حوزه ارتباطات نیز در حال حاضر این همگرایی به این صورت است که ارتباطات یک سویه به صورت ارتباطات دو سویه و چند سویه در آمده است.

رییس مرکز توسعه فن‌آوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ همچنین خاطرنشان کرد: همگرایی درحوزه تجهیزات نیز به این گونه است که هر دستگاه وظیفه چند دستگاه مختلف را می تواند انجام دهد.

موسویان با اشاره به این‌که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های فن‌آوری می تواند محلی برای ارائه محتوا باشند، گفت: در حال حاضر مرز بین محتوا در روش‌های ارائه و وسایل ارائه از بین رفته است و دیگر کاربران برنامه‌های محتوایی تنها مشتری این برنامه ها نیستند بلکه خود بازیگران تولید محتوا هستند.

وی با اشاره به این‌که در سال 2015 میلادی حضور متوسط جامعه در فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی خواهد بود، گفت: بنابراین ارائه محتوا در فضای مجازی باید با توجه به بازیگران محتواساز و جامعه حاضر در فضای مجازی انجام شود.

رییس مرکز توسعه فن‌آوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ افزود: طبق آماری که در کشور گرفته شده است در حال حاضر 42 درصد کاربران فن‌آوری از کنسول بازی و 85 درصد از تلفن همراه استفاده می کنند و این امر به این معناست که دیگر وسیله خاصی برای ارائه محتوا وجود ندارد.

موسویان با اشاره به این که سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوا هستند، اظهار کرد: لازم است برای استفاده از این سرمایه‌ها راهکاری را برای مدیریت فضای سایبری به وجود آوریم و این امر به هوشمندی احتیاج دارد.

وی افزود:‌لازم است تمام نهادها در این فضا کمک کنند که خالقان محتوا ایفای نقش کرده و در واقع یک مسابقه تولید محتوا راه اندازی شود.

رییس مرکز توسعه فن‌آوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ با تاکید بر این‌که تحقیقات نشان داده 70 درصد کاربران اینترنت جست‌وجوی خود را ابتدا به زبان مادری انجام می دهند، تصریح کرد: این امر به این معنا است که اگر یک ساخت محتوایی در داخل کشور ارائه شود می تواند در اختیار کاربر بومی قرار گیرد و اگر کاربر دریک فضای بومی نیازهایش برطرف شود به فضاهای دیگر مراجعه نمی کند.

وی با اشاره به این‌که استراتژی کلان وزارت فرهنگ ایجاد بستر تولید محتوا است، گفت: وزارت فرهنگ در الکامپ فراخوانی را اعلام کرده که حاضر است از تمام بازیگران سازنده محتوا حمایت کند و به عنوان یک ارگان حاکمیتی بستر مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار دهد.

بخش خصوصی نیازمند حمایت است

در ادامه این مراسم محسن جلال پور، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که بخش خصوصی به خوبی توانست از عهده برگزاری نمایشگاه الکامپ برآید، اظهار کرد: امروز توسعه کشور عمدتا نیازمند بهبود بحث اشتغال است و لازم است برای فارغ‌التحصیلان شرایط اشتغال به وجود آید.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها امکان سرمایه‌گذاری فراوان در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد و از سوی دیگر حوزه صنعت نیازمند زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری های زیادی است در حالی که تعداد کمی از فارغ‌التحصیلان را می تواند مشغول به کار کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می توان با کمترین سرمایه‌گذاری و دغدغه زیست محیطی اشتغال و توسعه نرم افزاری زیادی را به دست آورد.

جلال‌پور با اشاره به عملکرد مناسب بخش خصوصی با وجود تحریم‌ها در کشور، تصریح کرد: لازم است دولت از بخش خصوصی و حوزه فن‌آوری اطلاعات حمایت کرده و زیرساخت‌های مورد نیا ز را دراختیار آن ها قرار دهد.

استهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر از مجمع تشکل های اتاق برای برگزاری به موقع نمایشگاه الکامپ گفت: کار برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی کار سنگینی بود و زمان کوتاهی برای آن وجود داشت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه تنها چهار روز برای ساخت و ساز غرفه‌ها نیازمند زمان بود و کارهای دیگری نیز مانند ثبت نام از شرکت کنندگان و واریز پول نیز وجود داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حضور جیتکس در نمایشگاه الکامپ امسال گفت: این اولین باری است که جیتکس در ایران حضور دارد و نشان دهنده توان همکاری و توافق برای انجام همکاری‌ها در زمینه ارتباطی با امارات است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: