کد خبر: ۵۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
حباب بی‌سابقه قیمت سکه از کجا آب می‌خورد؟
تجارت آنلاین: بازار سکه این روزها حسابی "سکه" است و قیمت ها هم مدام افزایش می یابد. چند وقت است بازار سکه همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و سرمایه های سرگردان به این بخش جذب شده اند تا تقاضا روز به روز به رشد قیمت دامن بزند.
کوچ سرمایه های سرگردان از بانک به بازار سکه
حسین خدنگ: بازار سکه این روزها حسابی سکه است و قیمت ها هم مدام افزایش می یابد! نرخ سکه در ادامه روند روزهای گذشته خود همچنان در شیب صعودی قرار دارد و در بازار امروز - سه‌شنبه - به حدود یک میلیون و 440 هزار تومان رسیده است.
به گزارش تجارت انلاین این روند افزایشی و رو به رشد را اگر چه بسیاری از فعالان بازار به عنوان حبابی زودگذر تلقی می کردند اما این حباب روز به روز دارد بزرگتر می شود.
چند وقت است بازار سکه همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و سرمایه های سرگردان به این بخش جذب شده اند تا تقاضا روز به روز به رشد قیمت دامن بزند.
امروز در ادامه این روند همراه با افزایش قیمت سکه تمام، نیم سکه نیز به قیمت 723 هزار تومان، ربع سکه 404 هزار تومان و سکه گرمی 266 هزار تومان به فروش رسید و این در حالی است که قیمت طلا بر خلاف سکه روند نزولی پیدا کرده است. امروز هر گرم طلای 18 عیار با حدود 1600 تومان کاهش 125 هزار و 406 تومان فروخته شد. هر مثقال طلا نیز 543 هزار و 300 تومان قیمت داشت و هر اونس طلا در بازار جهانی 1280 دلار داد و ستد شد.
 
*رمزگشایی از علت کوچ پول به بازار سکه
برای رمزگشایی از این شرایط ویژه در بازار سکه شاید بتوان آن گونه که یک کارشناس بازار ارز و سکه معتقد است نوسانات و هیجانات را متهم ردیف اول این حباب قیمتی معرفی کرد که باعث جذب سرمایه به این حوزه می شود.
علی حیدری کارشناس طلا و سکه با اشاره به متغیرهای دخیل در افزایش قیمت سکه طی روزهای اخیر، می گوید: به نظر می‌رسد که نوسانات نرخ ارز، روی بازار سکه تاثیر گذاشته است. دلار در ایران به خاطر تهدیدات و بدقولی‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای چون عربستان دچار نوسان شده است و این امر بر بازار سکه هم تاثیر می‌گذارد.
حیدری درمورد تاثیر شرایط ناامن خاورمیانه بر روی بازار ارز و سکه می افزاید: بالاخره شرایط خاورمیانه ناامن است و تغییرات سیاسی تاثیر خود را بر روی اقتصاد بر جای می‌گذارد.
این کارشناس حوزه سکه و طلا با اشاره به ریشه‌های دولتی افزایش نرخ سکه می گوید: عملکرد نظام مالی دولت انتقاداتی در پی داشت و این در افزایش قیمت سکه بی‌تاثیر نیست و متاسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت، انتظارات مردم را برآورده نکرد و این مسائل روی افزایش قیمت سکه و طلا تاثیرگذار بود.
به گفته او نوسانات و هیجاناتی که در بازار سکه وجود دارد، باعث جذب سرمایه به این حوزه می شود. نرخ سود بانکی پایین آمده است و شاید همین مساله به کوچ سرمایه ها از بانک ها به بازار سکه منجر شده است.
حیدری درمورد جذابیت‌های بازار سکه برای سرمایه گذاری تاکید می کند: در کوتاه مدت سرمایه گذاری روی سکه سودآور خواهد بود.

*یک حباب 200 هزار تومانی در بازار سکه
در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز دلایل ایجاد حباب بی‌سابقه قیمت سکه را تشریح و تصریح می کند که افزایش تقاضا در بازار و از طرفی محدودیت عرضه سکه منجر به شرایط فعلی در بازار شده است.
محمد کشتی‌آرای می گوید: قیمت سکه تمام در روز گذشته به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسیده بود که امروز ظهر مقداری کاهش یافت.
به اعتقاد او، این کاهش قیمت سکه ناشی از کاهش قیمت جهانی طلا است اما مسئله‌ای که طی چند روز گذشته در بازار حاکم شده، این است که قیمت سکه با قیمت واقعی آن تفاوت فاحشی پیدا کرده است و یک حباب ۲۰۰ هزار تومانی روی سکه ایجاد شده است؛ حبابی که بی‌سابقه است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه می دهد: حدود سه - چهار ماه گذشته، سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت اما سرمایه‌ها به بازار طلا راه پیدا نکرد و فقط برخی سرمایه‌های خرد به بازار آمد و با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی در هفته‌های گذشته تقاضا در بازار افزایش یافت.
کشتی‌آرای می افزاید: به نظر می‌رسد یک نوع هیجان، التهاب و جاذبه در بازار ایجاد شده است که منجر به افزایش تقاضا شده است که در نتیجه با توجه به عرضه محدود قیمت سکه این تفاوت قیمت در بازار ایجاد شده است.
وی درباره وضعیت بازار سکه در روزهای آینده نیز می گوید: نمی‌توان پیش‌بینی خاصی از وضعیت بازار سکه در روزهای آینده  داشت اما آنچه مسلم است این حباب بی‌سابقه یک مسئله جدی در بازار است که به نظر می‌رسد این تفاوت بی‌سابقه بیشتر از این نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

*حباب سکه چه وقت می ترکد؟
برخلاف کشتی آرای که معتقد است به زودی این حباب می ترکد حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر دوره زمانی نوسانات قیمت سکه، می گوید: با توجه به جمیع دلایل تا بهمن ماه، روند افزایش قیمت طلا و سکه در ایران به همین گونه کنونی ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نوسانات معمولی‌تر و خنثی‌ خواهد شد.
این کارشناس حوزه ارز با اشاره به تاثیر نقدینگی بر بازار سکه می گوید: از بهمن ماه تا آخر سال به خاطر تزریق نقدینگی از جانب موسسات دولتی و غیردولتی به نیروی انسانی، از شیب نوسانات سکه کاسته خواهد شد.
 حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر کاهش نرخ بهره بر نوسانات قیمت سکه می افزاید: چنین چیزی غیرممکن نیست،ولی سرمایه به سوی سود و منافع در جریان است.



نام:
ایمیل:
* نظر: